(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Michal Klíma, MAFRA

Obce na Blanensku trápí tisíce aut, sepsaly petici za urychlení R43

  • 38
Obce ležící v blízkosti hlavního tahu z Brna do Svitav se ozvaly proti plánovanému termínu výstavby rychlostní silnice R43 a chystají petici. Stávající silnice, po které denně projíždí tisíce aut, podle nich totiž kapacitně nevyhovuje a zahájení stavby v roce 2024 je proto příliš pozdě.

Miloš Sedlák bydlí v Lipůvce na Blanensku třicet let. Jeho dům stojí v blízkosti hlavní silnice. "Ze začátku byl provoz snesitelný. Teď však zažíváme peklo na zemi," postěžoval si Sedlák.

Denně projedou pod jeho okny tisíce aut. Řidiči, kteří jedou ze severu, nemají jinou možnost, jak se dostat do Brna, než po silnici I/43. Lidé ve městě pracují, dojíždějí sem do nemocnic, za nákupy.

"Museli jsme vyměnit stará okna za plastová. Větrat však nemůžeme, natož nechat děti bez dozoru. Vysvobodí nás pouze stavba silnice R43," vylíčil muž. Obyvatelé Lipůvky odnášejí fakt, že práce na této silnici ještě nezačaly. "Mrtví už tu byli. Nevím, co bude ještě potřeba," posteskl si Sedlák.

Silnice je místy široká jen sedm metrů, autům nestačí

Pomoci má nyní petice, která upozorní na problémy na silnici mezi Svitavami a Brnem a zároveň se bude snažit přesvědčit ministerstvo dopravy o urychlení stavby rychlostní silnice R43. Plán ministerstva je začít stavět v roce 2024, což organizátor petice Svazek obcí pro výstavbu rychlostní komunikace R43 považuje za pozdní termín.

"Dvouproudová silnice už teď kapacitně nestačí. To se týká také jejího technického stavu. V některých místech je totiž široká pouze sedm metrů. Není se pak čemu divit, že se tu často stávají smrtelné dopravní nehody. Navíc prochází středem obcí, které rozděluje na dvě části," popsal předseda svazku a boskovický starosta Jaroslav Dohnálek.

Petice se již začala v minulém týdnu podepisovat v Boskovicích. V tomto týdnu pak měla být doručena i do dalších měst a obcí. "Požádáme starosty o její rozšíření například v Lažánkách, Lipůvce, Blansku, Kuřimi, Okrouhlé či v Benešově," doplnil Dohnálek.

Organizátorům jde o jediné. Uspíšit stavbu v úseku Troubsko - Kuřim - Černá Hora - Svitávka - Velké Opatovice a Staré Město.

Na to, že se problém musí začít řešit, upozorňuje i předseda Sdružení pro výstavbu rychlostní silnice R43 František Sivera. "Do roku 2025 se intenzita dopravy zvýší o polovinu. Pokud by s tím stát nic nedělal, silnice by byla nepoužitelná. Vzniklo by z ní jedno velké parkoviště," řekl Sivera.

Podle Sivery je petice jednou z posledních možností, jak poukázat na citelnou absenci silnice. "Ministerstvo nedbalo na výzvy starostů," prozradil Sivera.

Uspíšení je možné, stále ale máme málo peněz, říká ministerstvo

Svazek může počítat s velkou odezvou. "Podepíši se. Bojím se totiž přejít silnici. A to nemluvím o hluku a prachu," postěžovala si Jana Matušková z Lažan.

Podporu bude mít petice i v obcích, kudy nyní neproudí tisíce aut. "Jsme závislí na Brnu. Lidé sem dojíždějí do práce a mnohdy uvíznou v kolonách," přiznal starosta Okrouhlé Bronislav Šamšula.

Zastání má petice i na Jihomoravském kraji. "Vítám každou akci, kterou můžeme urychlit výstavbu silnice R43. Věřím, že na tlak občanů odpoví ministerstvo dopravy a zařadí tuto stavbu mezi superpriority. O konečném trasování rozhodne kraj v Zásadách územního rozvoje. Zastupitelstvo preferuje bystrckou trasu," sdělil krajský radní pro územní plánování David Macek.

Optimismus však mírní samotný resort dopravy. "Přijímáme k superstrategii připomínky a každou petici vezmeme v úvahu. Pokud se shodnou obce i kraj, je možné uspíšení stavby. Nebude to ale za rok. Platí, že stále máme málo peněz," řekl mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.