Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nový územní plán Brna bude až po volbách

  10:58aktualizováno  10:58
Brno se ani letos nedočká nového územního plánu. Tři varianty už jsou sice zpracované, ale konečný návrh budou zastupitelé schvalovat až příští rok na jaře. Tedy po komunálních volbách. A to se nelíbí občanským demokratům, vedení města v čele s ČSSD podle nich utíká před zodpovědností.
Třetí verze územního plánu města Brna byla zpracovávána rok a půl. Ilustrační foto

Třetí verze územního plánu města Brna byla zpracovávána rok a půl. Ilustrační foto | foto: Tomáš Ripel

Podle brněnské ODS způsobuje průtahy třetí varianta územního plánu, jejíž vypracování si prosadila Strana zelených.

Robert Kotzian"Účet za nesmyslnou třetí variantu se již vyšplhal na více než třináct milionů korun a vedení města si nechce přiznat, že je neprosaditelná," řekl Robert Kotzian, kandidát ODS na primátora města Brna.

Podle něho je to třináctimilionová daň za účast zelených v koalici. "Odsunutí veřejného projednání nového územního plánu až za volby není náhoda, koalice utíká před zodpovědností," přisazuje si Kotzian. Myslí si totiž, že by stávající koalice měla složit účty ještě před volbami.

To se však nestane, protože brněnští radní se včera dohodli na harmonogramu schvalování nového územního plánu.

V květnu se představí veřejnosti, v prosinci se veřejně projedná a hlasovat o něm zastupitelé budou až na jaře 2011. Původně měl přitom platit už letos.

"Ve výsledku čas ušetříme," brání se Ander

Zpožděné schvalování územního plánu však podle náměstka primátora Martina Andera (SZ) není způsobeno přípravou třetí varianty.

Martin Ander na sjezdu Strany zelených, kde byl zvolen jejím 3. místopředsedou"Musely se dopracovat všechny varianty, zadání třetí verze si sice vyžádalo nějakou dobu, ve výsledku ale čas ušetříme," míní náměstek.

Kdyby město zpracovalo jenom dvě varianty, které nezahrnují všechny možnosti, lidé by se podle něho domáhali svých práv u soudů nebo u evropských institucí.

"A to by se nám těžko obhajovalo, celý proces by se zadrhl a ve výsledku by to trvalo ještě mnohem déle," tvrdí Ander.

Takovou chybu podle Andera udělal Jihomoravský kraj při projednávání spojení mezi Brnem a Vídní.

"Trasu přes Břeclav rovnou zamítl a projednával jen variantu přes Mikulov. Obce na jihu Moravy se soudně domohly zrušení územního plánu a projednávání tak musí začít nanovo. Vyloučení variant tam mělo přesně opačný efekt. Podobné situaci jsme se chtěli vyhnout," dodal Martin Ander.

Nový územní plán letos nebude

Podle architekta Jaroslava Dokoupila ze studia ArchDesign, který má návrhy na starost, však přípravy nabraly dvouleté zpoždění právě kvůli třetí variantě.

"Rok a půl jsme zpracovávali třetí verzi územního plánu a vzhledem k tomu, že se za tu dobu změnila situace, museli jsme dvě stávající varianty ještě aktualizovat," popsal architekt.

Třetí možnost, kterou prosazují zelení, se od dvou předchozích liší v tom, že nepočítá s vedením silnice R43 po území města.

"To je hlavní rozdíl. Další dvě varianty pak kladou rozdílný důraz na rozvoj města v jižní a jihovýchodní části," poznamenal architekt Dokoupil. Výstavba R43 je přitom jednou z priorit i současné krajské koalice.

Zelení podle Andera nejsou proti R43 jako takové, chtějí však zabránit tomu, aby vedla přes Bystrc. "Silnice by měla být navržena jako plnohodnotný obchvat Brna, který by měl vést Boskovickou brázdou," řekl Ander.

Podle občanských demokratů však město vypracováním třetí varianty zbytečně utratilo miliony z napjatého rozpočtu. "Zdržováním přípravy nového územního plánu současná koalice vážně poškodila město a ještě za to vyhodila třináct milionů korun," uvedla Jana Bohuňovská, předsedkyně klubu zastupitelů za ODS.

Ačkoli ODS považuje třetí variantu za nesmyslnou, podle Andera má reálnou šanci zvítězit. "První dvě varianty počítají s obrovskou víceúrovňovou křižovatkou v Bosonohách. Jsou ale v rozporu se zákonem, protože by výrazně překračovaly limity hluku a prašnosti," poukázal Ander.

Návrh územního plánu však ani jedno neřeší. "Územní plán se zabývá především technickými vlastnostmi, hluk a prašnost se pak řeší až později v konkrétním provedení stavby," vysvětlil Dokoupil.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Na hlavním silničním tahu u Černé Hory opravují most, silniční doprava je proto...
Silnice v Černé Hoře nevydržela nápor aut. Začala její oprava

Cesta autem mezi Brnem a Letovicemi se řidičům v posledních týdnech protáhla i o několik desítek minut. Může za to oprava mostu u Kuřimi i objížďka přes Černou...  celý článek

Pár hodin po dramatickém přepadení zakončeného střelbou strážníka byla
Zdrogovaný muž chtěl zapálit benzinku, když ujížděl, naboural tři auta

Zdrogovaný čtyřiašedesátiletý muž se v neděli odpoledne pokusil zapálit čerpací stanici v Černé Hoře na Blanensku. Koupil si tam do kanystrů benzin a...  celý článek

Pomník znázorňuje 33 kovových stylizovaných postav seskupených do spirály času...
Nemoci a stovky mrtvých. U Kyjova postavili památník krutému lágru

Internační tábor ve Svatobořicích u Kyjova dostal po desítkách let důstojné pietní místo – památník a muzeum. Připomínají osudy zhruba 170 tisíc lidí, kteří...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.