Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


V Ratíškovicích sestavili unikátního obra, který bude kutat ruskou sůl

  15:07aktualizováno  15:07
Váží 110 tun, stojí 60 milionů korun, těží sůl a čeká ho daleká cesta do Ruska. Tak zní stručná charakteristika obřího těžebního kombajnu, který na zakázku vyrobili v Ratíškovicích na Hodonínsku. Práce na unikátním stroji trvala rok, dalších 18 měsíců zabraly vývoj a zkoušky prototypu.

Obří těžební kombajn vyrobený firmou T Machinery z Ratíškovic váží 110 tun a stojí 60 milionů korun. Na délku měří dvanáct metrů, na výšku má tři a na šířku pět metrů. | foto: T Machinery

Fárací gigant zamíří v půlce února k cílovému zákazníkovi – ruské firmě Uralkali, která se zaměřuje na těžbu draselné soli.

„Svou velikostí je ojedinělý v celé Evropě, v Česku větší stroj pro hlubinnou těžbu zatím nikdo nevyrobil,“ chlubí se Zdeněk Gajdík, ředitel firmy T Machinery, která zakázku zhotovila.

Na délku měří dvanáct metrů, na výšku má tři a na šířku pět metrů. Jeden člověk obsluhuje samotný kombajn, druhý je pak potřeba k příslušenství stroje.

Fotogalerie

V Česku by uplatnění nenašel, sůl se tady totiž netěží.

„Důlní kombajny na černé uhlí využívané v Ostravskokarvinských dolech jsou maximálně 81 tun těžké. V délce ale mohou mít i přes 13 metrů,“ srovnává mluvčí OKD Ivo Čelechovský.

Větší stroje jsou v České republice k „mání“ jen k povrchové těžbě hnědého uhlí a vyrábějí je na Sokolovsku nebo v Uničově na Olomoucku. Ratíškovický gigant má v podzemí dolovat hlavně draselnou sůl, ale jde využít také na těžbu karnalitu, potaše, sádrovce nebo fluoritu. „Hydraulicky ovládaný pásový podvozek se posouvá pomocí soustavy sbíjecích orgánů s noži do materiálu,“ popsal princip dobývání soli Gajdík.

I Horst Gondek, který vyučuje na Hornicko-geologické fakultě ostravské Vysoké školy báňské, považuje obra z Ratíškovic za unikát.

„Hlubinný stroj na sůl je to opravdu specifický, s kombajny na černé uhlí se ale srovnat dá. Jejich hmotnost se také pohybuje okolo sta tun,“ uvedl Gondek.

Oba typy se však liší. „Sůl není tak pevná, i materiál z jejího okolí má jinou podstatu, proto by takový kombajn na těžbu uhlí využít nešel,“ dodal Gondek.

Předurčeno Tomášem Baťou

I pro ratíškovickou společnost šlo o neobvyklou zakázku. Standardně se totiž zabývá právě dobývacími stroji na černé a hnědé uhlí. Tam, kde nyní sídlí, před více než 80 lety založil slavný zlínský podnikatel Tomáš Baťa uhelný důl.

Giganti z České republiky

  • Nejtěžší stroj na povrchovou těžbu hnědého uhlí u nás je vysoký 53 metrů a váží 4 977 tun. Se 200 metry na délku patří mezi největší česká rypadla. V severočeském lomu Bílina začal dolovat uhlí v roce 2011.
  • Největší česká loď, kterou dělníci zhotovili v roce 2013 v Děčíně, je 10 metrů široká a dlouhá devětkrát tolik. Plavidlo vážící 4 500 tun zamířilo po Labi do Nizozemí.
  • Tramvaj ForCity, kterou vyrobila pražská Škoda Transportation, měří 40 metrů a vydrží i v extrémních čtyřicetistupňových mrazech. Vozí cestující v Lotyšsku. 
  • Škodovka drží také další prvenství. Před pěti lety úspěšně otestovala nejvýkonnější lokomotivu v Česku. Její maximální výkon je 7 200 kW na všech napájecích systémech. Dokáže jet rychlostí vyšší než 200 km/h.
  • Před dvěma lety dělníci v Praze poskládali nejvyšší jeřáb. S výškou 140 metrů hravě dosáhl do 27. patra mrakodrapu City Tower, na jehož přestavbě stroj pracoval. Postavili s ním i chladicí věže v Jaderné elektrárně Temelín.

Aktivně se zde těžilo do roku 1952, ještě ve 40. letech se tu vyváželo až tisíc tun uhlí denně. Po skončení těžby se pak povrchové zařízení dolu Tomáš změnilo v závody, některé firmy si v názvu nechaly i symbolické „T“ a specializaci na uhlí různými způsoby převzaly.

To je i případ T Machinery, kde vyrábí stroje na těžbu nerostů. Jedním z nich je právě draselná sůl, která se užívá jako hnojivo či vstupní surovina pro chemický průmysl.

„Exportujeme, našimi největšími odbytišti je Rusko a Ukrajina. Snažíme se orientovat i na jiné zdroje, těžba soli se uhlí technologicky v mnohém podobá,“ uvedl Gajdík s tím, že do budoucna se firma hodlá zaměřit také na jiné nerosty.

Gigantický kombajn z Ratíškovic má ještě jedno specifikum. Stroj totiž těží pro Českou republiku nezvyklou metodou chodbicování v lávkách, kdy se sůl dobývá šachovnicově raženými štolami. Tento způsob u nás pro solné doly nikdo nevyužíval.

Do Ruska poputuje po částech

Unikátní kolos čeká i zajímavá cesta. K novému majiteli do Ruska zamíří po částech.

„K zákazníkovi kombajn dopravíme kamiony, můžeme ho demontovat na menší uzly, které neváží víc než osm tun,“ vysvětlil Gajdík s tím, že slavnostní předání v Ratíškovicích je naplánováno na pondělí 19. února.

Společnost, která zaměstnává asi dvě stovky lidí, nedávno oslavila patnáct let svojí existence. Zaměstnanci firmy jsou schopni těžební komplexy sami navrhnout, vyrobit, dodat a spustit do provozu.

Jejich další stroje mohou těžaři využívat v horších klimatických podmínkách i v rizikovějších prostorech, jako je například oblast s vyšší pravděpodobností výbuchu.

V dolech totiž musí stroje často pracovat ve vysoké koncentraci uhelného prachu, vlhkosti nebo také v prostředí s výskytem výbušného plynu – metanu.

Volby 2018

Volby do obecních zastupitelstev a do Senátu PČR se konají 5. a 6. října. V pátek se volí od 14 do 22 hodin a v sobotu od 8 do 14 hodin.

Komunální volby

Úplné seznamy kandidátů do zastupitelstev obcí podle okresů pro Jihomoravský kraj:

Volby do Senátu

Ve volbách do Senátu 2018 se v Jihomoravském kraji volí v obvodu 56 - Břeclav a v obvodu 59 - Brno-město. Pokud žádný z kandidátů nezíská v daném obvodu nadpoloviční většinu, bude se druhé kolo senátních voleb konat 12. a 13. října.



Nejčtenější

Superbiky v Brně končí, důvodem jsou vysoké finanční ztráty

Fanoušci na mistrovství světa superbiků v Brně.

Masarykův okruh ztrácí jednu z nejzajímavějších položek ve svém programu. Mistrovství světa superbiků, které se tam...

Nehoda, která změnila železnici. Lidé z okolí se po ní neštítili rabování

Ilustrační snímek

Přesně 90 let dnes uplynulo od pohřbu železničářů, kteří zemřeli při jedné z nejtragičtějších událostí v dějinách české...



Chataři na kraji Brna mají strach z narkomanů a bezdomovců, už se střílelo

V chatové oblasti mají místní strach z bezdomovců a narkomanů. Policejní pásky...

Lidi ze zahrádek a chat v brněnské čtvrti Obřany tyranizuje parta narkomanů, kteří se zabydleli na některých pozemcích....

Developer chce v Brně nový mrakodrap, proti jsou místní i architekt města

Projekt s názvem Lidická 77 počítá s mrakodrapem naproti parku Lužánky....

Uprostřed bloku v Lidické ulici v Brně chce developer stavět 80 metrů vysoký kolos, do kterého se má vměstnat 177 bytů....

Migranty v návěsu odhalil řidič kamionu na cestě z Turecka až v Mikulově

V nákladovém prostoru kamionu se skrývali čtyři nelegální migranti.

Na čtyři muže ukryté pod plachtou kamionu narazili ve čtvrtek v Mikulově jihomoravští policisté. Černí pasažéři, kteří...

Další z rubriky

VIDEO: Opilý řidič kličkoval Brnem, lidé na zastávce před ním uskakovali

Opilý muž brázdil Brno a najel na tramvajový ostrůvek

Na riskantní jízdu po brněnských silnicích se vydal opilý řidič, který měl navíc na autě prasklou pneumatiku. Projel...

Vize za miliardu. Z Hodonína až do Olomouce na lodi

Výletní loď se po Baťově kanálu blíží ke Spytihněvi, kde stojí nové přístaviště.

Olomoucký kraj chce prosadit výrazné prodloužení Baťova kanálu. Ředitelství vodních cest s trasou až do Olomouce v...

Pětistovka pro každého, dočasný armádní most. Politici slibují i nemožné

Ilustrační snímek

Politici se na jižní Moravě předhánějí v tom, jak získat voliče za každou cenu. Nezdráhají se přitom slibovat věci,...

Najdete na iDNES.cz