Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Okamura: Ohňostroj, velkolepá akce na nic. Ta turisty nepřivede

  6:00aktualizováno  6:00
Začínají dovolené a jihomoravské hotely a penziony zlevňují, i když ceny klesávají hlavně mimo sezonu. Až na třicetiprocentní slevy ovšem teď turisty lákají hotely takřka v celém Česku. Podle Tomia Okamury, člena prezídia Asociace českých cestovních kanceláří a agentur, musí regiony udělat mnohem více.

Tomio Okamura | foto: ČTK

Konkrétně o jižní Moravě se vyjádřil, že cestovní ruch se tady dělá hodně špatně. Moc dobře se to neposlouchá, na druhé straně nelze pominout, že jeho cestovní kancelář přiváží do země ročně 110 tisíc zahraničních turistů. A jižní Moravu zná, poměrně často bývá v poslední době i v Brně.

Vloni byla jižní Morava po Praze nejnavštěvovanější lokalitou. Jen českých turistů sem podle statistky přijelo 736 tisíc. Zdá se vám to málo?
Oproti předcházejícímu roku to ale bylo o 1,6 procent méně. Kraj už zaznamenal pokles a to žádná krize ještě nebyla, začalo se o ní přece mluvit až koncem září.

Máte pro to jiné vysvětlení?
Zahraničním turistům se do regionů vůbec nechce, jednašedesát procent jich jede jen do Prahy. A i českému turistovi už nestačí jen pobyt v nějakém penzionu, chce další další aktivity. Půjčit si kolo, zajít si na dobrou večeři, zaplavat si v akvacentru s termální vodou, půjčit loďku...

Tím chcete říci, že jižní Morava má po této stránce slabou nabídku?
Přesně tak. Absolutně jí třeba chybí lokální gastronomické speciality.

Máme tady dobré víno, klobásy, populární jsou i košty zelí. Podle mne tady speciality jsou.
Jenže nejsou na jídelním lístku restaurací. A to může podpořit i kraj. Třeba tak, že kdo bude držet lokální gastronomické speciality na jídelním lístku aspoň rok, dá ho do všech propagačních materiálů kraje. To je způsob, jak by se to dalo rozběhnout. Láska prochází žaludkem a i turistu na prvním místě zajímá jídlo a pití. Tak to prostě je a na tom je postavený turistický ruch nejvyspělejších zemí světa.

Rakousko, termální lázně Laa an der ThayaKde kraji ještě podle vás ujel vlak?
Chybí mu relaxační pobyty v termálních lázní. Dostal se dokonce do takové situace, a to už si opravdu připadám jako v Kocourkově, že tisíce Jihomoravanů se už několik let jezdí s rodinami čordat do termálního akvaparku, který si Rakušané postavili nedaleko hranic v Laa an der Thaya.

A kraji utíkají peníze?
Prosím vás, právě proto o tom mluvím. Místo, aby se snažil zadržet peníze, tak jeho nečinnost vyúsťuje dokonce v takový paradox, že Jihomoravané se jezdí rekreovat do drahého Rakouska, protože doma tuto možnost nemají. Už i Slováci pochopili, že o termální akvaparky je zájem a je absurdní, že tam statisíce Čechů vozí autobusy přes jižní Moravu.

Tak dobře, v tom kraj možná zaspal. Ale otvírá sklípky a má cyklostezky...
To je sice pěkná věc, ale i to vinařství se posune dál, jen když hotely hostům kromě vína nabídnou relaxační zázemí, whirpool, saunu, malý konferenční prostor. Aby o vinařskou turistiku měli lidé zájem po celý rok.

Projekty kamarádíčků...

Tak mám z toho pocit, že se vám zdá jižní Morava trochu zkostnatělá. A čím to je?
Je v tom nečinnost lidí, kteří mají cestovní ruch na starosti. U vás to byl nějaký pan Venclík. Byli jsme spolu v brněnském televizním studiu, debatu moderoval Jakub Železný a byl jsem úplně zkoprnělý, když řekl, že kraj nemá žádné pravomoci v cestovních ruchu. Jakub Železný se ho hned ptal, jak to teda dělá. Možná, že v Brně z tohoto člověka sedají na zadek, ale z našeho pohledu neudělal vůbec nic.

Grandfinále Ingis Brunensis . ohňostroj nad ŠpilberkemNo, už ho ve vedení kraje nechtějí... Nechci se ho zastávat, ale na jednom člověku cestovní ruch v regionu přece nestojí.
No moment, to s vámi nesouhlasím. Tito lidé by měli vytvořit koncepci a když už je to v našem státě nastavené tak, že se peníze hodně přerozdělují, měl by ten člověk podpořit takové projekty, které rozvoji cestovnímu ruchu skutečně pomohou. Ne jen ty, které dělají jeho kamarádíčci. Třeba Brnu nic nepřenáší, a to ať se na mne nikdo nezlobí, jak se tam dělá jednou za rok velký ohňostroj. Z dlouhodobého hlediska je to akce na nic, ta sem turisty nepřiláká.

Odvolání Venclíka: nutnost, nebo podraz?

Čtěte o odvolání Milana Venclíka (ODS) z oblastní rady a jeho vyškrtnutí z kandidátky do Sněmovny

Tak jste nám to tady pěkně zkritizoval a máte i nějakou radu?
Já mít v kraji na starosti cestovní ruch, tak třeba požádám kolegu ze sousedního rakouského regionu, aby mi dal seznam všech firem, které mají přes padesát zaměstnanců. S tím, že bychom je rádi oslovili a nabídli jim, aby si v zařízeních na jižní Moravě dělali školení a konference. A ještě pro ně připravili nějakou pozornost. Tak je potřeba pracovat.

To možná není špatný nápad...
Nebudu si hrát na chytrýho, není můj, a i další věci, o kterých jsem mluvil, to jsou zkušenosti odjinud. Nemusíme nic nového vymýšlet.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Plavecký bazén ve Znojmě.
Rodiče posílali peníze na plavání dětí, šly ale do trenérovy firmy

Peníze, které rodiče poslali do znojemského plaveckého oddílu, nešly za dětmi, ale do soukromé firmy jejich trenéra. Tomu teď hrozí trestní stíhání za...  celý článek

The 6 Fireballs okouzlují s vlastními songy i hity, které v 50. a 60. letech...
Oživují zašlý věhlas rock'n'rollu. Chtějí být skvělí, ale ne slavní

Nevšední brněnská kapela The 6 Fireballs patří do Síně slávy. Vlastními songy i hity, které v 50. a 60. letech minulého století složili a hráli velikáni jako...  celý článek

Ilustrační foto
Studenti ekonomie mají svou laboratoř. Zkoumají třeba daňové podvody

Experimentovat mohou i ekonomové. Teď k tomu mají i dvě výzkumné laboratoře na Ekonomicko-správní fakultě Masarykovy univerzity v Brně. Jejich hlavní výhodou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.