"V případě jižní varianty dojde k většímu odlehčení dopravy ve městě. Z ekologického hlediska nebude potřeba tolika záborů půdy, pokud se stavba dobře připraví, bude i levnější," uvedl starosta Kuřimi Oldřich Štraha.
Obchvat kolem kuřimiNová stavba by měla vyřešit problém s množstvím aut, která městem projíždějí. Přitom se počítá, že bude navazovat na plánovanou rychlostní silnici R43. Na obchvat jsou navrženy dvě varianty, severní a jižní. Zastáncem severní varianty je kraj. Obchvat by však vyšel na 4,4 miliardy korun. Variantu jižního obchvatu prosazuje vedení města. Musel by se však prorazit tunel. I tak by náklady byly menší, dohromady 4,2 miliardy. Počítá se, že jižní varianta je kratší. |
"Při plánování bylo zohledněno i psychologické hledisko. Řidiči totiž nebudou muset nikde odbočit," vysvětlil dopravní expert Vladimír Pančík.
"Severní varianta je dvouproudová komunikace s velmi složitými mimoúrovňovými křižovatkami a pro řidiče těžko pochopitelná. Chybí tam přirozené vedení silnice," dodal Pančík.
Kraj prosazuje severní variantu obchvatu
Vedení kraje i představitelé Ředitelství silnic a dálnic však dlouhodobě prosazují severní variantu obchvatu. "Jižní trasa není posuzována v celorepublikovém kontextu. Obchvat by totiž nijak neulehčil Brnu a dopravě na hradecké radiále směrem na Brno," uvedla krajská radní Anna Procházková.
Úplně opačný problém mají v Kuřimi. Zástupci města se totiž obávají, že severní obchvat by řidiči nevyužívali. "Pokud by se postavila severní trasa, tak kdyby někdo jel na sever od Brna, těžko by zvolil severní variantu a asi by projel městem," uvedl Štraha.
Podle architekta Kuřimi Jakuba Kynčla hrozí navíc v případě severního obchvatu městu úplné uzavření. Zástupci kraje přislíbili, že se jižní variantou trasy budou zabývat.
"Budeme to projednávat při procesu Zásad územního rozvoje," uvedla Procházková. Dodala ovšem, že k návrhu se musí vyjádřit řada dalších institucí.
Jižní trasa je levnější, tvrdí obec
Podle starosty Štrahy je městem prosazovaná trasa i přes nákladnou stavbu přes kilometr dlouhého tunelu o dvě stě milionů levnější. Je totiž o dva kilometry kratší. Podle něj většina silnice povede pod zemí, nebude potřeba ani vykupovat tolik pozemků.
"Jižní trasa vyjde na čtyři miliardy dvě stě miliónů," spočetl starosta. Přiznal ale, že v konečném výpočtu nejsou zahrnuty náklady na pozdější provoz tunelu.