13. prosince 2004 smetl kamion u Devíti křížů autobus jedoucí z Prahy do Košic. V něm zahynulo šest lidí

13. prosince 2004 smetl kamion u Devíti křížů autobus jedoucí z Prahy do Košic. V něm zahynulo šest lidí | foto: Radek Miča, MAFRA

Pět let od tragédie u Devíti křížů nehoda stále nemá viníka

Přesně před pěti lety se u Devíti křížů převrátil slovenský linkový autobus. Při tragické nehodě zemřelo pět lidí. Jejich příbuzní stále čekají na verdikt nad viníkem nehody.

Noční spoj z Prahy do Košic měl v noci na 13. prosince za sebou zastávku u motorestu Devět křížů. Cestující v poloprázdném autobuse se ukládali ke spánku na sedadlech. Vtom se ozval ohlušující náraz.

Za pár vteřin se autobus skutálel ze stráně. Čtyři pasažéry, včetně dítěte a těhotné ženy, kutálející se vrak zavalil, další dva zemřeli uvnitř. Všichni byli ze Slovenska.

Do autobusu vyjíždějícího od odpočívadla narazil zezadu kamion. Vyšetřovatelé měsíc po kolizi z nehody obvinili řidiče autobusu Ondreje Gombalu.

Podezření kriminalistů podpořil znalecký posudek. "S velkou pravděpodobností byl příčinou nehody neadekvátní způsob najíždění autobusu do pruhu dálnice," uvedli znalci.

Řidič u soudu ještě nebyl

Gombala, kterému už je nyní přes šedesát, ale ještě před soudem nestál. Po rychlém vyšetření nehody policisty se totiž případ zasekl. Dva roky trvalo, než se potřebné spisy dostaly z Česka na Slovensko, kde má být případ projednáván.

Ani tam však s rychlým vynesením rozsudku nespěchají.

"Žalobu na Ondreje Gombalu podal v létě loňského roku prokurátor v Rimavské Sobotě," popsal mluvčí prokuratury v Banské Bystrici Ivan Vozár.

Od té doby se kvůli procesním záležitostem líčení odkládá. "Nejdřív celý případ změnil soudce. Nový soudce pak vrátil případ na došetření," uvedl Vozár. Po dalších tahanicích musí vyšetřovatelé spis ještě doplnit.

Do té doby je Gombala stále jen obviněným. Za trestný čin všeobecného ohrožení mu hrozí čtyři až deset let vězení.

Řidič měl problémy s řízením, tvrdil cestující

Policisté prověřovali i variantu, že nehodu mohl zavinit řidič kamionu, který do autobusu narazil. Jenže Gombalovi nakonec přitížily výpovědi lidí z autobusu.

"Choval se podivně, už když jsme nastupovali," popsal před pěti lety svoje pocity cestující Josef Lacika.

Řidič měl podle něj problémy už na Florenci v Praze. Nedokázal zařadit rychlost a pomoci mu musel druhý řidič. To stejné se mu zřejmě stalo i u Devíti křížů. Podle záznamu z tachografu autobus zrychloval a pak najednou téměř zastavil.

Podle cestujících byl už v té době autobus mimo připojovací pruh. A tam do něj narazil předpisově jedoucí tahač.

Po nárazu se autobus otočil proti směru jízdy. Převrátil se přes svodidla a skutálel se dolů ze svahu.

Gombala od začátku svou vinu popírá a obviňuje tehdy šestadvacetiletého řidiče kamionu.

"Jel jsem v připojovacím pruhu a kamion do nás narazil zezadu," tvrdil Gombala. V roce 2005 se údajně kvůli nehodě pokusil o sebevraždu.

Zda Gombala stále pracuje pro firmu Granus Trans, která vlastnila havarovaný autobus a dál provozuje spoj mezi Prahou a Košicemi, není jasné. Do zvolenské firmy se nepodařilo minulý týden dovolat.

Zastaralý nájezd

Možné také je, že za nehodu nemůže ani jeden řidič. Znalecký posudek, který nechal zpracovat Gombalův obhájce, totiž tvrdí, že k nehodě došlo kvůli nevyhovujícímu nájezdu od motorestu Devět křížů na dálnici.

Ten byl totiž v době havárie v původním stavu a odpovídal zastaralým normám. To znamená, že byl poměrně úzký a na jeho začátku bylo nebezpečné "esíčko", při jehož projetí musel autobus částečně zasáhnout na dálnici.

V úseku dálnice kvůli tomu byla dokonce snížena povolená rychlost na devadesát kilometrů za hodinu.Že jsou nájezdy z odpočívadel na dálnici zastaralé, připustili i policisté. Ředitelství silnic a dálnic nechalo v roce 2007 připojovací pruh od motorestu rozšířit a prodloužit.