Opravy Mendlova náměstí se dotknou sedmi tramvajových linek (ilustrační snímek).

Opravy Mendlova náměstí se dotknou sedmi tramvajových linek (ilustrační snímek). | foto: Lucie Kolischová, iDNES.cz

Oprava brněnského Mendlova náměstí přepíše na celé léto jízdní řády

  • 44
Před dvěma roky se kvůli opravě ulice Joštovy v Brně měnily trasy mnoha tramvajových či trolejbusových linek. Za pár dní čeká cestující v jihomoravské metropoli něco obdobného. Od 2. července se začne opravovat jeden z největších přestupních uzlů v Brně - Mendlovo náměstí.

Změny zasáhnou tramvajové linky 1, 2, 3, 5, 6 a 11. Linka 7 bude mimo provoz a přibude naopak náhradní tramvajová linka x1.

"Základním principem je, že zachováme provoz tramvají ze všech základních směrů co nejblíže k Mendlovu náměstí. Nemusíme tak zavádět náhradní autobusovou dopravu," shrnul změny Jan Seitl z Dopravního podniku města Brna. Autobusů a trolejbusů se změny v dopravě nedotknou.

Tramvaje tak přijedou od Pekařské až do smyčky Mendlovo náměstí a od Bystrce do Veletržní ulice. U křižovatky Václavské a Křížové vznikne dočasná provizorní zastávka. Dopravní podnik plánuje opravit za letní prázdniny kompletní tramvajové tratě.

Provizorní zastávky, odkloněné linky

Linku 1 v úseku Nové sady - Vozovna Komín
Dopravní podnik obousměrně odkloní ulicemi Husovou, Veveří, Minskou a Horovou.

Do trasy linky 2 vloží provizorní zastávku Mendlovo náměstí.

Linky 3 a 11 budou ve směru od Staré osady a Lesné z České odkloněny ulicemi Husovou a Pekařskou do smyčky Mendlovo náměstí. Na ulici Pekařské nahradí odkloněné linky 5 a 6, na trase do Bystrce jsou naopak nahrazeny odkloněnou linkou 1.

Linky 5 a 6 budou v úseku Česká - Poříčí odkloněny ulicemi Rašínovou, Masarykovou, Nádražní, Hybešovou a Václavskou. Na Václavské obslouží výše uvedenou provizorní zastávku Mendlovo náměstí. Linka 5 bude navíc všemi spoji trvale vedena v celé trase až na Ústřední hřbitov.

Obousměrná linka x1 pojede z Mendlova náměstí, z úvrati v ulici Veletržní, přes Pisárky do smyčky Rakovecká.

"Je to jedna z posledních křižovatek v centru, kde se ještě nepoužívá technologie velkoplošných panelů. Ta přitom zjednodušuje budoucí údržbu i případné opravy," uvedl Seitl.

Celá investice vyjde na 40 milionů korun. "Kolejové objekty tam jsou již na hranici životnosti. Udržujeme na nich bezpečný provoz, ale jen se sníženou rychlostí deset kilometrů za hodinu," zdůraznil Seitl. Pokud by se podle něj letos opravy neuskutečnily, hrozilo by v budoucnu, že se objeví technické problémy.

Zastávky zůstanou, zrychlí se ale průjezd náměstím

Opravu chce mít Dopravní podnik hotovou do konce srpna, než se Brno zaplní školáky a studenty. "Aby se lidé na změny připravili, odstartujeme už tento týden rozsáhlou informační kampaň," řekla mluvčí Dopravního podniku Linda Škrancová.

Kampaň počítá s rozdáváním letáků nebo informátory v terénu. "Na Mendláku občas přestupuju a docela se tam motám. Jsem zvědav, jestli se to v září zjednoduší," podotkl student Michal Pavlíček. Na to si ale ještě počká.

Podle Seitla umístění zastávek zůstane i po rekonstrukci beze změny. "Cestující by ale měli pocítit zrychlení při průjezdu náměstím. Budou totiž odstraněna kolizní místa, kde se nemohly některé typy tramvají při protisměrné jízdě vzájemně míjet. Měl by se také zjednodušit vjezd tramvají z Křížové ulice na náměstí," vysvětlil Seitl.

Už několik let se také mluví o celkové rekonstrukci náměstí za téměř sto milionů korun. Radní ale přiznávají, že v městské pokladně na ni momentálně chybí peníze. "Navíc se debatuje i o zcela nové variantě oprav, která by umožnila vznik parku a vylepšila přestup. Nejsem ale schopen říct, kdy se začne stavět," uvedl náměstek primátora Robert Kotzian (ODS).

Z místa by po rekonstrukci mohl zmizet oprýskaný dům uprostřed náměstí nebo jeho část. "Je v soukromém vlastnictví, ale pokud to bude možné, město jej odkoupí. Bez budovy bude náměstí hezčí," dodal Kotzian.