Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Brno zvažuje nízkoemisní zóny, mohly by začít platit už za pět let

  7:14aktualizováno  7:14
Magistrát má studii, která řeší zavedení nízkoemisních zón v centru Brna. Jejich cílem je pročistit vzduch. Řidiči starších aut by do části města nesměli vjet.

(Ilustrační snímek) | foto: AP

Pokud chcete vyrazit do Brna, musíte na vlak či jiný hromadný dopravní prostředek. V garáži vám sice stojí auto z roku 2005, ale to nemůžete použít. Je totiž moc staré a kamery, které snímají vjezdy do širšího centra, by zaznamenaly registrační značku vozidla, které nemá v centru co dělat. Řidiči by pak hrozila vysoká pokuta.

I tak by to mohlo fungovat v Brně, pokud by město zavedlo nízkoemisní zóny, které zvažuje už delší dobu. Nyní má magistrát na stole studii, jak takové opatření uskutečnit.

Náměstek primátora Martin Ander (Zelení) ji teď představuje radnicím městských částí, kterých by se měla nízkoemisní zóna dotknout. „Zavedení takové zóny by v Brně mělo jednoznačně pozitivní efekty, protože by se v ní plošně zlepšilo ovzduší,“ prohlásil Ander.

Podle něj ale magistrát v blízké době žádnou nízkoemisní zónu nechystá a vše je pouze v rovině debat. „Musí se najít rozumný kompromis, aby takové opatření přineslo nějaký efekt a zároveň se nedotklo velké části lidí,“ sdělil náměstek.

Studie totiž nabízí několik variant, jak by opatření mohlo fungovat. Podle té nejmírnější by do zóny nesměla auta vyrobená před rokem 2001 (dotklo by se to 2 % vozů), nejpřísnější pak počítá s hraničním rokem 2006 (20 % vozů).

První varianta je podle Andera příliš mírná, druhá moc drsná. „Je lepší jít mírnější variantou, ale bez výjimek,“ míní náměstek. Výjimky, které některé varianty studie připouští, se týkají majitelů vozidel, kteří bydlí v nízkoemisní zóně, nebo firemních aut. I tyto skupiny by v případě zavedení nízkoemisní zóny bez výjimky musely vyměnit stará auta za novější.

Starostové: Nejdřív je potřeba dokončit městský okruh

Starostové městských částí, se kterými Ander o nízkoemisních zónách jednal, nejsou zásadně proti. Jsou ale skeptičtí v otázce, zda by opatření mělo skutečně nějaký pozitivní dopad.

„Pokud zavedeme nízkoemisní zóny, tak nám budou lidi do centra jezdit násilně. Musí se dostavět dva poslední úseky městského okruhu,“ prohlásil starosta největší městské části Brno-střed Martin Landa (za Žít Brno). Má na mysli Žabovřeskou a úsek Tomkovo náměstí – Rokytova.

S tím, že se musí tyto silnice dostavět, náměstek Ander souhlasí. „Ono by to šlo i bez toho, ale mnohem více bychom dopravě přitížili. Není možné vytlačit auta lidem přímo pod okna,“ řekl. Vzhledem k termínům dokončení obou staveb tak vidí možnost zavedení nízkoemisních zón nejdříve v roce 2021 nebo 2022.

Landa je ale přesvědčen, že v té době už žádná nízkoemisní zóna nebude potřeba. Po dostavění zmíněných dvou úseků podle něj tranzitní doprava centrum automaticky opustí. „Řidiči budou motivovaní jezdit po okruhu. Nemůžeme ale trápit vlastní obyvatele,“ říká Landa.

Podobně mluví i Jan Mandát ze spolku Brno autem, který nevidí smysl v nízkoemisní zóně, pokud budou hotové zmíněné dva úseky městského okruhu.

Kvůli hranici můžou mít sousedi jiné podmínky

Skeptičtí jsou k opatření i představitelé Králova Pole a Židenic. Obě městské části má navíc hranice nízkoemisní zóny v půli přetnout. Na severu vede totiž hranice zóny podle studie Královopolským tunelem, na východě po Gajdošově.

Mohlo by se klidně stát, že někteří obyvatelé budou muset mít jen auto splňující podmínky zóny, ale sousedé o pár desítek metrů vedle klidně budou jezdit vozem z roku 1997, protože už do zóny nespadnou.

„Nebylo by to spravedlivé. Zhoršilo by to mezi lidmi atmosféru,“ uvedl místostarosta Králova Pole Daniel Valenta (TOP 09).

To místostarosta Židenic Petr Kunc (TOP 09) by do nízkoemisní zóny zařadil celé Židenice, včetně velmi frekventované Gajdošovy.

„Bez ní to nemá cenu. Na ní jezdí 50 tisíc aut denně a jezdilo by i při zavedení zóny bez jakékoliv regulace. Na jiných ulicích blíže centru, kde projede pár stovek aut, bychom ale dávali lidem pokuty, že mají staré auto,“ prohlásil Kunc.

Podle Martina Andera by tento požadavek židenické radnice neměl být zásadní překážkou. „Poté, co se dostaví úsek od Tomkova náměstí po Rokytovu, tak nově povede městský okruh přes Vinohrady po Žarošické a Jedovnické. Gajdošova tak může být klidně v nízkoemisní zóně,“ doplnil Ander.

Autor:



Nejčtenější

Tragicky zesnulému herci Jakubu Zedníčkovi aplaudoval ve stoje plný sál

S hercem Jakubem Zedníčkem, který tragicky zemřel při dopravní nehodě, se do...

Rodina, přátelé a kolegové se ve čtvrtek přišli do Městského divadla Brno rozloučit s mladým hercem Jakubem Zedníčkem,...

Obec zavede nový trest pro rychlé řidiče. Propadne se pod nimi silnice

Pod rychle jedoucím autem se vytvoří díra

Radnice v Branišovicích na Brněnsku chystá novou past na řidiče překračující povolenou rychlost. Do silnice nechá...



Nebyl hodinový, ale dvouhodinový, vzpomíná recepční na neřestný hotel

Blanka Budínová jako vzpomínku na Korso uchovává třeba hřeben ve tvaru...

Málokdo z mladších Brňanů dnes ví, že kousek za lázněmi na Kopečné ulici pod svahem, na kterém se tyčí katedrála...

Kontroverzní obor genderová studia v Brně skončí, je o něj malý zájem

Univerzitní kampus za pět miliard korun, který stojí na ploše třiceti hektarů v...

Masarykova univerzita v Brně oznámila, že zruší bakalářský obor gender vyučovaný na fakultě sociálních studií....

Řidička zemřela při střetu s vlakem, koridor z Brna do Břeclavi stál

(Ilustrační snímek)

Střet s vlakem nepřežila zhruba hodinu po poledni u Šakvic na Břeclavsku řidička osobního automobilu. Ve vlaku jedoucím...

Další z rubriky

VIDEO: Po zkolabované D1 jeli hasiči krokem, řidiči stále neumí uhnout

Hasiči se na dálnici proplétají skrz zácpu

Místo toho, aby k havarovaným vozům uháněli záchrannou uličkou, museli se hasiči v úterý při kalamitě na D1 složitě...

Výpovědi svědků se liší, upozornil soudce u Plachetkovy žádosti o proces

Boxer Ľudovít Plachetka se snaží dokázat svou nevinu.

Bývalý brněnský boxer a olympionik z Atlanty Ľudovít Plachetka stále netuší, zda soud povolí obnovu jeho procesu....

VIDEO: Strážníci obstarali doprovod huse, která se kolíbala silnicí

Strážníci pomáhali huse na silnici

Kvůli huse, která si vykračovala po silnici mezi auty, vyjížděli ve čtvrtek odpoledne strážníci do brněnské části...

Najdete na iDNES.cz