Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Plakátové špičkování. Dopravní podnik v Brně si rýpl do pražské Blanky

  • 479
Řevnivost mezi Brnem a Prahou je zdrojem četných narážek a vtípků. Teď se projevila i v osvětových kampaních místních dopravních podniků. Ten brněnský si rýpl do problémového pražského tunelu Blanka. Drobnou škodolibostí reaguje na plakát z pražských tramvají.

„Když poskládáme všechny brněnské tramvaje, autobusy a trolejbusy za sebe, budou dvakrát tak dlouhé než dosud neotevřený pražský tunel Blanka.“

Bílo-žluté plakáty s tímto nápisem mohou nyní vídat v reklamních vitrínách pasažéři brněnské hromadné dopravy. Jsou součástí kampaně s názvem „Možná jste nevěděli, že“, která od jara Brňanům zprostředkovává zajímavosti z provozu dopravního podniku.

Podobný osvětový program nazvaný „Víte, že“ loni v říjnu spustili v hlavním městě. Brněnský dopravce se jím nechal inspirovat.

„Jednou jsme si v Praze přečetli letáček, který informoval cestující pražského dopravního podniku o počtu křižovatek, na nichž mají přednost vozidla MHD. Uvedené číslo pak bylo okomentováno tím, že v Brně není tolik křižovatek ani v celkovém součtu,“ vysvětlila mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Hailichová.

Právě tato poznámka přiměla Brňany reagovat, a tak vznikl lehce škodolibý příměr s Blankou. „Vždycky se říká, že Pražáci si o Brně nemyslí nic, protože je vůbec nezajímá, a pak tam dají tohle srovnání. Když jsme se o tom dozvěděli, řekli jsme si, že bychom jim to rádi nějak nenápadně vrátili,“ objasnila mluvčí žert.

Z prvního plakátu se Brňané mohli dozvědět, že všechny pneumatiky, které užívá dopravní podnik na svých vozech, by po poskládání na sebe dosáhly téměř výšky nejvyšší budovy světa. Každý měsíc dopravce přidá jednu zajímavost. „Další provokativní obsah už ale nechystáme,“ pousmála se Hailichová.

Pražský dopravní podnik (DPP) nápad převzal ze zahraničí. Nyní používá 40 různých motivů a jejich počet plánuje dál rozšiřovat. Za kampaň zaplatí zhruba 350 tisíc korun.

„K některým statistickým údajům jsme připravili pro lepší ilustraci přirovnání. Například u počtu postihů za neprokázání jízdního dokladu v loňském roce, který lze přirovnat k součtu obyvatel Plzně a Liberce. Nebo že DPP přepravil za minulý rok 1,2 miliardy cestujících, což se rovná počtu obyvatel Indie,“ vysvětlil mluvčí DPP Jiří Štábl.

Kampaň má podle něj oživit reklamní nosiče, které nejsou právě osazeny komerční reklamou, a zároveň trochu vzdělat. „Zvolenou formu přirovnání k obecně známému faktu tak, aby si cestující dokázali lépe představit daný údaj, skutečně nelze hodnotit jako úmysl ‚někoho provokovat‘,“ doplnil Štábl.