Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Ochozští si vyberou podobu Dolní i Horní návsi

  7:26aktualizováno  7:26
Dvě návsi v Ochozu u Brna čeká přestavba a místní se chystají vybírat z architektonických návrhů velmi pečlivě. V úvahu se berou akce, které se budou na návsích pořádat, ale i možnost posezení a relaxace.

Architektka Vítězslava Přikrylová počítá na Horní návsi v Ochozi u Brna s posezením u menšího jezírka

Místo rozbitých štěrkových cest nové silnice s chodníky, místo zanedbané zeleně parčík třeba s jezírkem. Ochoz u Brna bude mít dvě nové návsi. O tom, jak budou vypadat, budou od září rozhodovat i obyvatelé vesnice.

"Počítáme zhruba s částkou deseti až dvaceti milionů na jednu náves. Takové peníze bychom samozřejmě sami nezaplatili," řekl starosta Ochozu Vlastimil Čoupek.

Netroufal si odhadovat, kdy by se mohlo začít stavět. "Ale pokud vše půjde, mohlo by to být přespříští rok," připustil Čoupek.

První, Dolní náves, se line podél tahu obcí na Hostěnice a nachází se tu obchod se smíšeným zbožím. Je spíše širší ulicí než náměstím.

Horní náves, která je klidnější a prostornější, byla dříve centrem bývalé vsi Ubec.

Terasy, nebo jezírko?

Nyní je tu zanedbaný parčík s pomníky prezidenta Masaryka a obětem násilí 20. století. Oběma návsím chybí upravené okolí, vyznačená parkovací místa a kvalitní chodníky. "Dřív byly asfaltové, ale přípojky plynu a kanalizace je zničily," vzpomíná důchodkyně Anna Richterová.

"U pomníku Masaryka pár let zpátky opravili silnici. Ale udělali to lajdácky a teď je z toho jen štěrk. Chtělo by to pořádné silnice," zdůraznila zase mladá žena z Ochozu, která si nepřála uvést své jméno.

Do prostranství navíc příliš nezapadají ani kontejnery na tříděný odpad. Proto měla radnice v Ochozu požadavky na projekt rekonstrukce obou návsí.

Ať už tedy zvítězí jakýkoli návrh, lidé se mohou těšit na nové chodníky, lavičky, dostatek parkovacích míst a zabudované boxy na tříděný odpad.

Ateliér společnosti Ekoengineering dává obyvatelům vybrat, kterou z obou návsí chtějí jako centrum. Podle toho přizpůsobí návrhy. Sami autoři považují za příhodnější Horní náves, kterou projektují v jednom návrhu jako sestupné terasy.

"Ty projektujeme z gabionu (druh kamene) a připomínají geologické vrstvy v jeskyni. Poloha Horní návsi je pro umístění centra lepší. Umožňuje pořádání různých veřejných akcí, bez blokování dopravy. Sokolovna na vrcholu dává prostoru nádech 30. let," uvedl spoluautor návrhu Radim Kounek.

Architektka Vítězslava Přikrylová pak zase v jednom z návrhů počítá na Horní návsi s posezením u menšího jezírka. Do nové dlažby plánuje u pomníků zasadit zemní světlo.

Více než návrhy Ekoengineeringu se architektka zabývala boxy na tříděný odpad. "Jsou navrženy v západní straně parčíku a pod hostincem U Votrubů, pro 3 kontejnery. Budou vyzděny z betonových tvarovek face blocks," uvádí Přikrylová v projektu.

Návrhy jsou již nyní ke zhlédnutí na stránkách obce i v místní knihovně. "Po skončení hlasování 30. září dáme vítězné návrhy rozpracovat do projektové podoby a požádáme o dotace," dodal starosta.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

y Alois Nečas je děkanem Fakulty veterinárního lékařství sedm let. Od příštího...
Kritizovaný děkan je rektorem, dříve ho kvůli vyhrůžkám hlídali policisté

Do čela Veterinární a farmaceutické univerzity v Brně jde Alois Nečas. A nebývalé spory vrcholí. Už v minulosti ho kvůli výhrůžkám museli hlídat policisté. O...  celý článek

V Kotlářské ulici v centru Brno prasklo potrubí a voda zaplavila silnici. Jezdí...
Prasklé potrubí stále omezuje provoz v Brně, nový asfalt položí v úterý

Následky prasklého vodovodního potrubí budou Brňané pociťovat ještě několik dní. V ulici Kotlářské, kterou se v pátek brzy ráno proudem valila voda, v sobotu...  celý článek

Současná podoba brněnského Hlavního nádraží.
Změny před brněnským hlavním nádražím, Hollan chce omezit tranzitní dopravu

Tisíce aut, tramvají i chodců denně se potkávají na jednom malém místě před brněnským hlavním nádražím. Brněnský magistrát chce co nejvíce aut odtud dostat...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.