Kousek od Suchohrdel u Miroslavi se před necelým měsícem stala nejtragičtější nehoda na I/52. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Stárne a lidé na ní umírají. Obce chtějí urychlit opravy „silnice smrti“

  • 35
Starostové lobbují za rychlejší přestavbu frekventované tepny mezi Znojmem a Pohořelicemi. Stala se na ní už řada tragických nehod, naposledy tam vyhasly čtyři mladé životy. Vysloužila si přívlastek „silnice smrti“.

Starostům obcí u silnice I/53 na Znojemsku došla trpělivost. Roky čekají na slíbenou modernizaci hlavního tahu na Brno, který zatím nezůstává nic dlužen svému přívlastku „silnice smrti“.

Starosta Moravského Krumlova Tomáš Třetina (TOP 09) proto svolal schůzku asi pětadvaceti představitelů radnic, výsledkem je společné prohlášení, kterým lobbují u nejvyšších politiků. Jednali i s policisty a zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

„Důvodem setkání byla nespokojenost s přípravami oprav. Od roku 2007 slýcháme jen sliby. Proto jsme apelovali nejen na ŘSD, ale naše stanovisko jsme poslali i na vládu a hejtmanství,“ vysvětluje Třetina.

Podobné prohlášení přitom starostové sepsali už v roce 2009, ale vyšumělo do ztracena.

U Suchohrdel se stala nejtragičtější nehoda

Podle nynějšího harmonogramu ŘSD mají být úpravy frekventované dvouproudé silnice, která u Pohořelic navazuje na dálnici R52, u konce až v roce 2028.

„Nejhorší situace je mezi Branišovicemi a Mackovicemi, tedy na nějakých deseti kilometrech, kde by přitom silnici stačilo jen rozšířit. Celá I/53 je v katastrofálním stavu. Absolutně neodpovídá počtu aut ani svému významu, když spojuje dvě největší města jižní Moravy,“ míní starosta.

Ve zmíněném úseku, konkrétně poblíž Suchohrdel u Miroslavi, se také letos v březnu stala dosud nejtragičtější nehoda na této silnici.

Zemřeli při ní čtyři mladí lidé. Řidič ze silnice pravděpodobně kvůli vysoké rychlosti sjel a narazil do betonového mostku. Auto pak začalo hořet.

Starostové nabídli ŘSD pomoc při výkupu pozemků. „Myslím, že by se tak délka oprav mohla zkrátit minimálně o pět let,“ věří Třetina. Starosta Miroslavi Roman Volf (ČSSD) je zdrženlivější. „Velkým úspěchem bude, když etapy začnou tak, jak nám bylo předloženo, a podaří se harmonogram prací udržet,“ vysvětluje Volf.

Kvituje, že se podařilo sehnat peníze alespoň na přestupní terminál poblíž města. Ten má být jakýmsi předstupněm rekonstrukce „silnice smrti“.

„Odpadne nebezpečné stání na křižovatce, kde lidé čekají na autobus, a přecházení, které si už vyžádalo několik lidských životů. Se starosty jsme se shodli, že se složíme a investujeme i do kamerového systému,“ podotýká Volf.

Nastupují archeologové

Podle šéfa znojemské správy silnic Zdeňka Komůrky může být terminál hotový do srpna. Policejní mluvčí zatím nabádá k ostražitosti.

„Chodci mají v nočních hodinách dbát na svoji viditelnost reflexními prvky. Řidiči zase předvídat pohyb lidí v blízkosti autobusových zastávek u křižovatek na silnicích prvních tříd,“ upozorňuje Lenka Drahokoupilová.

Ještě než se silnice dočká přestavby, čeká ji letos několik dílčích oprav asi za 69 milionů korun.

Kromě zmíněného miroslavského přestupního terminálu půjde o úsek Pohořelice–Branišovice, opravy čekají i Trnové Pole a křižovatku v Branišovicích.

Posunu se dočkala i stavba obchvatu Lechovic, který již patří do budování nové třiapadesátky.

Zatímco silnici lemují haldy hlíny, nastoupili archeologové se svým výzkumem. Přípravné práce potrvají celý rok.

„Termín dokončení stavby předpokládáme ke konci roku 2017,“ přislíbila mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.