Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Radek Cihla, MAFRA

Odtržení čtvrtí od Brna může jejich obyvatelům zdražit MHD

  • 42
Odtržení od Brna, o kterém budou zítra v referendu hlasovat obyvatelé Přízřenic a Dolních Heršpic, by zřejmě tamní lidi donutilo platit víc za dopravu. "Šalinkarta" pro Brno totiž platí jen na dvě zóny: 100, tedy centrum města, a 101 na jeho okraji.

Obyvatelé každé další obce, která je už za katastrem Brna, platí za dopravu víc, a to i v případě, že do obce jezdí běžné autobusy MHD nebo tramvaje. Tato praxe tak funguje například ve Vranově u Brna či v Modřicích, kam jezdí tramvaj číslo 2.

"Je těžké teď říct, zda tomu tak bude i u těchto obcí, vše podléhá průzkumům a dalším věcem. Ale je pravda, že město Brno jsou zóny 100 a 101, vše, co je za hranicí města, jsou zóny další. Ale nepředbíhejme," komentovala mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Pohanová.

Podle ní se zatím dopravní podnik na odtržení dvou městských čtvrtí nijak zvlášť nepřipravoval. Podle Pohanové je však pravděpodobné, že by nově vzniklé obce připadly do mimobrněnské tarifní zóny.

Nicméně pokud by dopravní podnik k nové obci Přízřenice-Dolní Heršpice přistupoval stejně, jako k předměstským Bílovicím, Modřicím či Vranovu, její obyvatelé by si za jízdné dost připláceli.

Měsíční jízdenka by dospělé vyšla na 770 korun, tedy o 240 korun dráž, než je tomu dnes. Za roční jízdenku by dospělí obyvatelé zaplatili o 2300 korun více, tedy 6700. Jízdné by se prodražilo i studentům. Pokud si kupují čtvrtletní jízdenky, za rok kvůli další tarifní zóně zaplatí o dva tisíce víc.

Dražší cestování by však čekalo i na Brňany, kteří by jeli hromadnou dopravou například do nákupních center na Vídeňské, která spadají do katastru nových obcí. Týká se to například centra Futurum či prodejny nábytku Möbelix.

Jízdenku pro mimobrněnskou zónu by si tak musel koupit každý, kdo pojede například tramvají číslo 2 směrem na Modřice. Označit by si ji však musel o několik zastávek dřív, než je tomu dnes, nejspíš už na zastávce Ořechovská. Každá cesta tímto směrem a zpět by pak dospělého stála o 28 korun víc než dnes.

Ceny se nezvednou, míní iniciátor referenda

"Všichni straší tím, že obec bude ve třetím tarifním pásmu. Ale to není pravděpodobné, staneme se totiž automaticky akcionáři dopravního podniku. Není tedy důvod, abychom za služby platili víc peněz. Obce, které jsou ve třetím pásmu, totiž nejsou akcionáři podniku," reagoval Pavel Reich, mluvčí Samostatného Jihu. Právě jeho sdružení referendum vyvolalo.

Podle něj nebudou náklady na cestování do města o moc větší než dnes. "Mohlo by se ale stát že bychom se toho museli domáhat soudně a do té doby, než soud skončí, by obec opravdu byla ve třetím pásmu. V takovém případě chceme náklady navíc lidem platit. Počítali jsme, že pokud dopravu využívá osmdesát procent obyvatel obce, vyjde to ročně na tři miliony. Ty bychom v kase dokázali najít," dodal Reich.