Letadla se vyhnou turbulencím. Díky inženýrům z Brna

  9:00aktualizováno  9:00
Je slušná pravděpodobnost, že v letadle, kterým Brňané cestují třeba na dovolenou, najdou technologii vyvinutou experty ve svém domově. Ti nyní vytvořili i novou aplikaci, díky které mohou piloti přesně reagovat na změny počasí.

Ilustrační snímek | foto: Archiv Lubora Obendraufa

Před letadlem, které míří přes oceán, se shlukla obří bouřka. Pilot ale není zneklidněný.

I když se meteorologická situace změnila až po startu, o špatném počasí posádka ví hodiny dopředu.

Naplánovali tak trasu, díky které problematické místo bezpečně obletí. Přesně k takovému průběhu jim má pomoci nová on-line meteorologická služba pro piloty nazvaná Weather Information Service, kterou podle jejich potřeb vyvinul tým odborníků z brněnského vývojového centra amerického konglomerátu Honeywell.

Nyní ji zkoušejí desítky světových aerolinek, jejichž piloti tak mají k dispozici ještě přesnější upozornění na případné nepříznivé meteorologické podmínky než dosud a mohou se vyhnout například i turbulencím.

„Služba přináší řešení, jak poskytnout pilotům předpověď počasí během letu přímo do pilotní kabiny. V dnešní době je pilotům k dispozici meteorologický radar, který ale ukazuje jen informace o počasí do omezené vzdálenosti několika set kilometrů. Nová služba přináší kompletní přehled o aktuálním stavu počasí zároveň s poslední předpovědí podél celé trasy,“ vysvětlil expert z firmy Honeywell Sander Roosendaal.

Novou službu předpovídající počasí a případné hrozby podél trati letu mohou využít letadla, která mají datové připojení.

„Služba je primárně důležitá pro aerolinky, které létají velkými dopravními letadly převážně přes oceán. Využít ale jde i pro létání po Evropě,“ doplnil mluvčí společnosti Honeywell Jakub Ondroušek.

Novinku tak zatím mají ve zkušební verzi pouze zahraniční letecké společnosti.

Pilot má více informací, pomocí kterých se rozhoduje

Nová aplikace umožňuje zobrazení povětrnostních nebezpečí v grafické podobě. Piloti také lépe vidí předpovídanou bouřkovou oblačnost a mají přesnější přehled o měnícím se počasí.

„Když letí letadlo z Paříže do Buenos Aires, pilot je schopný stahovat data podél celé trati. Tyto informace umožní efektivnější rozhodování,“ uvedl příklad Ondroušek.

Služba navíc ukazuje směr a rychlost větru v letové hladině letadla. A součástí je i předpověď turbulencí, které znepříjemňují let cestujícím. Neznamená to však, že se jim pomocí systému pilot nyní pokaždé vyhne.

„Turbulence je všude v ovzduší. A měnit letovou hladinu jen kvůli lehkým turbulencím je pro dopravce mnohdy příliš drahé. Výrazné turbulence, které znamenají zdravotní potíže, jsou v meteorologických útvarech – například v Pacifiku či Karibiku. Tam posádka ví, do čeho letí,“ okomentoval problematiku Vladimír Němec z Ústavu letecké dopravy ČVUT.

Systém Honeywellu doplňuje současné postupy. Piloti si přehled o podmínkách na cestě dělají ještě před startem.

„Předpovědi, které posádka dostává na zemi, jsou tak kvalitní, že ještě tam rozhodujeme o tom, jak let přizpůsobíme. Jsou ale situace, kdy se počasí pokazí na trati, tak místo obletíme. V případě, že je nevyhovující počasí na letišti, kde máme přistávat, máme už před letem vybrané náhradní letiště,“ popisuje dosavadní praxi pilot z Českých aerolinií Stanislav Fiala.

Na všech letištích je také letecká meteorologická služba, která předpovídá počasí v místě. Letadla mají radary, které pilotům ukazují, do čeho letí. Pokud chce ale pilot aktuální informace za letu, musí si o ně požádat.

„Když je letadlo v dosahu například 350 kilometrů, tak většina letišť chytne automatické vysílání aktuální situace. A další možnost nabízí stanoviště služby řízení letového provozu, se kterým je pilot ve spojení a může požádat o aktuální stav počasí přes rádio,“ uvedl Fiala.

České aerolinie systém nevyužijí, mají jiné připojení

Ač vyvinuli novou službu brněnští vědci, zatím čeští cestující na letadla vybavená zařízením narazí spíše za hranicemi. Národní dopravce České aerolinie (ČSA) zatím novou službu nezkouší.

„Piloti jsou ve spojení prostřednictvím komunikačních kanálů, kterou nejsou závislé na internetu a dalších sítích,“ vysvětlil mluvčí ČSA Daniel Šabík.

Weather Information Service není jediná součást vybavení moderních letadel, která pochází z Brna. Vývojové centrum tady Honeywell otevřel v roce 2003.

Dnes v Brně pracuje více než 1 500 inženýrů v prostorách o rozloze 33 000 metrů čtverečních. Další stovky lidí tady nadnárodní obr nabírá v těchto měsících. Na rozšíření nového vývojového centra v Brně vydává další čtvrt miliardy korun.

Inženýři v Brně vyvíjejí technologie pro místní i globální zákazníky z různých odvětví. Mezi ně patří například bezpečné přistávací systémy pro letadla, satelitní komunikace, systémy řízení leteckého provozu, simulátory kokpitu nebo dálkové softwary pro poplachová zařízení a bezpečnostní systémy.

Autor:

Výsledky voleb 2018

Výsledky voleb do zastupitelstev obcí podle okresů pro Jihomoravský kraj:

Volby do Senátu

Ve volbách do Senátu 2018 v Jihomoravském kraji ve druhém kole vyhrál v obvodu 56 - Břeclav:Rostislav Koštial a v obvodu 59 - Brno-město: Mikuláš Bek.



Nejčtenější

ODS, lidovci, ČSSD a Piráti v Brně vyšachovali ANO. Megapodraz, říká Babiš

Novou koalici v Brně budou tvořit čtyři strany, které vyšachovaly vítězné hnutí...

Povolební vyjednávání v Brně přineslo nečekaný zvrat. Zástupci ODS, lidovců, ČSSD a Pirátů společně oznámili, že...

Bývalý radní postavil vilu u rezervace, využil zastaralý územní plán

Vila bývalého radního

Postavit si honosnou vilu s výhledem do chráněné přírodní rezervace lze snadno. Stačí zpackaný a dvacet let starý...



Na Hodonínsku patří pozemek gestapu, zjistili úředníci při hledání majitelů

Na tomto místě v Násedlovicích na Hodonínsku má stále pozemek někdejší úřadovna...

Kvůli kurióznímu omylu, kterého se před lety dopustili úředníci na Hodonínsku, má v Násedlovicích dodnes pozemek...

Hradec je novým lídrem. Chomutov má první body, slaví Sparta i Kometa

Tomáš Marcinko z Třince tečuje puk, který míří do branky hostujícího celku....

Deváté kolo hokejové Tipsport extraligy přineslo změnu na čele tabulky. Novým lídrem je Hradec Králové po výhře 3:2 v...

Koalici v Brně ještě mohou ohrozit Piráti, od ANO dostali lepší nabídku

Lídr kandidátky brněnských Pirátů do komunálních voleb Tomáš Koláčný.

Když v Brně po nečekaném obratu v koaličních vyjednáváních začaly jednat ODS, KDU-ČSL a ČSSD bez vítězného hnutí ANO,...

Další z rubriky

Škody způsobené suchem budou stamilionové, náhradu dostanou jen zemědělci

V Maršově je velké sucho.

Jižní Moravu letos znovu ničilo sucho a podnikatelé dodnes sčítají škody, které dosáhnou stovek milionů korun. Zatímco...

Rektor Bek drtivě vyhrál nad exšéfem rozhlasu, který odešel kvůli volbám

Rektor Masarykovy univerzity a kandidát do Senátu Mikuláš Bek oslavuje se svým...

Na jižní Moravě poslali voliči do Senátu v Brně rektora Masarykovy univerzity Mikuláše Beka a v břeclavském obvodu...

Podvodník vnucuje gumové rukavice i do barů, lže o objednávkách

Podvodník nutí obsluze podniků po celé republice gumové rukavice. Nyní po něm...

Neotřelým způsobem se snaží v různých podnicích vymámit peníze padesátiletý muž. Obsluze jednoho z barů v Kyjově na...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz