Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nová realitní unie chce čistit trh

  18:40aktualizováno  18:40
Především vzrůstající nedůvěra klientů vůči realitním kancelářím přivedla skupinu moravských podnikatelů v realitách k myšlence založit nové profesní sdružení. Ambicí vznikající Českomoravské realitní unie je přispět k ozdravení trhu.

Ondřej Koutný | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Sdružení se v těchto dnech registrovalo u ministerstva vnitra. "Za těch šest let, co pracuji v realitním byznysu, stále více klientů odmítá spolupracovat s realitní kanceláří," říká majitel realitní kanceláře Finreka Ondřej Koutný.
 
Realitní unie sice vzniká v Brně, ale chce působit na celostátní úrovni jako alternativa k Asociaci realitních kanceláří České republiky a České komoře realitních kanceláří.

"Přestože už máme dvě asociace, tak se za posledních pár měsíců objevily tři realitní kanceláře, které klienty připravily o desítky milionů korun," říká Koutný.

"Nenašli jsme žádné vhodné občanské sdružení, k němuž bychom se přidali. Buďto není vidět, což je případ komory, nebo je pro malé kanceláře zbytečně drahé,  tak jako asociace," vyjmenoval Koutný důvody, které ho vedly k založení nového spolku.

Platit za členství 40 tisíc? Nechtějí

Členství v asociaci stojí podle Koutného přes 40 tisíc korun. Takovou částku není ochoten platit. "I když bych uvítal, aby klient viděl, že jsme se zavázali dodržovat určitý etický kodex, což předpokládá i členství ve stávajících sdruženích," řekl Koutný.

Ondřej Koutný

Jsou tak povinni informovat klienty o možnosti úschovy peněz u notáře nebo u banky, což by mělo zabránit zpronevěrám záloh. Unie se však navíc chce od ostatních odlišit například tím, že bude mít k dispozici garanční fond, z něhož by mohla klienty alespoň částečně odškodnit za případné způsobené ztráty.

Zní to jako působivý argument, ve skutečnosti do něj budou členové ročně vkládat tisíc korun. Podle Koutného to celé bude mít smysl v případě, že unie dokáže přitáhnout kolem padesáti zájemců o členství.

Členové stávající Asociace realitních kanceláří, kterých je kolem dvou set, se musí povinně pojišťovat proti škodě způsobené klientovi. "Je to obdoba pojištění cestovní kanceláře proti úpadku. V realitním byznysu jsou však škody mnohonásobně vyšší," vysvětlil prezident Asociace realitních kanceláří ČR Jaroslav Novotný.

Tato asociace žádný garanční fond nemá, případné výplaty z něj by totiž podle Novotného byly velmi složité. "Jsou to jen populistické řeči, abychom se vzájemně odlišili," poukazuje na deklarovaný fond vznikající unie. "Docela by mě zajímalo, jak to chce unie technicky provádět," dodal Novotný.

Unie chce prosadit zavedení koncese na realitní živnost a uzákonění pojišťovací povinnosti realitních kanceláří. "Toho je schopna docílit jen skutečně silná lobby, což není ani jedno z existujících sdružení," říká obchodní ředitel společnosti M&M reality Miroslav Jonáš. Tlak na poslance mohou podle něj účinně vyvinout jen nejsilnější hráči na trhu.

Proč být členem sdružení, které nikdo nezná?

Nemravné chování občas bývá základem komerčního úspěchu. V realitním byznysu to prý platí stále častěji. "Realitní makléři se bohužel někdy snaží prodat za každou cenu a to kazí pověst i ostatním lidem z branže," říká jednatel společnosti Finreka Ondřej Koutný, který právě založil další profesní sdružení na trhu. Je motivován ambicí trh s realitami napravit.

Proč vůbec Českomoravská realitní unie vznikla?
V rámci profesních spolků se sdružuje zhruba deset procent realitních kanceláří. Na základě rozhovorů, které jsme loni vedli s našimi partnery v síti United Real, jsme zjistili, že poptávka po vzniku nového sdružení tady je. Měli zájem o vznik nového sdružení, které by realitní kanceláře efektivně zastupovalo tak, aby se mohly bránit větším kancelářím nebo těm, které realitní trh kazí. Například zpronevěřováním blokačních záloh nebo kupní ceny na depozitních účtech.

Proč jste nevstoupili do jednoho z existujících sdružení?
Chtěli jsme vstoupit do asociace, ale dostali jsme nepřijatelné podmínky. Vstupní poplatek v asociaci je sedm a půl tisíce korun, roční poplatek 20 tisíc korun. Pak musíte absolvovat kurz obchodníka s nemovitostmi, na jehož základě dostanete diplom s certifikací ministerstva vnitra. Proč bych měl ale absolvovat základní kurz, který mě bude stát dalších čtrnáct tisíc korun, když už v oboru podnikám šest let? Když jsem si to všechno spočítal, tak bych za členství zpočátku vydal přes 40 tisíc korun. Což opravdu nejsem ochoten za členství v asociaci zaplatit.

Proč jste se nepřičlenili do komory, která vznikla minulý rok?
Vůbec nevím o tom, zda existují, nebo ne. Z médií jsem se dozvěděl o jejich vzniku. Od té doby jsem o jejich aktivitách nic neslyšel. V čem je smysl být ve sdružení, které nikdo nezná?





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Plavecký bazén ve Znojmě.
Rodiče posílali peníze na plavání dětí, šly ale do trenérovy firmy

Peníze, které rodiče poslali do znojemského plaveckého oddílu, nešly za dětmi, ale do soukromé firmy jejich trenéra. Tomu teď hrozí trestní stíhání za...  celý článek

Zemědělci na polích u Mikulova zavlažují úrodu.
Vědci zkouší na Břeclavsku lék na sucho, inspirovali se v Izraeli

Odborníci budou v Přítlukách na Břeclavsku testovat, jak zadržet vodu v krajině a zpomalit její odtok. Obec se dostala mezi šest lokalit vybraných po celé...  celý článek

Politologové Masarykovy univerzity varují před volbou populistů
VIDEO: Pozor na hesla o korupci a uprchlících, varují politologové

Používají velice zjednodušený pohled na složité problémy. Často schovávají komplikovaná témata za jednoduchá a chytlavá slova. Politologové z brněnské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.