Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Přes „minikruhák“ v Ostrově u Macochy jezdí místní středem. Nezvykli si

  16:03aktualizováno  16:03
Server iDNES.cz před časem vyzval čtenáře, aby se podělili o snímky kruhových objezdů, které podle nich nemají smysl. Z množství odpovědí, které přišly do redakce, je znát, že budování "kruháků" v Česku se v některých případech vymyká kontrole a zdravému rozumu.

Nesmyslný kruhový objezd v Ostrově u Macochy | foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA

Diskutabilní kruhový objezd mají například v Ostrově u Macochy na Blanensku. Jeho střed se dá snadno splést s větším víkem od kanálu. V malé obci napojuje dvě celkem opuštěné a téměř rovnoběžné boční ulice.

Vznikl kolem roku 2005, když se v obci opravovala silnice s cyklostezkou. Kvůli dotacím muselo předchozí vedení vsi vyhovět řadě technických podmínek.

"Podle nich nesmí být cyklostezka křižovaná silnicí. Kruhový objezd tam vznikl z tohoto důvodu," vysvětlil současný starosta Ondřej Hudec.

Místní si ovšem z úpravy provozu těžkou hlavu nedělají a kruhový objezd projíždějí středem, jako by ani nebyl.

"Je pravda, že místní si na něj nezvykli. Drtivá většina řidičů ho projíždí skrz. Používá se, jenom když se tam potkají dvě auta. Místo je ale přehledné, takže problém z hlediska bezpečnosti to není," podotkl starosta. S podobou jednoho z nejmenších kruhových objezdů v Česku je smířený. (Více čtěte zde)

Jedovnice: Rozbitá silnice a naštvaní lidé

Mnohem větší kontroverze vznikla kolem kruhového objezdu v Jedovnicích-Chaloupkách u Blanska. Proti stavbě na hlavním tahu obcí lidé svého času sepsali dokonce petici.

Odpůrci také založili rondelu facebookový profil a zásobují ho fotografiemi poškozených chodníků, děr v silnici i uvázlých kamionů, které má úprava na svědomí. Podle nich nebylo místo nijak extrémně zatížené, rondel je zbytečný a jeho stavbu navíc silničáři odbyli.

"Na této křižovatce nikdy nebyl problém s havárkami nebo kolonami. Přesto se zde vybudoval kruháč. Je to o to horší, že po pár měsících a po zimě vznikly v silnici díry, které zde před vybudováním kruhového objezdu nebývaly. A trvalo pěknou dobu, než je někdo zalepil," postěžoval si anonymní autor tipu.

Zastánci objezdu naopak oceňují především zpomalení dopravy.

Za svou krátkou existenci od podzimu 2012 prošel jedovnický kruhák několika přeměnami. Původně se skládal jen z betonových svodidel a několika značek. Postupně pak přibyla štěrková výplň, reflexní prvky a ostrůvky z barevných cihel.

Víte o dalších nesmyslných kruhových objezdech?

Pošlete tip na eva.krivankova@mfdnes.cz

Svodidla i ostrůvky však průběžně likvidují nákladní auta, kterým se tam špatně projíždí. Často poškozují i přilehlé chodníky.

Největší odpor se proti novince objevil na jaře, když se ukázalo, jak je silnice kolem objezdu po zimě zničená (více čtěte zde).

Starosta Jaroslav Šíbl se o případu nerad baví. O umístění rondelu podle něj rozhodla správa silnic.

"Chtěli jsme nějak řešit bezpečnost dvou hlavních křižovatek i celého tahu obcí. Majitel komunikace to vyřešil tímto způsobem," poznamenal.

Přiznal, že povrch silnice a okolí jsou v místě kruhového objezdu zatížené a vyžadují časté opravy. Správa silnic však podle něj reaguje pružně. "Vždycky když se něco stane, tak to opraví," poznamenal.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Miloš Vránek (na snímku vpravo) zpřístupnil svoji sbírku veteránů vozu BMV....
Za sbírku historických bavoráků vděčí babičce, kolekci vystavuje v Brně

V brněnské Slatině otevřelo muzeum historických vozů populární značky BMW. Zdarma je tam vystavuje Miloš Vránek, který nablýskané skvosty střádá už desítky...  celý článek

Interaktivní aplikace poradí, kde si najít bydlení
Tady je hluk, tady daleko k MHD. Mapa ukazuje, jak se žije v Brně

Student vytvořil interaktivní mapu, která vyhodnocuje kvalitu života po celém Brně. A to i v jednotlivých domech. Pomoci může například lidem, kteří se do...  celý článek

Z Liberce by se cestující mohli dostat vlakem do Prahy za 35 minut.
Z Liberce do Prahy za 35 minut. Stát plánuje rychlotrať do Polska

Zatím to zní jako sci-fi, stát se ale vážně zabývá otázkou vysokorychlostní železnice z Prahy k polským hranicím a dál do Wroclawi. Mezinárodní koridor by...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.