Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nový web Brna? Jako by krejčí šil naslepo, obávají se odborníci

  15:08aktualizováno  15:08
Kritizovaný turistický portál Brna má od příští sezony odstartovat v novém. Úředníci teď hledají jeho tvůrce. Podle expertů jsou však podmínky tendru amatérské. Hrozí tak, že za statisíce korun vznikne web opět špatný. A město bude dále přicházet o návštěvníky.

Starý web brněnského Turistického informačního centra turisty nenaláká. A podle odborníků nebude kvalitní ani ten nový. | foto: Web TIC Brno

"Navštivte podzemí," dává velký odkaz na titulní straně jasně najevo, co je podle úředníků největším tahákem Brna. Po kliknutí na volbu slibující kulturní program zase čeká zahraničního turistu hlavolam - otevře se mu ještě jednou ten samý web a po kultuře opět ani stopa. Jak cestovat po Brně? Volba v menu návštěvníkovi předhodí telefon na brněnský dopravní podnik a nefungující odkaz. 

Tak prezentuje Brno oficiální turistický portál města ticbrno.cz.  A odborníci se shodují, že kvůli tomu moravská metropole zbytečně přichází o návštěvníky.

Brněnské Turistické informační centrum (TIC) to chce změnit - výběrovým řízením na nové stránky. Odstartovat by měly na začátku příští turistické sezony. Potíž? Podle webdesignérů, které MF DNES oslovila, mají požadavky velké mezery. Úředníci strukturu webu vymysleli od stolu a chtějí od vítězné firmy jen nakreslit grafický kabát.

"Zcela zásadní a na první pohled patrnou proměnou bude vizuální podoba jednotného informačního portálu i firemních stránek TIC. Aktuality budou překládány do angličtiny a němčiny do druhého dne. Další novinkou bude možnost on-line zakoupení či rezervace vstupenek na akce, které budou avizovány. Zabudovaný bude rovněž individuální plánovač tras a pobytu," vyjmenovala výhody vznikajícího webu ředitelka TIC Petra Kačírková.

Právě její tým nadiktoval podobu jednotlivých stránek webu. Odborníci však přirovnávají zakázku k situaci, kdy by úředníci po krejčím chtěli ušít kabát pro člověka, kterého nikdy neviděl, nezná jeho míry ani vkus a má pracovat na základě zběžného popisu jeho postavy. 

"Při těchto podmínkách se velmi těžko lze dočkat výrazného zlepšení stávajících stránek. Chybí analýza potřeb zadavatele a především důkladná analýza potřeb budoucích uživatelů," konstatoval Jiří Suchý z agentury Dobrý web.

Zkoumat, co chtějí na webu turisté? O to město nestojí

K tomu nejprve zkoumat, co by chtěli na webu najít jeho uživatelé - tedy turisté, ovšem podle Kačírkové není důvod. "Uživatelský výzkum jsme nedělali, zakázka na grafické zpracování cílí na odborníky v dané oblasti, takže předpokládám nové a inovativní pojetí právě v jejich režii," uvedla.

Například v Karlových Varech, jejichž nový propagační web je často vychvalovaný, byla zrovna grafická úprava až poslední fází příprav stránek. 

"Vycházeli jsme z letitých zkušeností z provozování předchozí verze webu. Ale také z analýzy toho, jaká hesla společně s Karlovými Vary na internetu lidé hledají. Pak následoval návrh funkčnosti webu od specializované firmy, drátěný model a až teprve potom grafický návrh a implementace portálu. Celé to přišlo asi na 930 tisíc korun," popsala ředitelka karlovarského infocentra Jitka Štěpánková.

A právě cena je podle webových specialistů další potíž. TIC totiž chce firmě zaplatit jen 85 tisíc korun. "Pro zajištění kvalitního výsledku by celková hodnota měla řádově převyšovat uváděnou cenu," tvrdí Suchý z agentury Dobrý web.

"Dle mých konzultací s odborníky v IT je předpokládaná částka za výhradně grafickou stránku více než dostačující," brání se Kačírková. Kolik bude vytvoření webu stát celkem včetně zapracování grafické práce firmy, už však i přes dotaz MF DNES neupřesnila.

Kvalitní stránky pro turisty? V obří konkurenci jsou nutností

"Internet je dnes jedním z nejdůležitějších informačních zdrojů pro hledání dovolené. A soutěžíme na něm s mnoha jinými destinacemi ve světě. Odlišit se webovou prezentací, která co nejviditelněji vyzdvihne přednosti města, je proto mimořádně důležité," zdůraznila Štěpánková.

A to podle brněnského konzultanta webových projektů Jana Řezáče, který se na turistickém webu Karlových Varů podílel, zatím brněnští úředníci nezvládli. 

"Proč bych sem měl vůbec jet? Bude se mi tu líbit? Bude tu co dělat? Cílí Brno více na rodinnou turistiku, nebo mladíky z Londýna, co přiletí levnými aerolinkami zapařit na víkend? Máme tu pár památek, ale je to to, co chceme, aby lidé o Brně věděli z jeho webu? Tento tendr je ztracená příležitost, která bude stát zcela jistě přes milion, započítáme-li i implementaci," řekl Řezáč.



Nejčtenější

Zničené plavky místo romantického zážitku. Největší molo v Česku lepí

Největší molo v Česku lepí, pouští smůlu

Brněnská přehrada má největší molo v republice za víc než tři miliony korun, návštěvníci se mu ale vyhýbají. Dřevěný...

Policista odmítl rekordní úplatek 384 milionů korun od hackera

Kriminalista Lukáš Lazecký (vlevo) měl Petru Křístkovi přinést harddisk s...

Mohl si zařídit pohádkový život a procestovat třeba celý svět. Brněnský policista Lukáš Lazecký ale zůstal věrný svým...



Voda na příděl. Na vyschlé Moravě musí lidem stačit sto litrů denně

Starosta obce Maršov Jaroslav Bytešník ukazuje vyschlé toky, co vždy mely hodně...

Zákazy plnit z vodovodní sítě bazény a zalévat zahrady už nestačí. V šesti obcích na jižní Moravě platí ode dneška...

Muž na firemní akci uklouzl při skoku do lomu, po pádu na hlavu zemřel

Takhle se v tropických dnech osvěžovala parta kluků u Pavlova poblíž Slavníče...

Pád do zatopeného lomu při firemní akci ve středu večer nepřežil muž středního věku. Přivolaní záchranáři se jej...

Zateplili školu, aby ušetřili. Nevyřešili ale větrání a za energie doplácí

Ilustrační snímek

V Hrušovanech u Brna zateplili školu, ale bez vzduchotechniky. Místo úspory teď musí pravidelně větrat. Nejen že úspor...

Další z rubriky

Na Brněnské přehradě uvázla kvůli nízké hladině loď s 60 lidmi na palubě

Loď Utrecht na Brněnské přehradě.

Na Brněnské přehradě uvázla kvůli nízké hladině loď Utrecht z flotily městského dopravního podniku. Trvalo téměř...

Nezastavitelní míří do Adršpašských skal. Pomozte pohybem handicapovaným

Birell bránou projíždí na kole šestinásobný paralympijský vítěz Jiří Ježek.

Nepřízeň osudu, ale zároveň obrovská vůle a touha pokračovat v aktivním životě, sportovat, být i nadále přínosem svému...

Bez mobilu ani ránu. Řidiči na jihu Moravy je používají častěji než jinde

Ilustrační snímek

Řidiči na jihu Moravy zvládají za jízdy volat, psát SMS, sledovat weby všeho druhu včetně sociálních sítí. A jak ukázal...

Najdete na iDNES.cz