Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Pionýra na brněnské přehradě vystřídá nejkrásnější loď v republice

  7:32aktualizováno  7:32
Příští rok v dubnu to bude 60 let, co se po hladině brněnské přehrady poprvé projela loď Pionýr. Nejstarší loď brněnské flotily však už dosloužila. Ve vesničce Hlavečník u Týnce nad Labem právě dokončují jejího nástupce. Dopravní podnik si na rok 2010 objednal také pět dalších tramvají.

U Týnce nad Labem právě dokončují novou loď pro brněnský Dopravní podnik. Na přehradě nahradí loď Pionýr. | foto: Dopravní podnik města Brna

Největší investice brněnského dopravního podniku na rok 2010 nakonec ponese jméno Lipsko. Podle jejího stavitele to bude nejkrásnější loď v celé České republice.

"Je nejkrásnější svým designem. Všechny lodě se teď dělají hranaté. Ale tahle má tvarované prvky trupu a vlastně tam není nic rovného. Vážím si toho, že jsme ten projekt vyhráli," říká stavitel lodí Jaroslav Jiráň, který stavěl i lodě pro NATO nebo pro českou armádu.

Pracovně se jí sice říká Pionýr II., ale novou loď za téměř patnáct milionů korun nakonec pokřtí jménem jednoho z partnerských měst Brna. "V Lipsku totiž mají tramvaj se jménem Brno," vysvětlila mluvčí dopravního podniku Hana Pohanová.

U Týnce nad Labem právě dokončují novou loď pro brněnský Dopravní podnik. Na přehradě nahradí loď Pionýr.

Lipsko bude dlouhá 25 metrů a široká něco málo přes šest metrů. Staví se od května a v těchto dnech je hotová hrubá konstrukce, tedy těleso lodi s dveřmi a okny. "Zbývá dokončit interiér, elektřinu a systémy," upřesnil stavitel Jiráň.

Čištění přehrady se o půl roku posunulo

Dopravní podnik doufá, že nová loď vypluje už v dubnu. Jenže zatím není vůbec jisté, že v přehradě bude voda. Nádrž je vypuštěná kvůli čištění přehrady od sinic. Původně se počítalo s tím, že na jaře 2010 se znovu napustí, ale hlavní část čištění ještě vůbec nezačala. "Posun projektu je asi půl roku," přiznala mluvčí Povodí Jana Kučerová. Zatím to vypadá, že nejdřív se přehrada zaplní v červnu 2010.

A co pak bude s veteránem Pionýrem? "Nejprve ho asi nabídneme k odkupu," dodala Hana Pohanová.

Naposledy vyjela zbrusu nová loď na přehradu v roce 2006. Tedy vlastně ne úplně nová, loď Brno totiž v sobě ukrývá části staré lodi stejného jména. Do roku 2012 plánuje brněnský podnik další čtyři lodě nahradit novými.

Možná přijede další tramvajový dlouhán

Dopravní podnik si na rok 2010 objednal také pět dalších tramvají značky Škoda 13T, každou asi za 60 milionů korun. Vozů s designem od Porsche má teď ve svém parku osmnáct. Taky plánuje na brněnské tratě vypustit dalšího "dlouhána". Tedy tramvaj s krkolomným názvem VarioLF2R.E dlouhou přes 46 metrů, která je nejdelší tramvajovou soupravou v republice.

V Brně se kvůli ní musely prodloužit některé zastávky, například Filkukova nebo Kořískova. "Kromě linky jedna by mohla jezdit i na trase dvanáctky. Ale to je zatím jen plánovaná investice, může se to změnit," uvedla mluvčí podniku Pohanová.

I proto zatím podnik nechce říct objem investic, které na rok 2010 plánuje. "Budou se přizpůsobovat aktuální hospodářské situaci," dodala Pohanová.

Město další zdražení jízdného nechystá

Dopravní podnik si letos znepřátelil mnoho Brňanů, když od 1. dubna zvýšil cenu jízdného. Jednorázová jízdenka se stala v přepočtu na minuty dražší než v Praze. Opozice tenkrát upozorňovala, že tím ČSSD porušila předvolební sliby. Vedení města se bránilo tím, že musela zvednout tarif kvůli pokrytí rostoucích nákladů a zvýšení daní.

A slibuje, že další změna nečeká Brno dřív, než v roce 2011. "Jak jsme slíbili, tak v příštím roce nepřipravujeme úpravu cen," potvrdil primátor Brna Roman Onderka.

Dopravní podnik má ve svém parku 322 tramvají, 149 trolejbusů a 303 autobusů.

Plány na rok 2010

co chystá Dopravní podnik

Co je jisté?
Už je objednáno pět nových tramvají typu 13 T.
Jistotou jsou také dva nové nízkopodlažní minibusy, každý za 3 a půl milionu korun.
Před dokončením je nová loď Lipsko.

Co dál podnik plánuje?
Opravou ze starých tramvají získat další dlouhou tramvaj VarioLF2R.E.
Opravit starou tramvaj typu RT6N1 a tři tramvaje KT8D5 s vložením nízkopodlažního článku.
Opravit tramvajové tratě ve Starém Lískovci a některé menší traťové úseky.
Opravit kolejový trojúhelník na křižovatce ulic Jugoslávská a Merhautova.
zdroj: DPMB





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Aplikaci, kterou vymysleli Pavel Müller a Filip Maleňák (zleva), už využívá na...
Jejich aplikace zachraňuje životy v Česku. Brzy bude i v zahraničí

Zmáčknutím jednoho tlačítka v telefonu vytočí linku 155 a zároveň odešle nouzovou zprávu a lokalizuje, kde se volající nachází. Denně si přes aplikaci...  celý článek

V Kotlářské ulici v centru Brno prasklo potrubí a voda zaplavila silnici. Jezdí...
V Brně prasklo potrubí, voda zaplavila silnici. Oprava se protahuje

K masivnímu úniku vody museli ve čtvrtek brzy ráno vyjíždět hasiči do centra Brna. V Kotlářské ulici prasklo potrubí. Vodovody a kanalizace pracují na...  celý článek

Zákaz vstupu bez špuntů v uších, výstaviště rozduněly sirény
Zákaz vstupu bez špuntů v uších. Sirény rozezněly brněnské výstaviště

Návštěvníci brněnského výstaviště v sobotu večer zažili nezvyklou podívanou. Hudebníci tam zahráli nejhlučnější skladbu v historii, a sice Symfonii sirén....  celý článek

Kočárky, které přežijí i dva raubíře.
Kočárky, které přežijí i dva raubíře.

Přečtěte si recenze kočárků na eMimino.cz a vyberte ten nejlepší.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.