Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Brno zvažuje nízkoemisní zóny, mohly by začít platit už za pět let

  7:14aktualizováno  7:14
Magistrát má studii, která řeší zavedení nízkoemisních zón v centru Brna. Jejich cílem je pročistit vzduch. Řidiči starších aut by do části města nesměli vjet.

Ilustrační snímek | foto: AP

Pokud chcete vyrazit do Brna, musíte na vlak či jiný hromadný dopravní prostředek. V garáži vám sice stojí auto z roku 2005, ale to nemůžete použít. Je totiž moc staré a kamery, které snímají vjezdy do širšího centra, by zaznamenaly registrační značku vozidla, které nemá v centru co dělat. Řidiči by pak hrozila vysoká pokuta.

I tak by to mohlo fungovat v Brně, pokud by město zavedlo nízkoemisní zóny, které zvažuje už delší dobu. Nyní má magistrát na stole studii, jak takové opatření uskutečnit.

Náměstek primátora Martin Ander (Zelení) ji teď představuje radnicím městských částí, kterých by se měla nízkoemisní zóna dotknout. „Zavedení takové zóny by v Brně mělo jednoznačně pozitivní efekty, protože by se v ní plošně zlepšilo ovzduší,“ prohlásil Ander.

Podle něj ale magistrát v blízké době žádnou nízkoemisní zónu nechystá a vše je pouze v rovině debat. „Musí se najít rozumný kompromis, aby takové opatření přineslo nějaký efekt a zároveň se nedotklo velké části lidí,“ sdělil náměstek.

Studie totiž nabízí několik variant, jak by opatření mohlo fungovat. Podle té nejmírnější by do zóny nesměla auta vyrobená před rokem 2001 (dotklo by se to 2 % vozů), nejpřísnější pak počítá s hraničním rokem 2006 (20 % vozů).

První varianta je podle Andera příliš mírná, druhá moc drsná. „Je lepší jít mírnější variantou, ale bez výjimek,“ míní náměstek. Výjimky, které některé varianty studie připouští, se týkají majitelů vozidel, kteří bydlí v nízkoemisní zóně, nebo firemních aut. I tyto skupiny by v případě zavedení nízkoemisní zóny bez výjimky musely vyměnit stará auta za novější.

Starostové: Nejdřív je potřeba dokončit městský okruh

Starostové městských částí, se kterými Ander o nízkoemisních zónách jednal, nejsou zásadně proti. Jsou ale skeptičtí v otázce, zda by opatření mělo skutečně nějaký pozitivní dopad.

„Pokud zavedeme nízkoemisní zóny, tak nám budou lidi do centra jezdit násilně. Musí se dostavět dva poslední úseky městského okruhu,“ prohlásil starosta největší městské části Brno-střed Martin Landa (za Žít Brno). Má na mysli Žabovřeskou a úsek Tomkovo náměstí – Rokytova.

S tím, že se musí tyto silnice dostavět, náměstek Ander souhlasí. „Ono by to šlo i bez toho, ale mnohem více bychom dopravě přitížili. Není možné vytlačit auta lidem přímo pod okna,“ řekl. Vzhledem k termínům dokončení obou staveb tak vidí možnost zavedení nízkoemisních zón nejdříve v roce 2021 nebo 2022.

Landa je ale přesvědčen, že v té době už žádná nízkoemisní zóna nebude potřeba. Po dostavění zmíněných dvou úseků podle něj tranzitní doprava centrum automaticky opustí. „Řidiči budou motivovaní jezdit po okruhu. Nemůžeme ale trápit vlastní obyvatele,“ říká Landa.

Podobně mluví i Jan Mandát ze spolku Brno autem, který nevidí smysl v nízkoemisní zóně, pokud budou hotové zmíněné dva úseky městského okruhu.

Kvůli hranici můžou mít sousedi jiné podmínky

Skeptičtí jsou k opatření i představitelé Králova Pole a Židenic. Obě městské části má navíc hranice nízkoemisní zóny v půli přetnout. Na severu vede totiž hranice zóny podle studie Královopolským tunelem, na východě po Gajdošově.

Mohlo by se klidně stát, že někteří obyvatelé budou muset mít jen auto splňující podmínky zóny, ale sousedé o pár desítek metrů vedle klidně budou jezdit vozem z roku 1997, protože už do zóny nespadnou.

„Nebylo by to spravedlivé. Zhoršilo by to mezi lidmi atmosféru,“ uvedl místostarosta Králova Pole Daniel Valenta (TOP 09).

To místostarosta Židenic Petr Kunc (TOP 09) by do nízkoemisní zóny zařadil celé Židenice, včetně velmi frekventované Gajdošovy.

„Bez ní to nemá cenu. Na ní jezdí 50 tisíc aut denně a jezdilo by i při zavedení zóny bez jakékoliv regulace. Na jiných ulicích blíže centru, kde projede pár stovek aut, bychom ale dávali lidem pokuty, že mají staré auto,“ prohlásil Kunc.

Podle Martina Andera by tento požadavek židenické radnice neměl být zásadní překážkou. „Poté, co se dostaví úsek od Tomkova náměstí po Rokytovu, tak nově povede městský okruh přes Vinohrady po Žarošické a Jedovnické. Gajdošova tak může být klidně v nízkoemisní zóně,“ doplnil Ander.

Autor:

Volby 2018

Volby do obecních zastupitelstev a do Senátu PČR se konají 5. a 6. října. V pátek se volí od 14 do 22 hodin a v sobotu od 8 do 14 hodin.

Komunální volby

Úplné seznamy kandidátů do zastupitelstev obcí podle okresů pro Jihomoravský kraj:

Volby do Senátu

Ve volbách do Senátu 2018 se v Jihomoravském kraji volí v obvodu 56 - Břeclav a v obvodu 59 - Brno-město. Pokud žádný z kandidátů nezíská v daném obvodu nadpoloviční většinu, bude se druhé kolo senátních voleb konat 12. a 13. října.



Nejčtenější

Nehoda, která změnila železnici. Lidé z okolí se po ní neštítili rabování

Ilustrační snímek

Přesně 90 let dnes uplynulo od pohřbu železničářů, kteří zemřeli při jedné z nejtragičtějších událostí v dějinách české...

Superbiky v Brně končí, důvodem jsou vysoké finanční ztráty

Fanoušci na mistrovství světa superbiků v Brně.

Masarykův okruh ztrácí jednu z nejzajímavějších položek ve svém programu. Mistrovství světa superbiků, které se tam...



Oslava narozenin u Znojma přerostla v technoparty, ukončila ji policie

Technoparty Czarotek Free Party nedaleko Liberce. (28. dubna 2018)

Oslavu narozenin, kam se sjelo sedm set lidí, musela v Únanově na Znojemsku ukončit až policie. Obyvatelé okolních...

Na legendárních čezetách dojeli až do Austrálie. Teď jim je ukradli

Přejezd nejdelšího mostu, jménem i délkou. Most Sultána Abdula Halíma Muadzama...

Před dvěma roky jezdili Marek Vantuch a Ivana Haraslínová na čezetách po Austrálii. Od té doby se na nich do světa sice...

Developer chce v Brně nový mrakodrap, proti jsou místní i architekt města

Projekt s názvem Lidická 77 počítá s mrakodrapem naproti parku Lužánky....

Uprostřed bloku v Lidické ulici v Brně chce developer stavět 80 metrů vysoký kolos, do kterého se má vměstnat 177 bytů....

Další z rubriky

Kvůli psovi na silnici se motorkář zle potloukl, soudy řeší míru zavinění

Nehoda motocyklu s automobilem se stala na Dukelské ulici v Bílovci na...

Neobvyklý případ řeší soudy na jižní Moravě. Muž pustil svého psa na silnici, po které právě projížděl motorkář. Ten se...

Každý by se měl pokusit vyřešit své bydlení, říká šéf brněnské ČSSD

Osmačtyřicetiletý Oliver Pospíšil, lídr a předseda brněnské ČSSD, je ve straně...

V nadcházejících komunálních volbách by si pro svoji stranu přál dvojciferný výsledek. „Vzhledem k tomu, v jaké situaci...

VIDEO: V Ivančicích stěhovali kapličku. Pomoci musely dva obří jeřáby

Na přesun kaple dorazily do obce dva obří jeřáby.

Neobvyklou podívanou měli ve čtvrtek obyvatelé v Letkovicích, místní části Ivančic na Brněnsku. Dva obří jeřáby tam...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz