Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Parkoviště pro kamiony chybí hlavně u dálnice D1

  10:51aktualizováno  10:51
Parkovišti pro kamiony se už zabývalo i Centrum dopravního výzkumu v Brně. "Míst pro stání kamionů v zemi jen u dálnic chybějí tisíce," říká jeho ředitel Karel Pospíšil.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto:  Radek Cihla, MAFRA

To je obecné tvrzení, nebo to máte nějak statisticky podchycené?
Vloni jsme pro Ředitelství silnic a dálnic mapovali situaci u všech dálnic v Česku a vypracovali studii, ve kterých úsecích a jak velká parkoviště by měla vzniknout.

Můžete říct, kde je jejich potřeba obzvlášť akutní?
Obecně se dá říci, že tam, kde kamiony vjíždějí ze silnic prvních tříd na dálnice nebo z nich vyjíždějí. Co se týká jižní Moravy, tak nejvíce chybějí u dálnice D1 na Prahu. Studii jsme však vypracovávali pro situaci, kdy by byla v některých hodinách jízda kamionů u nás zakázaná a bylo by je potřeba naráz všechny odstavit. Jiná potřeba odstavných ploch je v situaci, kdy takový zákaz neplatí a zastavují průběžně.

Kolik kamionů na dálnici D1 mezi Prahou a Brnem jezdí?
U Prahy je na ní asi sto tisíc aut denně včetně kamionů, u Brna kolem šedesáti tisíc. Když vezmeme v úvahu, že kamiony jich tvoří pětinu až šestinu, může jich kolem Brna denně projet dvanáct tisíc.

Chtějí vyhnat kamiony z obcí

Pivovar Černá Hora koupil kus bažiny u své čerpací stanice nedaleko Lysic s tím, že by na ní mohlo vzniknout odstavné parkoviště pro padesát kamionů - čtěte více ZDE

O tom, že Česko je tranzitní země a chybějící odstavné plochy dělají problémy obcím i dopravcům, se ví už hodně dlouho. Proč je jich tedy pořád tak málo?
Protože jejich vybudování stojí obrovské peníze a je na ně potřeba mít velké pozemky a není jednoduché je vykoupit. U dálnice D1 navíc jejich stavbu znesnadňuje i hodně členitý terén.

Dálnice a silnice první třídy patří státu, měl by parkoviště stavět on?
Peníze státu chybějí i na jiné věci. A pro soukromé firmy je to riziko. Pokud stanoví příliš velký poplatek, kamiony tam nezajedou, i jejich řidiči šetří. A když bude nízký, náklady na tuto investici se jí nevrátí.

Je v Evropě země, kde si s tímto problémem už poradili?
Ideální to není nikde, ale lepší podmínky jsou třeba v Itálii a ve Francii. I proto, že mýtné tam platí i osobní automobily, a státy tak mají více peněz na budování podobných parkovišť.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Studenti z celého kraje budou jezdit do Brna, hejtmanství koupí stroje

Plán na vznik Centra pro odborné vzdělávání ve strojírenství v Kuřimi definitivně padá. Nové vedení kraje už po svém nástupu kritizovalo, že projekt pro...  celý článek

Ponurá nálada vládne ve volebním štábu jihomoravských sociálních demokratů. Ve...
Onderka se vrací. Exprimátora Brna dostalo kroužkování do Sněmovny

Bývalý brněnský primátor Roman Onderka zažívá velký návrat do politiky. Stane se poslancem za sociální demokracii, přestože byl na kandidátce až na...  celý článek

Jana Krutáková, volební lídr STAN v Jihomoravském kraji
Hrozilo jí vězení, teď je z exstarostky Krutákové poslankyně STAN

Přestože se na jižní Moravě Starostům a nezávislým (STAN) příliš nedařilo – získali tu jen 3,63 procenta hlasů – díky výsledkům ve zbytku země se do Sněmovny...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.