Doprava na průtahu Břeclaví

Doprava na průtahu Břeclaví | foto: MAFRA

Nemají semafory ani obchvat, zato další rozkopanou silnici

  • 2
Už na jaře byla v plánu rozsáhlá oprava všech semaforů v Břeclavi. Výměna světel měla lépe zprůjezdnit průtah městem, který je několikrát denně ucpaný. Místo úlevy však řidiče čekají pouze další komplikace.

Přes čtvrt století blikají břeclavské semafory pořád stejně. Jenže to, co v polovině 90. let minulého století bohatě stačilo, současnému provozu dávno nevyhovuje. Stará světla postihují časté výpadky, a když se něco pokazí, náhradní díly už nejsou k sehnání.

Nové semafory, které by usměrnily nepříjemně hustou dopravu na hlavním průtahu městem, přitom Břeclav potřebuje jako sůl. Radnice slíbila, že jejich výměnu dokončí už v polovině tohoto roku. Jenže na semafory se ještě nesáhlo.

Důvod? „Byrokracie, byrokracie, byrokracie,“ hájí vedení města místostarosta Svatopluk Pěček (ANO). Podle něj měla radnice nejprve problémy s firmou, která připravovala projektovou dokumentaci. Ta se s prací zpozdila o více než rok.

Výměna snad začne na podzim

A pak zase zasáhl stavební úřad, který nařídil územní řízení, což město v případě pouhé opravy semaforů nepředpokládalo. „Než se vyjádřili všichni dotčení, trvalo to. Sám jsem z toho nešťastný, protože semafory jsou v havarijním stavu a máme velký zájem na tom, aby se opravily co nejdříve,“ poznamenal Pěček s tím, že s výměnou se začne snad na podzim a patrně se protáhne až do příštího roku.

Nová technologie by měla umožnit dynamické řízení světel pomocí videodetekce aut a pozorování chodců. Křižovatky by díky tomu mělo být možné projet s takzvanou zelenou vlnou. „Se stávajícími semafory nemáme šanci tyto podmínky na průtahu městem vytvořit,“ upozornil mluvčí břeclavské radnice Jiří Holobrádek s tím, že měnit se budou světla na šesti křižovatkách na silnici I/55.

Její zatížení je extrémní, což potvrzují i výsledky loňského celostátního sčítání dopravy, které si nechalo zpracovat Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Za 24 hodin projelo silnicí 20 102 vozidel.

Od příštího týdne se tu navíc řidiči budou potýkat s dalšími komplikacemi. ŘSD totiž začne opravovat 400 metrů dlouhý úsek v Lidické ulici. Podle předpokladů práce potrvají nejméně do 1. září. Rekonstruovat se bude vždy polovina silnice a objížďky povedou přes souběžné ulice. Navíc to nebude naposledy.

Stavba obchvatu Mikulova asi příští rok

„S Ředitelstvím silnic a dálnic jednáme dlouhodobě a jsme dohodnuti, že tuto nadměrně zatíženou komunikaci, která tvoří hlavní průtah městem, postupně opraví celou,“ doplnil místostarosta Pěček.

Místní to příliš netěší. „Stačí tady rozkopat kousek a hned je o půldenní zábavu postaráno,“ postěžovala si například Jaroslava Sůkalová. Kolony se dají čekat. Ostatně i při běžném provozu trvá projetí města z jednoho konce na druhý mnohdy déle než hodinu. A opravy situaci jen zhorší.

Městu by pomohl jen obchvat, jeho stavba je ale zatím v nedohlednu. Větší štěstí snad čeká na řidiče v Mikulově. Tam by stavba obchvatu, který bude součástí dálničního spojení Brna s Vídní, mohla začít příští rok. Má měřit téměř čtyři kilometry a stát 1,9 miliardy korun.

Minulý týden se právě v Mikulově uskutečnilo veřejné projednávání, kde měly být shromážděny finální připomínky a námitky účastníků územního řízení i lidí ke stavbě dálnice D52. A přestože je projekt v letitém hledáčku některých nevládních organizací a občanských spolků, žádné z nich se schůzky nezúčastnily.

„Jejich absence na jednání, sloužícím zejména k řešení konkrétních námitek k výstavbě dálnice, dokládá, že jejich zájmem je spíše formalistické napadání záměru stavby, jejích podkladů a jednotlivých úkonů, vedoucí ke zdržení výstavby dálnice,“ míní mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Proti plánované dálnici protestují například Děti Země se spolkem Voda z Tetčic.