Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


On-line rozhovor

Brněnský primátor Roman Onderka

Brněnský primátor Onderka (vpravo) se starostou ukrajinského Charkova Mykhaylo Dobkinem
velikost textu:
vydáno 12.11.2008 10:00
Je Roman Onderka schopný primátor, nebo jen populista? Historicky první porevoluční primátor z ČSSD má za sebou právě polovinu svého funkčního období. Nelze mu na rozdíl od jeho předchůdců žijících ve stínu svých mocnějších náměstků upřít, že je výrazný. Do vedení města se vyšvihl s ambiciózními sliby. Po dvou letech je jasné, že ne všechny se mu podaří splnit.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 12. listopadu 2008 do 10:15

OTÁZKA: Dobrý den, chtěla bych se touto cestou zeptat jestli je nezbytně nutné ustavičné zdražování MHD, tepla.... Není to dlouho co jste slibovali, že spojením Tezy a Tepláren přinese více konfortu a snížení cen. Je pro mě nepochopitelné, že v době celosvětového snižování cen primárních vstupů (ropa, plyn) se neustále více zvyšují ceny MHD (roční jízdenka téměř o 800 Kč přičemž k 1.1.2008 byla cena téro jízdenky snížena) teplo (1.12.2008 zvýšení ceny o 100 Kč/GJ je pro mě nepochopitelné když na světových burzách jsou dnes ceny plynu cca o 40% nižší než před rokem). Pochopila bych to tak před půl rokem ale proč teď? Můžete k tomu dát své stanovisko? Zdena
Brněnský primátor Onderka (vpravo) se starostou ukrajinského Charkova Mykhaylo Dobkinem ODPOVĚĎ: Dobrý den. Co se týče všech vstupů, jejich ceny se zvyšují. Na to musí reagovat i cenová politika v rámci jednotlivých firem, včetně těch, které jsou ve vlastnictví města Brna. Vedení města se snaží, aby navyšování těchto cen bylo co nejnižší. I Vámi zmiňovaná fůze TEZA a.s. a Teplárny Brno a.s. byla právě jedním z kroků, které eliminují masivní nárust cen tepla ve městě. V případě, že bychom takto nepostupovali, zdražování cen tepla by bylo prokazatelně vyšší. Co se týče jízdného v MHD, město Brno od roku 2006 ve smyslu zdražení všech vstupů, bylo minimální. Spíše naopak docházelo k nastavení dalších slev. Od 1. 1. 2007 - bezplatná přeprava pro seniory nad 70 let a pro osoby doprovázejjící děti do 3 let. Ceny jednorázových jízdenek zůstaly beze změny 4 roky, až do roku 2008. Díky této politice má město Brno nejlevnější 60minutové jízdné v celé ČR. Město Brno hradí rozdíly v této cenové politice ze svého rozpočtu. A to jsem nezmínil kromě cen vstupů ještě inflaci a nutné zvýšené náklady na provoz městské dopravy. Vedení města chce zachovat dvouletý cyklus změn jízdného, a proto úprava, která se nyní připravuje na rok 2009, by měla být jedinou v nadcházejícím dvouletém období. 12.11.2008 10:15
OTÁZKA: Vážený pane primátore, mám dotaz ohledně nádraží: co si mám představit pod pojmem "Rada města Brna učiní všechny potřebné kroky k realizaci přestavby železničního uzlu, zohlední přitom doporučení pracovní skupiny pro optimalizaci projektu s cílem využít stávajícího železničního nádraží jako jedné ze zastávek na páteřních trasách regionální dopravy"? Vždyť ten nápad s rychlodráhou je i po roce pouze v úrovni črty, pokud se nestalo něco, čeho bych si nevšiml. Projekt ještě není vypracovaný, kdežto na nové nádraží už je územní rozhodnutí. Znamená zapracování městské rychlodráhy do přestavby ŽUB nějaké další zpoždění? A kde se na tu rychlodráhu vezmou peníze? Děkuji za odpověď a posílám gratulaci k vašim narozeninám. J. Ondra
Brněnský primátor Onderka (vpravo) se starostou ukrajinského Charkova Mykhaylo Dobkinem ODPOVĚĎ: Projekt městské rychlodráhy neznamená žádné spoždění v rámci přestaby ŽUB Brno. Tento projekt bude projektem samostatným, který přestavbu bude doprovázet a zkvalitňovat dopravu v dané oblasti. SŽDC jako investor připravuje veškeré podklady a náležitosti pro projekt městské rychlodráhy a nyní se nacházíme ve fázi výběrového řízení na zpracovatele technicko ekonomické dokumentace. Tento projekt by měl být součástí regionální dopravy, proto na jeho financování by se měli podílet SFDI, Jihomoravský kraj a město Brno. 12.11.2008 10:19
OTÁZKA: Dobrý den pane primátore, zdražení MHD o 20% !!! je k současným cenám paliv neopodstatněné a také nesociální. Končím s MHD a budu jezdit už jen autem, tím jste velmi pomohl již tak zacpanému Brnu. O kolik byste zdražovali, kdyby ceny ropy nebyly 50, ale 150dolarů? O 3000Kč roční kupon? Nechováte se jako sociální demokracie a volil jsem Vás naposledy, umíte jen slibovat, jste populista. Ale Vy již máte místo v Praze jisté, tak na brňácích nesejde, že? Nový stadion v Lískovci
Brněnský primátor Onderka (vpravo) se starostou ukrajinského Charkova Mykhaylo Dobkinem ODPOVĚĎ: Dobrý den. K důvodů zdražení cen v MHD jsem se již vyjádřil. Chci Vás ujistit, že jsem primátorem města, které miluji a k odchodu kamkoliv včetně Prahy se nechystám. 12.11.2008 10:21
OTÁZKA: Dobrý den pane Onderko, pro mě jedním z důležitých témat je zdražení jízdného městské hromadné dopravy, které se plánuje od prosince.Kdykoliv jedu přeplněnou šalinou, trolejbusem přeplněným městem, kdy mi cesta domů místo 20ti minut trvá až 40 minut, vzpomenu si na Váš slogan, který byl na nejedné tramvaji: LEVNĚJI A POHODLNĚJI. Zajímalo by mě, co jste v této oblasti udělali? Levněji = pouze pro zónu 100+101, pro mě se akorát zdražila doprava - jezdím do zóny 610 - zlevnění zón 100+101 se v celkové ceně u mimobrněnských neprojevila, ba naopak. Pohodlněji se mi možná omdlívá, jelikož se zrušilo spoustu spojů a jezdíme ne jako lidé, ale jako sardinky! Zrušení některých spojů je jistě v kompetenci Dopravního podniku, mě však zajímá, co pro levnější a pohodlnější cestování těch, kteří ještě myslí na ekologii děláte? Odpověď, že pro seniory se situace zlepšila, jsem si již přečetla v MF Dnes. Myslím, že děláte vše proto, aby se město ještě víc zahustilo auty. Děkuji za odpověď Kateřina Slámová
Brněnský primátor Onderka (vpravo) se starostou ukrajinského Charkova Mykhaylo Dobkinem ODPOVĚĎ: Mimobrněnská hromadná doprava, i když ji zajišťuje Dopravní podnik města Brna, je v kompetenci Jihomoravského kraje. Po prvním zasedání nové politické reprezentace JmK budu mít na toto téma jednání s novým hejtmanem a budeme hledat řešení, jak dopravní situaci nejen ve městě Brně ale i v celém kraji zkvalitnit. Co se týče zlepšení kultury cestování, považuji za zásadní krok obnovu vozového parku DPmB - v letošním roce nákup nových autobusů a tramvají, v roce příštím nákup nových tramvají a přípravu výběrového řízení autobusů na plynový pohon. 12.11.2008 10:27
OTÁZKA: Pane primátore, hezký den, přeji Vám vše nejlepší k včerejším narozeninám. Jste spokojen s primátorováním? Co se vám nepovedlo? Roman F.
Brněnský primátor Onderka (vpravo) se starostou ukrajinského Charkova Mykhaylo Dobkinem ODPOVĚĎ: Dobrý den. Děkuji za blahopřání. Odpověď je spíše na Vás - jak jste spokojen s mojí prací? Jako každému z nás se i mě občas něco nepovede, například přesvědčit své politické partnery o nutnosti urychlené výstavby nové víceúčelové haly. 12.11.2008 10:31
OTÁZKA: Dobrý den. Mám dotaz ohledně MHD. Jako "človek z oboru" oceňuji, že se náš brněnský dopravní podnik v rámci omezených možností opravdu snaží obnovovat vozový park. Na druhou stranu je naše město smutným rekordmanem v počtu nerealizovaných projektů na ropzšiřování dopravdí infrastruktury. Přitom zejména mnohé tramvajové tratě by měly velmi zásadní vliv na zefektivnění a urychlení tramvajové dopravy a v důsledcích by mohly být pro mnehé občany lepší alternativou jak jezdit do centra autem. Zejména jih města - prodloužení tramvaje z Komárova do Heršpic a k plánované průmyslové zoně u Přízřenic - je dnes dopravně nedořešen. Na Lesné už dokonce několik let leží ve vozovce nikam nevedoucí tramvajové koleje od Štefánikovy čtvrti. Léta je slibovano také např. prodloužení "jedničky" na Kamechy. Kdy se dočkáme tolik potřebného rozšíření tramvajové sítě? Petr N.
Brněnský primátor Onderka (vpravo) se starostou ukrajinského Charkova Mykhaylo Dobkinem ODPOVĚĎ: Dobrý den. Vámi zmíněné investiční záměry vnímám jako velmi důležité. Jejich otázkou zůstává jejich financování. V nejbližším období nás čeká zkvalitnění dopravní infrastruktury do brněnského kampusu v Bohunicích a do nově revitalizovaného území Jižního centra. I zde je však podstatnou otázkou financování, ale příprava projektů běží. 12.11.2008 10:34
OTÁZKA: Zdravim Vas, mam jednu neprijemnou a jednu prijemnou otazku. Jaky je pocit byt v koalici, ktera nema stejne body programu? Viz MHD a Zeleznicni Uzel Co ohnostroje, uz vite jestli budou na prehrade i pristi rok? Petr
Brněnský primátor Onderka (vpravo) se starostou ukrajinského Charkova Mykhaylo Dobkinem ODPOVĚĎ: Dobrý den. Neznám koalici, ve které by měli partneři zcela stejný program. Čím více koaličních partnerů ,tím větší náročnost jednání. O tom to ale je. Brno bez festivalu ohňostrojů na brněnské přehradě si nedokáži představit. 12.11.2008 10:36
OTÁZKA: Dobrý den, myslíte, že by nejvyšší představitelé měst neměli mít vysokoškolské vzdělání? Děkuji. Brňák
Brněnský primátor Onderka (vpravo) se starostou ukrajinského Charkova Mykhaylo Dobkinem ODPOVĚĎ: Dobrý den. Při nástupu do funkce primátora jsem absenci vysokoškolského vzdělání uvedl jako jeden z handicapů, který se budu snažit odstranit. Přesto jsem přesvědčen, že za primátory má hovořit jejich práce. 12.11.2008 10:38
OTÁZKA: Pane primátore, jaké máte priority do budoucnosti? Máte ještě dva roky, co je podle Vás potřeba co nejrychleji vyřešit/změnit? Jana Loucká
Brněnský primátor Onderka (vpravo) se starostou ukrajinského Charkova Mykhaylo Dobkinem ODPOVĚĎ: Dobrý den. Oprava vily Thugendhat, dokončení rekonstrukce páteřní komunikace Husova, fyzické zahájení ŽUB v Brně, rekonstrukce sportovní haly Rondo, demolice starého zimního stadionu za Lužánkami, zahájení rekonstrukce Janáčkova divadla a fotbalového stadionu za Lužánkami, výstavba parkovacích domů na ulici Panenská a před Janáčkovým divadlem, rekonstrukce Zelného trhu a zpřístupnění podzemí a mnoho dalších. 12.11.2008 10:43
OTÁZKA: Vážený pane primátore, po minulých vedeních jste „zdědil“ i problém bývalého vojenského areálu na nám. Míru. Jako místní obyvatel bych se rád zeptal, zda nás místní (a to jak z Brna středu tak z hned sousedních Žabovřesk), kteří si nepřejme v tomto krásném prostředí šestipodlažní (s odpuštěním) hrůzu Wilson, necháte „ve štichu“ a budete takový stavební „počin“ (kvůli němuž byla naše starostka obžalována a město přišlo o milióny) podporovat nebo se postavíte za místní a (co bych od komunálního politika asi čekal) budete prosazovat spíše veřejné, okolí prospěšné a uměřené využití nebo rekonstrukci areálu. Jinak držím palce, byť mě mrzí zdražení MHD... Pavel Novotný
Brněnský primátor Onderka (vpravo) se starostou ukrajinského Charkova Mykhaylo Dobkinem ODPOVĚĎ: Dobrý den. Tato záležitost se nyní projednává na úrovni mého náměstka a Ministerstva obrany. Předpokládám, že před jakýmkoliv rozhodnutím, které učiní zastupitelstvo městské části či zastupitelstvo města Brna, bude předcházet podrobná diskuse o využití tohoto městského prostoru. 12.11.2008 10:45
OTÁZKA: Pane primatore mohl by jste prosim říci váš názor na brněnské muslimy? A na islám? Předem děkuji Lukáš Lhoťan
Brněnský primátor Onderka (vpravo) se starostou ukrajinského Charkova Mykhaylo Dobkinem ODPOVĚĎ: Dobrý den. Jako demokrat ctím náboženskou svobodu. 12.11.2008 10:46
OTÁZKA: Dobrý de. Co vás za dva roky ve funkci primátora nejvíce překvapilo v dobrém i špatném? FX
Brněnský primátor Onderka (vpravo) se starostou ukrajinského Charkova Mykhaylo Dobkinem ODPOVĚĎ: Jak málo má hodin každý jeden den. 12.11.2008 10:49
OTÁZKA: Dobrý den pane primátore, chtěl bych se zeptat jak daleko jsou přípravy nového fotbalového stadionu a zda-li,(když se bude opravovat Rondo) bude i nová víceúčelová hala,protože až Kometa postoupí do extraligy kapacita Ronda nebude zdaleka stačit? Děkuji za odpověď Jaromír
Brněnský primátor Onderka (vpravo) se starostou ukrajinského Charkova Mykhaylo Dobkinem ODPOVĚĎ: Projekt rekonstrukce fotbalového stadionu by měl být připraven do konce tohoto měsíce a v příštím roce budeme vyhlašovat výběrové řízení na zhotovitele. Vizi výstavby nové víceúčelové haly pro naše město, jsem neopustil a stále se snažím přesvědčit všechny zastupitele o její nutnosti. V postup Komety do extraligy věřím! 12.11.2008 10:55
OTÁZKA: Pane primátore, Považuji za velmi pozitivní snahu vedení města věnovat se otázkám rekonstrukcí náměstí a zhodnocování veřejného prostoru výtvarnými díly, tak jak tomu bylo vždy v historii. ALE! Proč v porotách arch.-sochařských soutěží nesedí OPRAVDOVÉ osobnosti ze světa architektury, umění, sochařiny...? Osobnosti, jejichž rozhled a renomé přesahuje hranice okresu, regionu nebo dokonce celé ČR? (konkrétní příklad: podle mne byla soutěž na kašnu na Dominikánském náměstí–Rybím trhu-připravena velmi špatně– viz např.doporučení Komory architektů se jí pro neregulérnost neúčastnit (a úroveň návrhů tomu odpovídá). Těším se, že v porotách zasednou opravdové osobnosti z Prahy, Vídně, Lausanne, Berlína – na místo (byť jistě vzdělaných a vlídných) jedinců z Kénigu, Majlontu nebo Oltecu... Přispělo by to, podle mě, určitě ke zčeření vod v našem brněnském rybníce.. Přeji hodně energie, osvícené poradce a držím Vám, pane primátore, palce i nadále. TJ Tomáš Jadřinec
Brněnský primátor Onderka (vpravo) se starostou ukrajinského Charkova Mykhaylo Dobkinem ODPOVĚĎ: Dobrý den. Děkuji za přání. K Vaší otázce - doporučení Komory architektů a jejího vyjádření o neregulérnosti, považuji za irelevantní. Jsem rád, že se někteří architekti tohoto doporučení nedrželi. Co se týče odbornosti komise, myslím si, že byla na vysoké úrovni, přesto Vám děkuji za Váš podmět, který zvážím. 12.11.2008 10:57
OTÁZKA: Dobrý den pane primátore, chtěl bych se zeptat, jestli se někdy v Brně dočkáme nějakého pěkného nábřeží s promenádou, lavičkami atd. Myslím, že tu citelně chybí.. Dále by mě zajímalo, jestli by přeci jen nebylo lepší místo rekonstrukce Ronda postavit úplně novou halu.. Děkuji za odpovědi, Kročil. J. Kročil
Brněnský primátor Onderka (vpravo) se starostou ukrajinského Charkova Mykhaylo Dobkinem ODPOVĚĎ: Dobrý den. Přiznám se, že o vhodném místě pro promenádu jako je např. v Karlových Varech, v našem městě nevím. Co se týče výstavby víceúčelové haly, jak jsem zde již zmínil, jsem stále přesvědčen, že její výstavba je pro město nutností. Stejně však za důležitou považuji rekonstrukci haly Rondo, která nejen umožní překlenou období do nové výstavby, ale i zkvalitní využití tohoto zařízení jak nyní, tak i v budoucnu. 12.11.2008 11:01

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.