Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Obchvat jako splněný sen? Na jihu Moravy se stavby táhnou

  9:43aktualizováno  9:43
Města na jihu Moravy léta trpí dopravním přetížením. Budování obchvatů je však očistec. Když už se začne, každý administrativní krok trvá hlavně kvůli sporům s občanskými sdruženími celé věky.
Kolon se jihomoravská města jen tak nezbaví. Budování obchvatů se táhne. (Ilustrační snímek)

Kolon se jihomoravská města jen tak nezbaví. Budování obchvatů se táhne. (Ilustrační snímek) | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Kolony ve špičce tak dlouhé, že z jejich konce vystresovaný řidič ani nepozná, u kterého semaforu stojí, a místní obyvatelé ukrytí za zavřenými okny před hlukem, smradem a prachem.

To už je tradiční dopravní scéna ve všech třech největších městech na jihu Moravy. Slovo obchvat tam vyvolává u úředníků čirou hrůzu a u občanů bezmocný vztek.

Břeclav dostala před týdnem naději, že kolem ní obchvat jednou skutečně povede, alespoň prostřednictvím politického memoranda. Podepsali ho starosta Oldřich Ryšavý, šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) David Čermák a hejtman Michal Hašek.

Čermák zároveň potvrdil, že ředitelství už vypsalo výběrové řízení na firmu, která bude zajišťovat takzvané majetkoprávní přípravy.

"Pro ŘSD se obchvat města stává jednou z priorit, což je skvělá zpráva. Pro Břeclav je to životně důležité. Vytvoří se alternativní průjezd městem a doprava v centru se zklidní," komentoval Ryšavý.

Břeclav dlouhodobě zatěžuje především tranzitní doprava. Dopravní špička ve středu města trvá prakticky celý den. Vede tudy mimodálniční tah do Rakouska i na Slovensko. Stavba nové silnice je zde navíc problematičtější už jen kvůli lužnímu okolí.

Ve Znojmě už začali. A skončili

Na čem všem se může takový obchvat na dlouhá léta zaseknout, by do Břeclavi mohli přijet přednášet úředníci ze Znojma. Obchvat se tam rodí už od 90. let. V roce 2008 vznikla jeho první část. Dodnes však nikde nezačíná a nikde nekončí a využívají ji jen in-line bruslaři.

Připravuje se stavba dalšího úseku, která by hotový fragment přiblížila ke stávající silnici za městem. Koncem února však krajský úřad zrušil u části stavby územní rozhodnutí. Znojemský stavební úřad bude muset věc projednat znovu.

O tom, jak je to se znojemským obchvatem zamotané, svědčí fakt, že zatím poslední rozhodnutí krajského úřadu vydalo na padesát stran.

"V současné době brání stavbě obchvatu podání žaloby občanského sdružení Obchvat na zrušení rozhodnutí ministerstva dopravy, kterým byla povolena část stavby. Dále chybí povolení na asi 700metrový úsek silnice napojující stavbu obchvatu na stávající silniční síť," uvedla mluvčí znojemské radnice Zuzana Pastrňáková.

Na budoucím staveništi mezitím probíhají přípravné demolice, kácení dřevin a archeologické práce. "Nevidíme důvod, proč by stavba neměla získat potřebná povolení. Jsme přesvědčeni, že bude v nejkratší době pokračovat," poznamenala Pastrňáková.

Hodonínu prý malý obchvat stačí

V Hodoníně se v roce 2009 dočkali jen takzvaného malého obchvatu. S velkou verzí ŘSD zatím nepočítá.

"Stavba se sice připravuje již od roku 1993, ale za tu dobu ztratila svůj původní význam z doby, kdy se v centru Hodonína tvořily nekonečné fronty před hraničním přechodem," popsala mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

Malý obchvat svedl příjezd k blízkému hraničnímu přechodu mimo náměstí a centrum. Doprava v okolí města však zůstala komplikovaná.

"Před časem vznikla statistická studie, podle které je malý obchvat skutečně dostačující. My jsme se s tímto závěrem až tak neztotožnili, ale na velký okruh příliš netlačíme. Mnohem víc nás trápí provoz na I/55, který je čím dál tím větší, a úrovňové přejezdy. Zvlášť křižovatka na Ratíškovice je opravdu nebezpečná," vysvětlila starostka Hodonína Milana Grauová.

V sousedním Zlínském kraji mají podobně velká města více štěstí. Uherské Hradiště se v roce 2004 dočkalo vybudování obchvatu, který svádí dopravu mířící na Slovensko zcela mimo město. Místní i projíždějící si novou úpravu nemůžou vynachválit.



Nejčtenější

Zničené plavky místo romantického zážitku. Největší molo v Česku lepí

Největší molo v Česku lepí, pouští smůlu

Brněnská přehrada má největší molo v republice za víc než tři miliony korun, návštěvníci se mu ale vyhýbají. Dřevěný...

Policista odmítl rekordní úplatek 384 milionů korun od hackera

Kriminalista Lukáš Lazecký (vlevo) měl Petru Křístkovi přinést harddisk s...

Mohl si zařídit pohádkový život a procestovat třeba celý svět. Brněnský policista Lukáš Lazecký ale zůstal věrný svým...



Muž na firemní akci uklouzl při skoku do lomu, po pádu na hlavu zemřel

Takhle se v tropických dnech osvěžovala parta kluků u Pavlova poblíž Slavníče...

Pád do zatopeného lomu při firemní akci ve středu večer nepřežil muž středního věku. Přivolaní záchranáři se jej...

Zateplili školu, aby ušetřili. Nevyřešili ale větrání a za energie doplácí

Ilustrační snímek

V Hrušovanech u Brna zateplili školu, ale bez vzduchotechniky. Místo úspory teď musí pravidelně větrat. Nejen že úspor...

Není důvod k panice, tvrdí policisté v souvislosti s Vaňkovka gangem

Vůdce brněnského Vaňkovka gangu, který si nechá říkat Kapitán (druhý zleva), má...

Policistům se v souvislosti se situací v brněnských Bohunicích, kde měl řádit takzvaný Vaňkovka gang, podařilo vypátrat...

Další z rubriky

Řidič nedal na křižovatce přednost dodávce, po střetu zemřel

Po střetu dodávky s osobní autem jeho šofér na místě zemřel.

Na křižovatce ve Vranovicích na Brněnsku se o půl jedenácté dopoledne srazila dodávka s osobním autem. Řidič osobáku na...

V Lednici vystavují repliky korunovačních klenotů, vypadají jako pravé

V zámeckých jízdárnách v Lednici vystavují až do konce září mistrovské repliky...

Každý správný Čech by je měl alespoň jednou za život spatřit. Korunovační klenoty jsou ale vystavovány jen jednou za...

Univerzity odebírají tituly výjimečně. Podvodníci studium sami vzdají

Ilustrační snímek

Dva ministry druhé vlády Andreje Babiše stál průšvih kolem plagiátorství v jejich vysokoškolských pracích křeslo....

Najdete na iDNES.cz