Kvůli garážím pod rynkem se také dnes v brně konají hned dvě tiskové konference. Na té první budou investor a projektant společně stavbu obhajovat. Na druhé ji budou odpůrci garáží naopak kritizovat.
Projekt, který vyvolává tolik sporů, se dostal až k ministrovi kultury. V úterý mu odpůrci stavby odeslali dopis, ve kterém jej žádají, aby jim pomohl zvrátit záměr garáže vybudovat. (o protestu proti garážím čtěte zde)
"Vjezdová rampa i vlastní stavební konstrukce by nejen zcela změnila historický charakter a tvář náměstí, ale samotný průběh stavebních prací by vážně ohrozil existenci barokní kašny Parnas a zejména rozsáhlého sklepení," píše se v dopise.
Lidé projekt neviděli, hájí se investor
Text, jehož autorkami jsou historičky umění Šárka Svobodová a Petra Hlaváčková, podepsalo celkem 47 odborníků.
Je mezi nimi historička Milena Flodrová, znalec brněnského podzemí Aleš Svoboda, architekt Ivan Ruller, autoři regulačního plánu městské památkové rezervace Josef Němec a Jiří Mikšík nebo ředitel Moravské galerie v Brně Marek Pokorný.
Ministr Jiří Besser se k dopisu zatím nevyjádřil. Podle investora garáží lidé nemůžou projekt zhodnotit, protože neznají jeho detaily.
"Lidé ani odborníci návrh neviděli. Neměli tedy dostatek informací jej reálně zhodnotit," říká investor Miroslav Vymazal, majitel společnosti Magnum Real Estate. Proto svolal tiskovou konferenci, na které chce projekt představit a rozptýlit tak panující obavy ze zřícení sklepů a kašny Parnas.
Dopis ministrovi, který sepsali kritici garáží, odmítl Vymazal komentovat.
Garáže by byly velmi drahé, říká odpůrce
Jeden z kritiků projektu, odborník na problematiku projektu Aleš Svoboda ale říká, že už měl možnost si projekt prostudovat. "Před čtrnácti dny si mě magistrát přizval ke konzultaci odboru technických sítí a projektantů," popisuje Svoboda.
Podle něj bylo v projektu spousta chyb a nedostatků. "Celé řešení bylo dost neuvážené. a statické zajištění kašny Parnas, které navrhovali, naprosto nedostatečné," míní Svoboda.
On sám soudí, že teoreticky je možné garáže pod Zelným trhem postavit. Ovšem za obrovských nákladů.
Náměstí se bude rekonstruovat
Stavba garáží má předcházet celkové rekonstrukci povrchu náměstí. Každý projekt však vznikl v jiném ateliéru. Nejprve vypracoval návrh na opravy povrchu ateliér RAW a následně garáže ArchDesign.
"S naším návrhem garáže neladí. Sice se snaží jej respektovat, kde můžou, ale kde kvůli stavbě nemůžou, tam to nedělají," povzdechl si Ivan Wahla z ateliéru RAW.
Pod Zelným trhem v Brně mají vzniknout podzemní garáže s 58 parkovacími místy. Menší část bude využívat vznikající hotel Classis, zbytek si rozdělí obyvatelé přilehlých bytů. (o rekonstrukci náměstí čtěte zde)