Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Pacientům na jihu Moravy vadí čekací doby, strava i špatná komunikace

  7:32aktualizováno  7:32
Některé nemocnice v Jihomoravském kraji zjišťovaly pomocí dotazníků, jak jsou pacienti spokojeni s jejich péčí. Největší problém je přitom podle pacientů i zdravotníků s komunikací.

Nemocnice v Hodoníně | foto: Radek Miča, MAFRA

Jedna toaleta pro více pacientů, dlouhé čekací doby v některých ambulancích, neupravené okolí kolem plicního oddělení a nevyhovující lůžka. To je to, co nejvíce vadí pacientům Nemocnice TGM v Hodoníně.

Zlepšení úrovně a čistoty sociálních zařízení, kvality nemocniční stravy a třeba i wi-fi připojení včetně křesel přímo na nemocničních pokojích ale požadují i pacieni řady jiných zdravotnických zařízení v kraji.

Co vadí pacientům v nemocnicích?

– Nedostatečná či špatná komunikace se zdravotnickým personálem.

– Dlouhé čekací doby ve specializovaných ambulancích.

Kvalita stravy
(Muži jsou se stravou spokojeni většinou méně, než ženy. Vadí jim zejména malé porce).

– Někteří pacienti by uvítali wi-fi připojení přímo v nemocničních pokojích.

Přání pacientů vyplývají každoročně z dotazníkových šetření, kterými jednotlivé nemocnice zjišťují spokojenost s úrovní a kvalitou zdravotní péče a služeb.

"Mezi nedostatky, na něž respondenti v nemocnicích nejvíce poukazují, patří nedostatečná či špatná komunikace mezi zdravotnickým personálem a pacienty," zdůraznil největší problém nejen jihomoravských nemocnic mluvčí nemocnice ve Znojmě Pavel Jajtner.

Polidštit přístup k pacientům je podle něj ale obecně běh na dlouhou trať. Se stejným postřehem se připojila také náměstkyně pro ošetřující péči kyjovské nemocnice Veronika Neničková. Rezervy, na které podle ní pacienti v dotazníkových šetřeních často poukazují, se týkají třeba představování zdravotníků pacientům.

Řeší syndrom vyhoření

Podle ní ale stejně většina pacientů ve stresu při přijímání na lůžkové oddělení a vyplňování záplavy dokumentů nestačí jména zdravotníků ani postřehnout. "Řešíme to tedy tím, že všichni lékaři i zdravotní sestry nosí jmenovky," vysvětlila Neničková.

co pro pacienty nemocnice chystají?

Hodonín: generální rekonstrukci oddělení v příštích dvou letech, centrální recepci pro příjem pacientů, zateplení a kompletní výměnu oken, novou tabletovací linku na výdej jídel a také wi-fi připojení přímo na pokojích.

Znojmo: sofistikovaný systém objednávání v jednotlivých ambulancích.

Kyjov: integrovanou psychiatrickou ambulanci pro zdravotnický personál jako prevenci v boji proti syndromu vyhoření lékařů a sester.

Syndrom vyhoření, se kterým se zdravotnický personál podle ní často potýká, a který se na kvalitě péče o pacienty také může podepsat, řeší krajská nemocnice v Kyjově jako jedna z mála integrovanou psychiatrickou ambulancí.

"Tady budou moci lékaři v komunitním kruhu takzvaně odpustit ventil," přiblížila smysl nově se rozjíždějícího projektu.

Vedení nemocnice organizuje dotazníkové šetření mezi pacienty podle ředitele Igora Kalixe minimálně jednou ročně.

Ptá se v něm na způsob přijetí, přístup lékařů a personálu a například také na čekací lhůty, které jak připustil, mohou být na specializovaných pracovištích jako je chirurgická ambulance a interna, poměrně dlouhé.

"S tím ale bohužel nic neuděláme. Objednávkový systém tady totiž narušují akutní příjmy," vzkázal ředitel Kalix. Nedostatky, jako je třeba teplota stravy, vyvažuje podle pacientů nemocnice v Kyjově příjemný přístup sester a pěkné prostředí, zaručující intimitu a soukromí na zrekonstruovaných odděleních.

Nejen pacienti této nemocnice pak naopak chválí a kladně hodnotí příjemné prostředí ve zrekonstruovaných částech nemocničního zařízení. I několikrát ročně sledují spokojenost pacientů s péčí a službami také v brněnských nemocnicích.

Dotazník dostane pacient už při příjmu

"Své podněty a stížnosti mohou ale lidé uplatnit také na takzvaném ombudsmanském záznamníku naší nemocnice," upozornila mluvčí Fakultní nemocnice v Brně Anna Mrázová.

Každý pacient, který branou tohoto zdravotnického zařízení projde, dostane dotazník spokojenosti už při příjmu. Lidé podle Mrázové na nedostatky v nemocnici aktivně poukazují. Pro vedení je to prý impuls pohnout věci pozitivním směrem.

Totéž platí o Úrazové nemocnici v Brně, kde právě v těchto měsících pacienti lůžkových oddělení odpovídají na celkem osmatřicet otázek.
"V brzké době chystáme také průzkum spokojenosti v ambulancích," uvedla asistentka náměstkyně pro ošetřující péči této brněnské nemocnice Lenka Hofmanová.

Pacientů se bude vedení nemocnice ptát na spokojenost s prostředím čekáren, délku čekací doby a bude chtít i vyjádření, zda má pacient pocit, že byl ošetřen kvalitně.

Netěsnící okna a chybějící lampičky

Tisíc respondentů odpovídalo na záludné otázky vedení Nemocnice TGM v Hodoníně teprve minulý měsíc. Aktuální výsledky tak ředitel Antonín Tesařík ještě nezná.

"Spokojenost s lékaři, sestrami, péčí a ostatními službami sledujeme už od roku 2004," uvedl šéf krajského zdravotnického zařízení. Jak naznačil, kritika a připomínky ke zlepšení se týkají většinou prostorového uspořádání nemocnice.

"Pacienti by chtěli mít toalety a sprchy jako součást pokoje, vadí jim jedno WC pro více pacientů, netěsnící okna, chybějící lampičky na pokojích a v některých případech také nevyhovující lůžka," vyjmenoval nedostatky vyplývající z dotazníku spokojenosti ve svém zařízení. Kladně prý hodnotí dostatek času lékařů na pacienty i vlídné jednání ze strany personálu.

A jak na zlepšení komunikace tam, kde to podle výsledků dotazníků mezi lékaři a pacienty skřípe? "Na toto téma existuje řada odborných publikací. A pokud má některý z lékařů či sester zájem, může navštívit také specializované přednášky na naší univerzitě," navrhla ještě řešení mluvčí Masarykovy univerzity v Brně Tereza Fojtová.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Pár hodin po dramatickém přepadení zakončeného střelbou strážníka byla
Zdrogovaný muž chtěl zapálit benzinku, když ujížděl, naboural tři auta

Zdrogovaný čtyřiašedesátiletý muž se v neděli odpoledne pokusil zapálit čerpací stanici v Černé Hoře na Blanensku. Koupil si tam do kanystrů benzin a...  celý článek

Marihuana (ilustrační snímek)
Nabídli známé sušenky s marihuanou, teď jim hrozí pět let ve vězení

Až pětiletý pobyt ve vězení hrozí mladému páru z Brna, který na návštěvě ve svém bytě pohostil kamarádku kávou a sušenkami. Že je v nich marihuana jí ale řekl...  celý článek

Nehoda kamionu, dodávky a osobního auta komplikovala od rána provoz na dálnici...
Na D1 mezi Vyškovem a Brnem se srazil kamion s dodávkou a osobním autem

Dálnice D1 z Vyškova do Brna byla kvůli nehodě kamionu, dodávky a osobního auta na 207. km neprůjezdná. Jeden člověk je těžce zraněný. Dálnici se podařilo plně...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.