"Plně automatické bezbariérové WC stálo 2 986 tisíc korun," informovala mluvčí Brněnských komunikací Vladimíra Navrátilová. Právě cena toalety, za kterou je možné koupit rodinný dům za Brnem, vzbuzuje pochybnosti.
"Aby z toho nebyla přepychová noclehárna pro bezdomovce," poznamenal Janko Martinkovič, majitel restaurace Koishi fish & sushi, která sídlí u křižovatky Joštovy a Údolní. Jinak je Martinkovič s rekonstrukcí spokojený a vzhled ulice chválí.
Architekt Martin Bukolský se ceně za toaletu nediví. Tak to podle něj dopadá, když se staví z veřejných peněz. "Město je bohatší o kontejner obložený mozaikou. Města ve Francii či Španělsku se snaží, aby se ve městě prvky opakovaly a podle nich je lidé identifikovali. V Brně ale podobná koncepčnost chybí, což se potvrdilo i nyní," zhodnotil architekt z ateliéru Bukolsky architekti.
Opravy centra BrnaHusova ulice se rekonstruovala od června 2008 do srpna 2009. Investice činila 243 milionů korun. Moravské náměstí a ulice Běhounská se opravovaly od září 2009 do října 2010. Náklady byly 158 milionů korun. Na opravě první části Joštovy ulice se začalo pracovat v lednu 2010, hotovo bylo letos v únoru. Opravy stály 189 milionů korun. Druhá část Joštovy ulice se za 157 milionů korun rekonstruovala od loňského června do konce letošního srpna. Dohromady investovalo město za pomoci evropských fondů do opravy centrální části Brna 747 milionů korun. Zdroj: Magistrát města Brna |
I další architekt Petr Hrůša říká, že tři miliony za WC je poměrně vysoká cena. Na druhu stranu ale podle něj bývají toalety na stavbách jednou z nejdražších položek. "U veřejných zakázek navíc do výsledku mluví řada lidí," dodal Hrůša.
Toalety odolají vandalům, v zimě je budou vyhřívat
Podle Ivana Wahly z ateliéru RAW, který je autorem architektonického návrhu rekonstrukce Joštovy včetně WC, se tvůrci snažili, aby toaleta měla kvalitní design. "Nechtěli jsme, aby to byla hloupá piksla. Navrhli jsme dražší materiály, které vydrží a odolají vandalům," řekl Wahla.
V prostorách přístupných veřejnosti se tak nevyskytují žádné předměty, které by mohly být poškoditelné či demontovatelné. Také vnitřní systémy toalety a jejich ovládání jsou umístěny v odděleném nepřístupném prostoru.
Nový záchod brání i primátor Roman Onderka (ČSSD). "Jedná se o provedení nerez, antivandal s automatickým splachováním a dezinfekcí. Na WC je automaticky doplňován také papír a jiné hygienické prostředky. V zimních měsících bude z důvodu zamrznutí vyhříván," vyjmenoval Onderka.
Podle něj byl podobný typ toalety už před několika lety vybudován na Brněnské přehradě, kde dosud bez problémů funguje.
"Cena odpovídá tomuto typu. Je vybaveno novými technologiemi, třeba systémem zabezpečujícím bezobslužný provoz, tlačítky k přivolání pomoci v případě nouze nebo čidly umožňující snadnou samoúdržbu," doplnila mluvčí Lucie Nováková ze stavební společnosti Skanska.
Mluvčí Brněnských komunikací Navrátilová také zdůrazňuje, že toaletu platí hlavně Evropská unie. "Částka bude z 92,5 procent hrazena z dotace programu ROP Evropské unie," ujišťovala Navrátilová.
"Brno se zbavilo nálepky šedého a rozbitého města"
Brno s pomocí evropských fondů investovalo za poslední tři roky do rekonstrukce ulic v centru města celkem 747 milionů korun. Opravovala se nejprve Husova ulice, následovala Běhounská a Moravské náměstí a nakonec ve dvou etapách Joštova ulice.
"V tisíciletých dějinách Brna nenajdete takový příklad opravy historického jádra města. Brno se postupně zbavilo nálepky šedého a rozbitého města," uvedl primátor Onderka.
Jeho výrok mírní historička Milena Flodrová. "Samozřejmě je to trochu nadsazené, vždyť po druhé světové válce byly kardinální rekonstrukce středu města a i po vzdorování Švédům se muselo opravovat," podotkla Flodrová. I podle ní se ale opravy centra povedly.
Čtyřka zase pojede až pod Kraví horu
Začátek nového školního roku a odchod stavebních dělníků z Joštovy ulice znamenají také některé změny v městských jízdních řádech.
Na své trasy se vracejí všechny spoje jezdící přes Komenského náměstí. Tramvaje na lince 4 jsou v provozu opět v celé trase do Masarykovy čtvrti, trolejbusy 38 a 39 znovu obracejí na Komenského náměstí. Jako první sem ale už po půlnoci přijely autobusy na nočních linkách 89 a 95.
Se začátkem září skončily i další výluky. Na Vinohradech se obnovil trolejbusový provoz na linkách 25, 26 a 27. "Posledně jmenovaná linka bude v provozu v pracovních dnech pouze od 5 do 9 hodin a od 14 do 19 hodin," uvedla mluvčí Dopravního podniku Linda Škrancová. "V době mezi ranní a odpolední špičkou proto pojede linka 26 přes Starou osadu," dodala.
Obnovil se provoz Technickou ulicí u linky 53. Na lince 65 jede nyní několik spojů po prodloužené trase z Nadační k Vozovně Medlánky. "Doplňujeme i posilové spoje na linkách 75, 77 a 78, které obsluhují Černovické terasy," sdělil Jan Seitl z brněnského dopravního podniku.