I po roce hodnocení brněnských kaváren si Julie Kalodová stále myslí, že devadesát procent kavárníků neumí správně připravit espreso. Hlavní problém není podle ní v kávě, ale spíš v těch, kdo ji připravují. "Ačkoli má kavárna kvalitní kávu i vybavení, obsluha nebývá vyškolená," myslí si Kalodová.
Jedním z prvních dotazů, které čtenáři Kalodové položili, bylo, zda má negativní zkušenosti s uraženými kavárníky. "Ano, mám. Ale já je chápu. Taky by se mi nelíbilo, kdybych o sobě četla v novinách negativní hodnocení. Jenže já jsem zase host a chci za své peníze dobrou kávu. Tak si to s některými vyříkáváme. Ale nevadí mi to, je to moje práce a těší mě každá reakce," odpověděla recenzentka.
ON-LINE ROZHOVOROdpovědi odbornice na kávu a recenzentky MF DNES Julie Kalodové čtěte - ZDE |
Od září 2008 do konce srpna 2009 přinášela regionální příloha pravidelný obrázek o tom, jaké služby jihomoravské kavárny nabízejí a za co zákazníci platí. Kavárenský seriál nyní končí.
"Když jsem musela ochutnávat kávu, která patří do výlevky, byla to řehole. Ale často to bylo moc fajn, poznala jsem spoustu kavárníků, kteří mají svou práci rádi," shrnula rok recenzí Kalodová.
Nejde o kavárnu, ale o personál
"A kam tedy vyrazit na zaručeně dobrou kávu?" zeptala se další čtenářka. "To se dostáváme k jádru věci. Spíš byste se neměla ptát na konkrétní kavárnu, ale na lidi. Dobrou kávu totiž tvoří vždy konkrétní člověk, ne stroj. V kavárně můžete během jednoho odpoledne dostat nádherné kapučíno, ale i patok, který se nedá pít," odpověděla Kalodová.
Co rok recenzí ukázal? Slabé výsledky. Průměrné hodnocení u padesáti testovaných káv se zastavilo u 62 procent. Jen dvě kavárny dostaly vysoké, devadesátiprocentní hodnocení.
Nejčastěji, ve dvanácti případech, si kavárníci z testu odnášeli čistý průměr padesát procent. Co je příčinou?
"Ve většině podniků bohužel neví, jak správně kávu připravit. Nemají vyškolený personál," míní barista Jakub Hartl, zakladatel webové stránky o kávě Espressomania.cz.
Jak se testovalo? Každý týden vyslala redakce do jednoho podniku na jižní Moravě recenzentku. Ta si objednala espreso a kapučíno, sledovala nabídku, otestovala chuť a vůni nápojů, vyzkoušela služby a kavárnu nakonec ohodnotila procenty.
Nejdůležitějším parametrem hodnocení byla kvalita kávy. Chuť, vůně, množství a její servis. Tyto aspekty tvořily dvě třetiny celkového ocenění.
Všechny testy byly nezávislé a účet hradila redakce z vlastních nákladů. Všechny recenze lze najít v archivu brno.iDNES.cz.
Když z šálku nepáchnerecenze očima Julie Kalodové V ústech chuť zpocených ponožek a v nose štiplavý zápach spálené gumy. To je práce recenzentky, která za rok otestuje padesát kaváren na jihu Moravy. Výsledky jsou slabé. Ale nepřekvapily. Když jsem zahřímala nad kontroverzním zákazem vstupu dětí do kavárny, spustila se lavina čtenářských ohlasů. Většina lidí souhlasila s majitelem. Děti podle nich do kavárny nepatří. Dokončila jsem ochutnávání testovacích káv, zavřela své poznámky a poprosila slečnu u kávovaru, zda mi dovolí uvařit si jinou. A ona dovolila. Zájem u nich přetrval. Za pár týdnů jsem malý kavárenský tým ze Zastávky potkala na degustaci jednodruhových plantážních káv. Chytlo je to, proto kavárnu ostatně také mají. Nenápadná místa, kde umějí dokonalou kávu. I s výklademExistují podniky, kde to funguje dobře. Osm mlýnků pohromadě, což je exkluzivní vybavení kavárny, jsem viděla poprvé v Medlánkách v podniku Coffee Club. O kávě dovedou sáhodlouze povídat a nemají potíže ji připravit. Právem dostali nejvyšší ohodnocení. Jenže v adrese byla chyba a čtenáři zvědaví na to, kde vychvalovanou kávu mají, jezdili do Králova Pole místo do Medlánek. Zůstali u spáleného mlékaSeriál o kavárnách právě končí. Rozhodli jsme se do pěti kaváren znovu vrátit. Vybrali jsme kavárnu s nejhorším výsledkem a podnik, který z testování vyšel jako druhý vítěz. Seznam jsme doplnili třemi dalšími podle náhodného výběru. Kavárna Karolínka ve Vyškově se choulila s třiceti procenty až na konci testovaného kavárenského pelotonu. V pětici ale chybí, momentálně je v rekonstrukci. Výsledek je potěšující a smutný zároveň. Podniky, které nabízely dobrou kávu před rokem, s kvalitními službami pokračují. Kavárny, v nichž podávali nápoj bez chuti před rokem, se nezměnily. Přijdu do kavárny a okamžitě umírám u podivného zvuku, který vydává pára z trysky. Pálí totiž mléko do smradlava. Krčím nos nad vyčpělou kávou, kterou nese obsluha kolem našeho stolu. Potom se ani necítím provinile, když obsluze odmítám dát spropitné. Málokdo se mnou chce jít na kávu. Vedle recenzentky, která každý týden hřímá nad mizernou kvalitou nápoje v novinách, si prostě nepochutná. Rozumím. ONYXPředtím: Před rokem jsem kavárnu Onyx v Panské ulici v centru Brna chválila za krásný interiér. Přesto si z testování podnik odnesl padesát procent. Kávu servírovali ve špatném porcelánu a vody bylo tak velké množství, že o espresu mluvit byla troufalost. Nevýrazná vůně, málo důrazná, ale přesto svěží a vcelku příjemná. Body srazila také telefonující obsluha. LITERÁRNÍ KAVÁRNA
STYLE
JAZZ CAFÉ
PELLINI TOP
|