Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Archiv Lubora Obendraufa

Letadla se vyhnou turbulencím. Díky inženýrům z Brna

  • 2
Je slušná pravděpodobnost, že v letadle, kterým Brňané cestují třeba na dovolenou, najdou technologii vyvinutou experty ve svém domově. Ti nyní vytvořili i novou aplikaci, díky které mohou piloti přesně reagovat na změny počasí.

Před letadlem, které míří přes oceán, se shlukla obří bouřka. Pilot ale není zneklidněný.

I když se meteorologická situace změnila až po startu, o špatném počasí posádka ví hodiny dopředu.

Naplánovali tak trasu, díky které problematické místo bezpečně obletí. Přesně k takovému průběhu jim má pomoci nová on-line meteorologická služba pro piloty nazvaná Weather Information Service, kterou podle jejich potřeb vyvinul tým odborníků z brněnského vývojového centra amerického konglomerátu Honeywell.

Nyní ji zkoušejí desítky světových aerolinek, jejichž piloti tak mají k dispozici ještě přesnější upozornění na případné nepříznivé meteorologické podmínky než dosud a mohou se vyhnout například i turbulencím.

„Služba přináší řešení, jak poskytnout pilotům předpověď počasí během letu přímo do pilotní kabiny. V dnešní době je pilotům k dispozici meteorologický radar, který ale ukazuje jen informace o počasí do omezené vzdálenosti několika set kilometrů. Nová služba přináší kompletní přehled o aktuálním stavu počasí zároveň s poslední předpovědí podél celé trasy,“ vysvětlil expert z firmy Honeywell Sander Roosendaal.

Novou službu předpovídající počasí a případné hrozby podél trati letu mohou využít letadla, která mají datové připojení.

„Služba je primárně důležitá pro aerolinky, které létají velkými dopravními letadly převážně přes oceán. Využít ale jde i pro létání po Evropě,“ doplnil mluvčí společnosti Honeywell Jakub Ondroušek.

Novinku tak zatím mají ve zkušební verzi pouze zahraniční letecké společnosti.

Pilot má více informací, pomocí kterých se rozhoduje

Nová aplikace umožňuje zobrazení povětrnostních nebezpečí v grafické podobě. Piloti také lépe vidí předpovídanou bouřkovou oblačnost a mají přesnější přehled o měnícím se počasí.

„Když letí letadlo z Paříže do Buenos Aires, pilot je schopný stahovat data podél celé trati. Tyto informace umožní efektivnější rozhodování,“ uvedl příklad Ondroušek.

Služba navíc ukazuje směr a rychlost větru v letové hladině letadla. A součástí je i předpověď turbulencí, které znepříjemňují let cestujícím. Neznamená to však, že se jim pomocí systému pilot nyní pokaždé vyhne.

„Turbulence je všude v ovzduší. A měnit letovou hladinu jen kvůli lehkým turbulencím je pro dopravce mnohdy příliš drahé. Výrazné turbulence, které znamenají zdravotní potíže, jsou v meteorologických útvarech – například v Pacifiku či Karibiku. Tam posádka ví, do čeho letí,“ okomentoval problematiku Vladimír Němec z Ústavu letecké dopravy ČVUT.

Systém Honeywellu doplňuje současné postupy. Piloti si přehled o podmínkách na cestě dělají ještě před startem.

„Předpovědi, které posádka dostává na zemi, jsou tak kvalitní, že ještě tam rozhodujeme o tom, jak let přizpůsobíme. Jsou ale situace, kdy se počasí pokazí na trati, tak místo obletíme. V případě, že je nevyhovující počasí na letišti, kde máme přistávat, máme už před letem vybrané náhradní letiště,“ popisuje dosavadní praxi pilot z Českých aerolinií Stanislav Fiala.

Na všech letištích je také letecká meteorologická služba, která předpovídá počasí v místě. Letadla mají radary, které pilotům ukazují, do čeho letí. Pokud chce ale pilot aktuální informace za letu, musí si o ně požádat.

„Když je letadlo v dosahu například 350 kilometrů, tak většina letišť chytne automatické vysílání aktuální situace. A další možnost nabízí stanoviště služby řízení letového provozu, se kterým je pilot ve spojení a může požádat o aktuální stav počasí přes rádio,“ uvedl Fiala.

České aerolinie systém nevyužijí, mají jiné připojení

Ač vyvinuli novou službu brněnští vědci, zatím čeští cestující na letadla vybavená zařízením narazí spíše za hranicemi. Národní dopravce České aerolinie (ČSA) zatím novou službu nezkouší.

„Piloti jsou ve spojení prostřednictvím komunikačních kanálů, kterou nejsou závislé na internetu a dalších sítích,“ vysvětlil mluvčí ČSA Daniel Šabík.

Weather Information Service není jediná součást vybavení moderních letadel, která pochází z Brna. Vývojové centrum tady Honeywell otevřel v roce 2003.

Dnes v Brně pracuje více než 1 500 inženýrů v prostorách o rozloze 33 000 metrů čtverečních. Další stovky lidí tady nadnárodní obr nabírá v těchto měsících. Na rozšíření nového vývojového centra v Brně vydává další čtvrt miliardy korun.

Inženýři v Brně vyvíjejí technologie pro místní i globální zákazníky z různých odvětví. Mezi ně patří například bezpečné přistávací systémy pro letadla, satelitní komunikace, systémy řízení leteckého provozu, simulátory kokpitu nebo dálkové softwary pro poplachová zařízení a bezpečnostní systémy.