Současná podoba brněnského Hlavního nádraží.

Současná podoba brněnského Hlavního nádraží. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Magistrát vrátil sdružení petici pro zachování nádraží. Nemá dost podpisů

  • 28
K tomu, aby Brňané společně s komunálními volbami hlasovali i o poloze nového brněnského vlakového nádraží, chybí přes pět tisíc podpisů. Magistrátní úředníci to vzkázali občanské alianci Referendum 2014, která o vyhlášení referenda peticí usiluje.

„Po kontrole listin bylo zjištěno, že z celkového počtu 21 101 dodaných podpisů bylo relevantních pouze 13 257,“ sdělil mluvčí magistrátu Pavel Žára.

Třetina podpisů Brňanů, které zákon vyžaduje, tak podle něj na petici chybí (o odevzdání podpisových archů jsme informovali zde).

Brněnský magistrát aktivisty vyzval, aby do 1. září odstranili nedostatky. „Přístup úředníků pokládám za zvůli a skandální pohrdání občany,“ komentoval to zástupce iniciativy Jakub Patočka.

Kromě nedostatečného počtu platných podpisů je podle magistrátu závadou petice také absence odhadu nákladů spojených s položenými otázkami.

Není tedy jasné, kolik by město muselo zaplatit za uskutečnění všech kroků k modernizaci nádraží v dosavadní poloze a kolik by muselo vynaložit peněz k tomu, aby se nejlepší řešení pro modernizaci určilo prostřednictvím otevřených návrhových soutěží. Obojí iniciátoři petice požadují.

Město se kloní k variantě odsunutého nádraží, je však připravené podpořit tu, kterou vybere stát jako investor. Srovnávací studie určila, že obě navrhované varianty by stály zhruba 20 miliard korun bez započtení nákladů na zapojení vysokorychlostních tratí.

Nyní se zpracovávají studie proveditelnosti. Variantu nádraží pod Petrovem prosazuje občanská koalice Nádraží v centru. Že obě varianty polohy hlavního nádraží jsou možné, potvrdila nedávno odborná studie (více zde).