OTÁZKA:
Ještě jeden dotaz: Rád bych se ještě zeptal, pane docente, jak hodnotíte koncepci, přípravu a finální produkt státních maturit? Budete je zohledňovat při přijímacím řízení, nebo už je berete v potaz? A mohou nahradit TSP? A jak hodnotíte celkem vysokou neúspěšnost studentů středních škol (hlavně učební obory s mat.)? A jaký je Váš názor na maturitu u těchto studentů, nebylo by lépe maturitu znovu "zprestižnit" tím, že by na ni měli nárok jen studenti gymnázií a středních škol a to ještě ne v takové míře, ale opravdu jen pro ty, co si to zaslouží a ti, kteří by maturitu nezvládli, by dostali pouze určité potvrzení o zakončení 4 (6,8) let na střední škole, ale bez maturity, jak to někteří vyučující navrhují? Děkuji za odpověď. Tomáš Procházka.
Tomáš Procházka
ODPOVĚĎ:
Myslím, že nikdo soudný nemůže být nadšen cenou, za kterou se v České republice státní maturita zaváděla. Na druhé straně vítám snahu státu nastavit jakési standardy pro střední školství. Považuji za rozumné, aby existovala více než jedna úroveň, vzhledem k diferenciaci středního školství. Nelpím přitom na označení maturita, protože dnes očividně školský systém míří k tomu, že to, co dříve maturita znamenala (tedy zkoušku "dospělosti" otevírající řadu profesních příležitostí), se přesouvá na úroveň bakalářského titulu. Naše univerzita investovala hodně úsilí do vytvoření transparentního systému přijímání studentů, který nás zbavil v minulosti čestých podezření z manipulace. Dříve než akceptujeme nějaký jiný nástroj vybírání studentů zvenku, chceme se přesvědčit, že bude nejméně tak transparentní a spolehlivý, jako jsou naše vlastní testy studijních předpokladů. Já předpokládám, že některé části státní maturity budou v budoucnu akceptovány jako jedna z alternativ přijímací zkoušky, například zkouška z matematiky, kde je vliv subjektivního hodnocení omezený.
10.10.2011 11:16