Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Nová krajská koalice chce více linek z letiště, ale až po kontrole

  • 9
Nastupující vláda Jihomoravského kraje chce udělat pořádek ve vztazích mezi hejtmanstvím a soukromou firmou Letiště Brno. Ta získala bez výběrového řízení do pronájmu na 50 let letiště v brněnských Tuřanech. Řetězec jejích vlastníků ještě nedávno končil v daňových rájích.

Na smlouvě s firmou Letiště Brno je podpis někdejšího hejtmana Stanislava Juránka (KDU-ČSL), kterého nová koaliční spolupráce poslala z křesla náměstka spolu s ostatními lidovci do opozice. A z dosluhujícího hejtmana Michala Haška (ČSSD), který například více než rok tajil audit letiště nebo se zaručil za vznik obří soukromé solární elektrárny na jeho pozemcích, udělala jen řadového koaličního zastupitele.

Nastupující vláda kraje tvrdí, že by v podivnostech ohledně vztahů mezi hejtmanstvím a soukromou firmou, na něž MF DNES už tři roky upozorňuje, chtěla udělat pořádek (více jsme psali zde).

Bohumil Šimek (ANO) se hejtmanem stane na ustavujícím zastupitelstvu zhruba do 14 dnů, podle informací MF DNES už ho však šéf představenstva Letiště Brno Jiří Filip žádal, aby kraj uvolnil peníze na podporu letecké linky z Brna do Mnichova. A s podobným požadavkem byl také u brněnského primátora Petra Vokřála (ANO). Od krajského úřadu i magistrátu chce firma dotaci desítek milionů korun.

Město dotaci nedalo, vyrovnal ji kraj

„Samozřejmě že letecké propojení Brna se světem je nezbytné podporovat. Ale nemůžeme to udělat, aniž bychom důkladně viděli do hospodaření letiště a znali například ztrátu, kterou je třeba kompenzovat ve vazbě na obsazenost letadel,“ poznamenal Šimek.

Zaujal tak stejný postoj jako už dříve Vokřál. Spoj britského dopravce BMI Regional začal létat vloni v listopadu. Za propojení Brna s mamutím mnichovským letištěm, kde se dá přesednout na spoje do celého světa, chtělo Letiště Brno příspěvek, jenž by mu kompenzoval údajné ztráty.

Město původně slíbilo 15 milionů, jenže peníze v rozpočtu zůstaly. Vokřál totiž firmu vyzval, aby upřesnila, na co je vlastně chce použít. K tomu ale nikdy nedošlo.

Letiště Brno však rychle získalo náplast – bez větších komplikací se dohodlo s tehdejším vedením kraje v čele s Haškem a Juránkem. Zastupitelstvo odhlasovalo dotaci 30 milionů korun, jež měly do letiště téct přes neprůhlednou krajskou firmu s ručením omezeným. S takovým řešením už ale nyní počítat nejde.

Na dotazy MF DNES, zda své hospodaření nyní podle požadavků politiků otevřou, zástupci letiště zatím neodpověděli. „Vzhledem k tomu, že vedení společnosti je v zahraničí, na vaše dotazy odpovíme v nejbližším možném termínu,“ zněla anonymní odpověď na otázky směřované šéfovi představenstva Jiřímu Filipovi a řediteli letiště Tomáši Plačkovi.

Revize nájemní smlouvy není bez souhlasu firmy možná

Podle Taťány Malé, předsedkyně klubu zastupitelů hnutí ANO, která se nyní stane náměstkyní hejtmana zodpovědnou za majetek a investice, by fungování letiště mělo být jednou z hlavních priorit nového vedení kraje.

„Nechceme, aby Jihomoravané létali jen z Vídně. Plánujeme brněnské letiště rozlétat, přidat počty linek, ale i destinací, s nimiž má jihomoravská metropole spojení. Musíme ale nejprve prověřit, jak Letiště Brno hospodaří a jak vlastně funguje,“ připomněla Malá předvolební slib své strany.

S obnažením fungování přitom podle všeho nebude mít problém ani koaliční ČSSD, která kraji vládla doteď. Právě její přístup k letišti byl podle představitelů ANO jedním z důvodů, proč nakonec hnutí vyjednalo koalici se sociálními demokraty a nikoli s lidovci.

Náměstkem zodpovědným za dopravu bude v nové koalici Roman Hanák (ČSSD), jenž posledního půl roku před volbami dělal náměstka i Haškovi. Byl tak rovněž u opakovaných porušení slibů hejtmana, že zveřejní audit smluvních vztahů s letištěm, který sám zadal.

To se pak sice stalo, podle dřívějších zjištění MF DNES ale Jihomoravský kraj nakonec vydal jen jeho upravenou verzi. Existuje navíc záznam o tom, že radní pod vedením Haška řešili první audit letiště už v roce 2009. Nová koalice tak mimo jiné může pátrat i po tom, zda v archivech hejtmanství nějaký další podobný nezveřejněný dokument není.

Po zveřejnění upravené verze auditu Hašek také slíbil, že vyjedná revizi nájemní smlouvy mezi krajem a letištěm, aby byla pro hejtmanství výhodnější. K tomu ale do voleb nedošlo. Například vloni za nájem miliardového majetku soukromá firma kraji zaplatila asi 23 milionů.

Se zvýšením nájmu by ale společnost musela souhlasit. „Revizi se určitě nebráníme. Je potřeba si ale říci, že smlouva je oboustranně podepsaná a nevypověditelná. Nepodařilo se nám najít žádnou právní kličku, jak z ní kraj vyvázat. Je důležité, aby letiště fungovalo, ale abychom nevynakládali veřejné peníze zbytečně,“ uvedl Hanák.

A kraj musí řešit i pronájem logistické zóny u letiště, kde chce nadnárodní přepravce TNT postavit halu za půl miliardy korun. Původně chtělo pozemek těsně před volbami získat opět Letiště Brno za 10 milionů korun. Ovšem poté, co se přihlásil i developer CTP a nabídl přes sto milionů, rada v čele s Haškem odložila rozhodnutí na dobu po volbách.

,