Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Odklad stavby Svitavské radiály může zdržet i Dobrovského tunely

  8:12aktualizováno  9:37
Další díl do skládanky velkého městského okruhu v Brně se měl podle plánů začít budovat už v červnu. Svitavská radiála, osmisměrná křižovatka, má vyrůst ve Sportovní ulici. Stát však na ni letos peníze nemá. Hlavní stavba proto v tomto roce vůbec nezačne.

Na projekt obří křižovatky s názvem Svitavská radiála přímo navazují tunely Dobrovského. Do nich má ústit jeden z výjezdů. Řidiči projedou pod zemí z Králova Pole do Žabovřesk | foto: Wave studio

"Stavba křižovatky vzhledem k nedostatku peněz v červnu nezačne. Státní fond dopravní infrastruktury nám zatím na letošní rok poslal jen čtyřicet milionů korun," informoval Pavel Doležal, ředitel brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic. Podnik je přitom hlavním investorem autostrády, která má stát dohromady kolem jedné miliardy korun.

Chybí víc než 200 milionů

Velký okruh

- chystané stavby:
Svitavská radiála. Termín začátku stavby je s největší pravděpodobností až příští rok, dokončení se plánuje do prosince 2011. Cena se vyšplhá k miliardě korun.
Tomkovo náměstí. Zde má vzniknout přemostění Tomkova náměstí a řeky Svitavy. Termín výstavby má být od července 2010 do listopadu 2012. Cena dosáhne 1,3 miliardy korun. Nyní se zpracovává dokumentace pro stavební povolení, vydané územní rozhodnutí ještě není pravomocné.
Rokytova ulice. Vznikne tam přemostění Karlovy ulice, Maloměřického nádraží a Kulkovy ulice s výhledem na pokračování výstavby městského okruhu dalším úsekem. Tím má být mimoúrovňová křižovatka Rokytova-Jedovnická s vedením nad ulicí Rokytovou do plánovaného tunelu pod Akátkami. Termín stavby je červen 2011 až listopad 2013, cena má být asi 1,6 miliardy korun. Je vydáno územní rozhodnutí a připravuje se zadání na zpracování dokumentace pro stavební povolení.
Žabovřeská I. Propojení mimoúrovňových křižovatek Hlinky a Kníničská. Termín stavby je od července 2013 do června 2016. Odhadovaná cena je 1,7 miliardy korun. Dokončuje se dokumentace pro územní rozhodnutí.


Za čtyřicet milionů může ŘSD v červnu zahájit jen přípravné práce. "Některé, jako kácení stromů, už jsme provedli. Teď začneme dělat přeložky inženýrských sítí. Horkovodu, plynovodu a dalších. Uvidíme, na co nám budou ještě peníze stačit," upřesnil nejbližší plány Doležal. Aby mohlo ŘSD zahájit hlavní stavbu, muselo by od státu dostat minimálně 250 milionů korun. A to je nepravděpodobné.

"Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury je pro letošek velmi napnutý. Kvůli ekonomické krizi fondu klesají příjmy ze spotřební i silniční daně a z elektronického mýtného. Stručně řečeno, prostě nebudeme mít peníze, s nimiž jsme počítali," řekl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Letos už tedy ministerstvo s dalšími penězi na Svitavskou radiálu nepočítá. "Je pravděpodobné, že hlavní stavební práce začnou na Svitavské radiále až v roce 2010. Ředitelství silnic a dálnic požádalo státní fond o 470 milionů na tuto stavbu pro rok 2010," upřesnil Hanzelka.

Rozpočet pro příští rok teprve vzniká. Premiér Jan Fischer před několika dny pro ČTK uvedl, že dálnice budou v příštím roce prioritou.

"Uvidíme také, jak to dopadne s úvěrem, o kterém na jednom ze svých posledních zasedání rozhodla Topolánkova vláda. Má to být úvěr od Evropské investiční banky ve výši 8,35 miliardy korun. Mechanismy úvěru jsou nyní diskutovány s ministerstvem financí. Tyto peníze tedy v rozpočtu státního fondu zatím zdaleka nejsou," dodal Hanzelka.

Druhým investorem Svitavské radiály je město Brno. To přispěje třemi sty miliony korun. Problémy s financováním nemá. "V letošním rozpočtu je na radiálu sto milionů korun. Ty půjdou na opravu chodníků, opěrných zdí, kanalizace a podchodů. Tedy úpravy, které souvisí s městskými komunikacemi," uvedl náměstek primátora Ladislav Macek.

Co může zdržet tunely?

Jestli se splní přání optimistů, má být v prosinci roku 2011 hotová obří křižovatka na severu Brna: Svitavská radiála. Až poté mohou první auta projet tunely Dobrovského pod městskou částí Královo Pole.
Nyní je jasné, že zahájení stavby křižovatky bude mít minimálně půl roku zpoždění. Podaří se původní termín dodržet?
"Radiálu je nutné dokončit současně se stavbou tunelů. Ty totiž budou jejím prostřednictvím připojeny ke stávající silniční síti," vysvětlil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Roman Kluzák.
Svitavská radiála, křižovatka o osmi větvích a s mostními konstrukcemi, má vyrůst u retenční nádrže Červený mlýn na severu Brna. "Právě teď se dokončuje výběrové řízení na firmu, která stavbu provede, a probíhají poslední stavební řízení," upřesnil mluvčí Kluzák.
Jediné, co chybí, jsou peníze. Radiála naváže na vyústění z královopolského tunelu a bude dál pokračovat ulicemi Porgesovou a Sportovní. Další směry povedou na Svitavy a do centra Brna.
Ředitel brněnského závodu ŘSD Pavel Doležal věří, že se otevření Královopolských tunelů dá za určitých okolností ještě stihnout. "Pokud příští rok peníze opravdu přijdou. Pokud ne, bude se muset hledat nějaké jiné řešení. To je ale na ministerstvu a Státním fondu dopravní infrastruktury," uvedl.
Tunely Dobrovského, které vedou pod městskými částmi Královo Pole a Žabovřesky, se začaly stavět v roce 2006. Mají být dlouhé 1 250 metrů, přičemž dělníci už razí v druhé třetině délky. "Hloubí se taky otevřená jáma pro technologické centrum na ulici Dobrovského, které slouží k zabezpečení a provozování tunelů. Jeho stavba začne ještě letos," upřesnil Kluzák.


"Lidé nás žalují kvůli hluku"


Podle Pavla Doležala pokračuje stavba dle harmonogramu. Na rozdíl od Svitavské radiály nehrozí, že by se práce odložily nebo zpomalily. Ani když má stát hluboko do kasy. "Pro letošní rok máme peníze k dispozici. A i kdyby stát peníze nedodal, zaplatí stavbu sám zhotovitel a stát mu peníze zpětně doplatí," vysvětlil Doležal princip takzvaného rozvolněného financování.
Královopolské tunely se razí čtyřiadvacet hodin denně, rychlostí 35 až 40 metrů za měsíc. To znamená velký hluk a prašnost v okolí stavby. Kvůli tomu se investor neustále potýká s kritikou lidí, kteří žijí v okolí. "Existuje už několik soudních sporů, hlavně nás lidé žalují kvůli protihlukovým opatřením. Děláme však, co se dá. Tam, kde je stížnost, hlučnost měříme, a pokud jsou překročené limity, tak to řešíme," brání se Doležal.
I přípravné stavby na radiále však řidiči pocítí. Letos silničáři uzavřou zatím jen některé jízdní pruhy ve Sportovní ulici. "Hlavní omezení v souvislosti se stavbou svitavské křižovatky přijdou až příští rok," upřesnil Doležal.
Nejbližší významnou změnou pro řidiče tak bude uzavření ulice Zborovské jako spojnice mezi ulicí Žabovřeskou a centrem Brna. Tam totiž pokračuje komplexní oprava Žabovřeské ulice včetně mostů přes ulici Horovu a Fanderlíkovu.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

y Alois Nečas je děkanem Fakulty veterinárního lékařství sedm let. Od příštího...
Kritizovaný děkan je rektorem, dříve ho kvůli vyhrůžkám hlídali policisté

Do čela Veterinární a farmaceutické univerzity v Brně jde Alois Nečas. A nebývalé spory vrcholí. Už v minulosti ho kvůli výhrůžkám museli hlídat policisté. O...  celý článek

Letošní sucho na Znojemsku a v povodí Dyje nad Vranovskou přehradou způsobilo,...
Sucho odkrylo vesnici i se zbytky kostela na dně Vranovské přehrady

Letošní velké sucho na Znojemsku a v povodí Dyje způsobilo, že už od května klesá hladina Vranovské přehrady. Díky tomu se opět objevily základy domů zatopené...  celý článek

Aplikaci, kterou vymysleli Pavel Müller a Filip Maleňák (zleva), už využívá na...
Jejich aplikace zachraňuje životy v Česku. Brzy bude i v zahraničí

Zmáčknutím jednoho tlačítka v telefonu vytočí linku 155 a zároveň odešle nouzovou zprávu a lokalizuje, kde se volající nachází. Denně si přes aplikaci...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.