Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Obchvat Kuřimi by mohl vést horou. Novou variantu prozkoumá studie

  6:49aktualizováno  6:49
Přejít uprostřed dopravní špičky silnici vedoucí centrem Kuřimi je téměř nemyslitelné. V pátek odpoledne se tu fronty aut táhnou až téměř k Brnu. "V nejrušnější dny projede přes Kuřim mezi čtrnácti a šestnácti tisíci auty denně. Obvyklý počet je tu přibližně dvanáct tisíc aut. Tranzitní doprava ve směru na Tišnov nás opravdu trápí," podotkl kuřimský radní Drago Sukalovský.

Kuřim, ilustrační foto | foto: Radek MičaMF DNES

Situaci by nejlépe vyřešil obchvat desetitisícového města spolu s protažením rychlostní silnice R43 směrem od Brna na sever. Jenže stavba této silnice je v nedohlednu. A donedávna nebylo vedení města příliš šťastné ani z předpokládané trasy obchvatu, která obcházela Kuřim ze severu.

Nechceme město obklíčené silnicemi
"Dlouhá léta šlo o jedinou zvažovanou možnost. Ale pokud by obchvat vedl takzvanou severní variantou, která je zanesená i v územním plánu, Kuřim by se dostala do obklíčení – ze tří stran by ji ohraničovaly dálnice nebo dálniční spojky, čtvrtou stranu by uzavírala Kuřimská hora," nastínil Sukalovský.

Navíc vzhledem k plánům rozvoje města, které zahrnují i rozsáhlou výstavbu v lokalitě nazývané Záhoří, by obchvat nevedl kolem města, ale přes jeho část. Ale od léta vypadá situace veseleji. Shodou okolností se objevila možnost odlišného vedení obchvatu. Opačným, jižním směrem.

"Byl jsem na jednání na Ředitelství silnic a dálnic a kdesi tam ležela nějaká studentská práce. Ta vedla obchvat jižním směrem a vyváděla jej za Kuřim tunelem skrz Kuřimskou horu. Když jsem na ten výkres ukázal, začali ho sklízet, že prý to je jenom nápad a není to reálné. Ale inspirace už byla na světě," poznamenal s úsměvem starosta Oldřich Štarha. Dodal, že to však není poprvé, kdy se možnost vedení obchvatu pod Kuřimskou horou objevuje. V minulosti však nikdy nebyla rozvedena.

Hlavní plus: auta by z města skoro úplně zmizela
Myšlenka na vedení obchvatu pod zemí se zalíbila i dalším lidem, kterým se nepozdávala vidina města obehnaného silnicemi. A nedávno si město Kuřim od odborníků objednalo vypracování studie, která novou možnost prověří ze všech stran. "Hotová by měla být na začátku prosince. Dozvíme se z ní, zda je tato varianta reálná, kolik peněz by stála a kudy přesně by mohla vést," nastínil starosta. Samotný tunel by podle něj měl být kolem sedmi set metrů dlouhý.

Ti, kdo jsou se severní trasou obchvatu nespokojení, vkládají do té jižní velké naděje. Argumentují například tím, že převážná část provozu by na rozdíl od severní varianty z města takřka úplně zmizela. "Řešení je navíc šetrnější k přírodě, protože auta schová pod zem a přitom neporuší krajinu," dodal Štarha.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Pětičlenná skupinka dětí řádila v rozestavěném domě na Brněnsku. Kromě ničení...
Parta dětí řádila na stavbě. Kromě ničení postavila zeď a zazdila okno

Škodu za 30 tisíc korun způsobila pětičlenná parta ani ne třináctiletých dětí v rozestavěném rodinném domku na Brněnsku. Nejen že bourala už postavené zdi, ale...  celý článek

Robert Skeřil a jeho kolegové díky speciálnímu elektronovému mikroskopu...
Částice smogu se mohou dostat až do krve a ucpat tepny, tvrdí odborník

Smog z brněnských ulic vypadá pod mikroskopem jako okno do podmořského světa – kuličky s ostny připomínají ježky, ty hladké jikry nebo perly v lastuře. Tím ale...  celý článek

Zákaz vstupu bez špuntů v uších, výstaviště rozduněly sirény
Zákaz vstupu bez špuntů v uších. Sirény rozezněly brněnské výstaviště

Návštěvníci brněnského výstaviště v sobotu večer zažili nezvyklou podívanou. Hudebníci tam zahráli nejhlučnější skladbu v historii, a sice Symfonii sirén....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.