Pro někoho však může být překvapivé, kdo za vývojem a výrobou tohoto stroje stojí. Je to firma Zetor Engineering, dceřiná společnost líšeňského Zetoru, který je tradičním výrobcem traktorů.
Po druhé světové válce vznikla tato slavná brněnská značka oddělením od Zbrojovky Brno, teď se tak vrací ke svým kořenům u válečné techniky.
„Na vývoji gerlachu pracovalo asi patnáct lidí a další firmy. To nejdůležitější, bezpečnostní podvozek, se vyrábělo v Brně,“ uvedl projektový manažer Pavel Bušta.
Obrněné taktické vozidlo podstoupilo náročná testování, třeba i na ochranu šestičlenné posádky před střelbou.
„Zvládne třicetistupňové a v extrémních případech i pětačtyřicetistupňové stoupání. V terénu se pohybuje excelentně,“ vyzdvihl přednosti nového vozu Tomáš Korutanský ze Zetoru.
V Brně je vozidlo poprvé k vidění v nové bojové verzi s dálkově ovládaným zbraňovým systémem pro kulometnou palbu. Na veletrh přišlo bezprostředně po úspěšných střeleckých testech.
Ochranu posádky zajišťuje přetlaková pancéřová kapsle, která je uchycena nezávisle na podvozku a pojme až šest členů posádky.
Podle Bušty se Zetor s gerlachem ještě letos zúčastní tendru na Slovensku. Od příštího roku by jich firma mohla vyrábět až 30 ročně s možností postupného navýšení až na 50 kusů.