Tři z pěti železničářů jsou podle vyškovského soudce Karla Menšíka spoluzodpovědní za vykolejení třinácti nákladních vagonů u Topolan v roce 2011.

Tři z pěti železničářů jsou podle vyškovského soudce Karla Menšíka spoluzodpovědní za vykolejení třinácti nákladních vagonů u Topolan v roce 2011. | foto: Hynek Zdeněk, 5plus2.cz

Soud potrestal železničáře za uvolněné koleje, na kterých vykolejil vlak

  • 0
Okresní soud ve Vyškově vynesl tresty za vykolejení nákladního vlaku u Topolan v roce 2011. Trojici zaměstnanců Správy železniční dopravní cesty uložil podmíněné tresty od 20 do 30 měsíců, dva zprostil obžaloby. Při nehodě se škodou téměř pět milionů nebyl nikdo zraněn.

5. června 2011 se uvolnily šrouby, které přichycují koleje k pražcům. V místě poté vykolejil nákladní vlak, přesněji třináct z jeho pětadvaceti vagonů. Nikomu se nic nestalo. Krátce před nehodou ovšem projel kritickým úsekem rychlík. Už jeho strojvůdce si stěžoval na houpavou jízdu.

Podle soudu mohli zaměstnanci SŽDC nehodě zabránit, kdyby důsledně plnili své pracovní povinnosti.

„Vladimír Kuřátko a Jiří Štefan se odsuzují k trestu 30 měsíců s podmíněným odkladem na dva roky, Arnošt Matoušek se odsuzuje k trestu 20 měsíců taktéž s podmíněným odkladem na dva roky,“ rozhodl vyškovský soudce Karel Menšík. Trojice trest dostala za obecné ohrožení z nedbalosti.

Oldřicha Kárníka a Milana Mácu soud zprostil obžaloby.

Kuřátko se na místě proti rozsudku odvolal, kauzou se proto bude zabývat Krajský soud v Brně. Kárník se vzdal práva na odvolání. Ostatní obvinění se k verdiktu zatím nevyjádřili.

Odsouzení pochybení popírají. Hájili se tím, že upevnění pražců musely poškodit vadné nákladní vozy, u nichž se po nehodě ztratila dokumentace. V průběhu líčení svědkové potvrdili, že tehdy používaná uchycovadla kolejí byla nevyhovující a železnice je od té doby nepoužívá a všude nahrazuje novými.

Pracovníci SŽDC měli podle žalobce Radka Hůlky nařídit snížení rychlost na trati. „Strojvedoucí jim několik dní předem hlásili, že úsek není v pořádku. Je velkým štěstím, že vykolejil nákladní vlak a nehoda se obešla bez mrtvých a zraněných. Mohl vykolejit osobní vlak nebo rychlík,“ řekl dnes ČTK Hůlka.

Ze znaleckého posudku vyplývá, že 99 procent šroubů u Topolan bylo povolených. Neštěstí se stalo v době veder, kdy se na více místech republiky zdeformovaly koleje.