Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. | foto: Michal Sváček, MAFRA

Sametová inovace. Jihomoravský kraj buduje světovou image a láká talenty

  • 1
Nebývalá kampaň za téměř 50 milionů korun má udělat jižní Moravě celosvětové renomé. V technologickém světě bude známá jako Velvet Innovation. Jejím cílem je nalákat talenty ze zahraničí.

Propagační kampaně se zatím Jihomoravskému kraji moc nedařily. Když se naposledy loni hejtmanství pokoušelo lákat turisty do kraje za více než čtyři miliony korun, reklamnímu spotu s afektovaně křepčícími lidmi se vysmívalo celé Česko.

Lépe nedopadl ani turistický web, jehož tvůrci to vzali šmahem a strojově přeložili i jména obcí, takže třeba z Lednice udělali ve slovenské verzi Chladničky.

Jihomoravské inovační centrum (JIC), které dostává peníze od kraje, Brna i vysokých škol, teď ale chystá kampaň podstatně jiných rozměrů. Spolek zatím působil hlavně jako úspěšný inkubátor pro začínající firmy, jenže nyní v tendru vyhlášeném krátce před krajskými volbami vybírá kreativní agenturu, jíž v následujících čtyřech letech zaplatí 46 milionů korun.

Cíl? Vydobýt jižní Moravě v Evropě obdobnou image, jakou má v USA Silicon Valley – oblast poblíž San Franciska, kde sídlí největší technologické firmy světa, jako jsou Google nebo Apple.

„Dlouhodobým cílem je především zvýšit povědomí o jižní Moravě v mezinárodním prostředí jako o regionu s rozvinutou znalostní ekonomikou, a tedy i s atraktivními příležitostmi pro talenty ze zahraničí. Zakázka je unikátní zejména tím, že výstupy práce budou dostupné k využití veřejné samosprávě, univerzitám, vědeckým a výzkumným centrům či řadě technologických firem,“ uvedla Veronika Svobodová z JIC.

Důvod je prostý. Kraji se sice podařilo přitáhnout prestižní technologické firmy jako IBM nebo Red Hat, jež zde budují svá vývojová centra, už nyní ale mají kritický nedostatek kvalifikovaných pracovních sil.

Kampaň nemá cílit jen na české a slovenské talentované maturanty, kteří se hlásí na vysokou školu. Terčem budou i mladí vědci, programátoři či technici do 30 let z jižní a východní Evropy nebo Asie, které chce JIC na jih Moravy přetáhnout. Za konkurenci analýza považuje Eindhoven, Lovaň, Grenoble, Drážďany či Stuttgart.

V hlavní roli generace Y

Úkolem vybrané firmy je tvořit reklamní spoty, weby, mobilní aplikace, fotografie, plakáty nebo slogany. Tentokrát ovšem nebudou propagovat jižní Moravu ani Brno, ale projekt Velvet Innovation, což v překladu znamená Sametová inovace. Výherce zakázky tak nezacílí na geografickou oblast, ale na jakési hnutí, jež spojují stejné hodnoty. Název kampaně šikovně využívá světově proslulého pojmu spojeného s Českem – sametová revoluce, anglicky Velvet Revolution.

„Cílovou skupinou projektu je v první řadě generace Y. Tato skupina se podle průzkumů při výběru zaměstnání soustředí spíše na hodnoty, které jsou s danou prací spojené, než na geografickou polohu. Za zajímavou pracovní pozicí jsou tedy ochotní cestovat a přestěhovat se,“ vysvětlila Svobodová.

JIC tak jde cestou, která je v zahraničí „trendy“ už několik let. Využívá ji například značka Dove, jež si propagaci postavila ne na svých mýdlech, ale na hnutí Real Beauty, které upozorňuje na reálnou krásu žen bez digitálně upravených fotografií modelek.

V průměru 11,5 milionu korun ročně za imageovou kampaň je zajímavá suma i pro ty nejprestižnější české agentury. Vzhledem k podrobným podmínkám, jež jsou rozepsané na 37 stranách, bude okruh zájemců poměrně úzký.

„Z vlastní zkušenosti můžu říct, že tak velkou částku na kreativitu ročně nevydávají ani mnohé největší společnosti v Česku, jako jsou například banky. Je jisté, že zakázka bude extrémně sledovaná v celém oboru,“ poznamenal pod zárukou anonymity jeden z expertů, které MF DNES oslovila.

Nápad přitom bude špičkové experty potřebovat. Velvet Innovation je zatím jen ochranná známka, již má inovační centrum registrovanou. Agentura, která zakázku získá, tak bude s propagací začínat od nuly.

„Díky odvaze zachovat rovnováhu mezi prací a soukromím, přírodou a technologiemi, úsilím a užíváním si života dokážeme zdokonalovat procesy, objevovat nové cesty a přinášet světové výsledky,“ zní hlavní motto kampaně. Do konce roku by mohlo vzniknout ještě logo.

Posun ze 40 institucí na 300

Že je image v celosvětovém zápasu o talentované pracovníky klíčová, dokazuje už řadu let právě Silicon Valley. A to navzdory tomu, že je tam extrémně drahé žít i podnikat.

„Vybudovali si světovou image, díky níž se do oblasti stahují mozky z celého světa. Přitom je tam ale vlastně nejhorší podnikání na světě – jsou tam vysoké daně a drahá pracovní síla. Měsíčně tam jeden programátor stojí v přepočtu i více než 300 tisíc korun, tady v Brně má průměrný plat kolem 45 tisíc. V Silicon Valley je běžné, že firmy dávají jeden až dva roční platy absolventům za to, že u nich vůbec nastoupí,“ popsal zakladatel celosvětově úspěšné brněnské firmy Y Soft Václav Muchna.

S Velvet Innovation podle tvrzení JIC nyní souzní zhruba čtyřicítka firem či škol. Spolek však chce, aby se do něj zapojily minimálně tři stovky členů z celkové zhruba tisícovky technologických hráčů, kteří na jižní Moravě fungují.

V kraji sídlí spousta firem, jež už si vydobyly výraznou proslulost v zahraničí, takže myšlence mohou dělat reklamu. Řada z nich navíc vyrostla právě díky JIC. Třeba Y Soft má šestnáct poboček na pěti kontinentech a její software používá na 14 tisíc zákazníků – z toho celá čtvrtina z pětistovky největších firem světa.

Masivní růst ale zaznamenal i prodejce letenek Kiwi.com (dříve Skypicker), který denně díky unikátnímu algoritmu prodá letenky za desítky milionů korun. A na firmě pro snadnou tvorbu webů Webnode běží více než 20 milionů stránek.