Jihomoravané budou od příštího roku místo papírových šalinkaret na MHD používat čipové karty.

Jihomoravané budou od příštího roku místo papírových šalinkaret na MHD používat čipové karty. | foto: Lucie Kolischová, iDNES.cz

Jihomoravskou šalinkartu nahradí čipová karta. Za vzor má i Opencard

  • 100
Lidé na jižní Moravě budou od příštího roku místo papírové tramvajenky používat elektronickou kartu, se kterou už nemusí běhat pro kupony na nádraží. Nabíjet se bude přes internet a poslouží i na placení parkovného. Společnost Kordis, která obsluhuje integrovaný dopravní systém v kraji, vypsala minulý týden na projekt výběrové řízení.

"V prosinci začne testovací provoz, a pokud vše půjde dobře, od začátku roku 2013 bychom karty začali zavádět," popsal náměstek hejtmana pro dopravu Václav Horák (KDU-ČSL).

Čipová karta bude sloužit jako elektronická jízdenka, kterou se cestující budou prokazovat v dopravních prostředcích. Její hlavní výhodou bude, že lidé už nebudou muset pravidelně běhat pro nový papírový kupon. Jízdné bude v budoucnu možné koupit přes internet či bankovním převodem.

Čipové karty

Lidé na celé jižní Moravě budou mít na dopravu elektronickou kartu, která nahradí dosavadní papírové kupony. Kdy přesně začne platit, zatím není jasné, bude to ale už příští rok. 

Karta se bude dobíjet přes internet, zároveň ale zůstane zachovaná možnost koupit si jízdné na nádraží.

"Pro ty, kteří internet nevyužívají, se nic nezmění. Stále budou mít možnost koupit jízdné na nádraží," ujistil mluvčí Kordisu Květoslav Havlík. Podle něj bude navíc přechod na nové karty postupný, aby to bylo pro cestující co nejpohodlnější.

Podobné karty fungují už přes dva roky ve Znojmě. Slouží zde i jako elektronická peněženka, kterou je možné zaplatit lístek přímo u dopravce. "Myslím, že se to docela osvědčilo," podotkla místní studentka Jana Vondráková.

Nová karta, která nahradí papírové šalinkarty, ale bude mít více využití. Brňané s ní zaplatí třeba v nových parkovacích automatech. "Momentálně na ně chystáme výběrové řízení," potvrdil předseda představenstva Brněnských komunikací Petr Kratochvíl. Podle náměstka Horáka by v budoucnu karta navíc mohla být slučitelná i s In-kartou Českých drah či dopravními systémy ostatních krajů.

Ve stylu Opencard? Možná

Jihomoravští radní také zvažují, že by se karta po vzoru pražské Opencard rozšířila i na projekty, které s dopravou nesouvisí. V Praze slouží Opencard třeba jako průkazka do městských knihoven.

"Primárně je karta určená pro veřejnou dopravu. Je ale možné, že v budoucnu ji využijeme třeba jako kartu na obědy pro školáky," poznamenal Horák. Zároveň ale dodal, že kraj nechce, aby tento projekt suploval systém platebních karet.

Do vyhlášeného tendru se mohou zájemci hlásit do 1. června. Vítěz získá zakázku za 58,5 milionu korun, kterou zaplatí z 85 procent EU. Zbytek hradí Jihomoravský kraj a Kordis. Společnost jako zadavatel zakázky přitom požaduje, aby měli uchazeči certifikát kvality ISO. Podobné podmínky si stanovil i brněnský Dopravní podnik při výběrovém řízení na projekt SMS jízdenek. Podle novely zákona o veřejných zakázkách, která platí od 1. dubna, by však zadavatelé neměli tyto certifikáty žádat.

"Zakázka na modernizaci odbavování cestujících je velmi komplikovaná. Požadavek, aby měl dodavatel příslušné certifikáty ISO, vychází z naší snahy veškeré možné problémy při realizaci zakázky eliminovat," hájí mluvčí Havlík postup Kordisu.

Mezi zadavateli i uchazeči nyní panují zmatky, jak to s certifikáty ISO je. Podle mluvčí ministerstva pro místní rozvoj Jany Jabůrkové by absence takových osvědčení neměla být důvodem, aby byla firma z tendru vyřazena. Zároveň ale dodává, že pokud je to zdůvodnitelné, mohou zadavatelé certifikáty vyžadovat. "Musí ale vysvětlit, proč je potřebují," doplnila Jabůrková.