Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nové trolejbusy v kopci stojí, staré by přitom jely dál

  16:10aktualizováno  16:10
Trolejbusy se za brněnské sněhové kalamity ukázaly jako problematický dopravní prostředek. Přestože Dopravní podnik města Brna obnovoval vozový park před dvěma lety a spousta vozů se leskne novotou, nové moderní trolejbusy sněhovou kalamitu nezvládly.

Na Vinohradech doprava vázla | foto: Roman Placzek

A nepomohla jim v tom ani snaha techniků, řidičů i dopravního dispečinku. Jednou nebyly schopné vyjet do zasněženého kopce, jindy zase trolejové vedení oblepil led. A trolejbusy stály.

Celkový neutěšený výsledek zimního vysvědčení trolejbusů má několik důvodů. Řidiči i znalci techniky brněnské hromadné dopravy se shodují, že dřívější typy byly schopné vyjet to, co s dnešními novými trolejbusy není možné.

Na vině je konstrukce nových typů. Ty mají motorem poháněnou jen zadní nápravu.

Další dvě nápravy, umístěné před kloubem trolejbusu, ale poháněné nejsou, takže na kluzké a vlhké vozovce se trolejbus snadno "zlomí" v kloubu a stává se neřiditelný.

A co víc, jeden motor nemá dostatečný výkon, aby některé kopce vyjel. Proč to tak je?

"Jednak jsou dva motory dražší než jeden, takže se v dnešní době úspor energie na všech stranách není čemu divit. A pak všechny vyráběné autobusy jsou v dnešní době nízkopodlažní. Do té nízké podlahy by se motor nevešel," odpovídá Josef Altrichter, dlouholetý řidič trolejbusů, nynější technik dopravního podniku a znalec v oboru.

Historické trolejbusy v Brně - 26Tr 3602

"Dřívější modely trolejbusů dbaly podstatně méně na úsporu energie, na druhou stranu byly spolehlivější a pro řidiče ovladatelnější," doplnil Altrichter.

Nejohroženější byly trolejbusy při prudkém stoupání. A to nejen kvůli pohonu zadní nápravy, ale i systému, který má zabránit prokluzování kol na mokrém nebo zamrzlém povrchu.

"Jezdil jsem šestadvacítkou sem nahoru," říká řidič trolejbusu Petr Páleník na konečné stanici Kamenný vrch. "Za Pisárkama už to šlo ale ztěžka. Dostat se ze zastávky je problém. Když nemáte rychlost a motor se zapře do kol, ta začnou prokluzovat. No, a protože tahle mašina má vevnitř antiprokluzový systém, motor to zaregistruje a po pár sekundách se vypne," doplnil Páleník.

Ke dvěma nepovedeným technickým rysům konstrukce trolejbusu se přidal ještě vnější faktor. Námraza na trolejích způsobuje špatné vedení elektřiny. A musí se ručně obouchat, aby byla trolej opět funkční.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Miroslav Grebeníček před posledním rozloučením s komunistickým europoslancem...
Do Sněmovny se dostal i komunista Grebeníček. Poslancem je už 23 let

Také letos poslali voliči do Poslanecké sněmovny bývalého předsedu KSČM Miroslava Grebeníčka. Ten je poslancem se čtyřletou přestávkou od roku 1990....  celý článek

V Kotlářské ulici v centru Brno prasklo potrubí a voda zaplavila silnici. Jezdí...
Prasklé potrubí stále omezuje provoz v Brně, nový asfalt položí v úterý

Následky prasklého vodovodního potrubí budou Brňané pociťovat ještě několik dní. V ulici Kotlářské, kterou se v pátek brzy ráno proudem valila voda, v sobotu...  celý článek

Lupiče, který v Brně přepadl dvanáctiletého chlapce, zachytila na chodbě...
Policisté pátrají po lupiči s křivým zubem, chlapci v Brně sebral mobil

Brněnští policisté pátrají po mladíkovi, který napadl v jednom z bytových domů dvanáctiletého chlapce a sebral mu mobil. Lidé by lupiče mohli poznat hlavně...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.