Kampus Masarykvy univerzity v Bohunicích představuje z hlediska obslužnosti hromadné dopravy velký oříšek. Ilustrační snímek

Kampus Masarykvy univerzity v Bohunicích představuje z hlediska obslužnosti hromadné dopravy velký oříšek. Ilustrační snímek | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Dopravní vize Brna: tunel do bohunického kampusu a nádraží v Lískovci

  • 30
Odvážné plány města Brna na zlepšení veřejné dopravy mají stát miliardy. Jejich součástí je nová vlaková zastávka a terminál ve Starém Lískovci, jichž se Brňané dočkají již v dohledné době. Město pamatuje i na dopravu do univerzitního kampusu v Bohunicích, kam bude denně jezdit až 40 tisíc lidí.

Cestou do bohunického kampusu vjede tramvaj do tunelu. Trolejbus zaveze cestující až k novému nádraží ve Starém Lískovci. A u zoo už se nebude muset přecházet silnice cestou na tramvaj. To jsou jen některé velké plány Brna, které se chystají pro cestující hromadné dopravy.

Městu to umožní projekt Trolley, do kterého se zapojilo již v roce 2010 a jehož cílem je připravit různá vylepšení. "Díky němu si můžeme nachystat projekty na předpokládané budoucí investice," vysvětlil náměstek primátora Robert Kotzian (ODS).

Na vypracování studií a projektových dokumentací Trolley město dostává dotaci z evropských fondů, uhradí z ní pětaosmdesát procent nákladů.

Starý Lískovec v novém

Do konce roku 2014 by se měli Brňané dočkat vybudování nové vlakové zastávky Starý Lískovec. Správa železniční dopravní cesty už čeká na územní rozhodnutí. Projekt Trolley financoval pro město i studii, která k nádraží u říčky Leskavy přivede trolejbus. Ten by k novému terminálu zajížděl z dnešní zastávky Osová.

Téměř kilometrový úsek trolejí i s novým přestupním terminálem vyjde město asi na 300 milionů korun. "Vše už máme zpracované a požádáme o územní rozhodnutí. Chceme ho získat v srpnu, zjara pak stavební povolení. Celé to má být hotové do konce roku 2014," přiblížil záměr vedoucí magistrátního odboru dopravy Vladimír Bielko.

"Hlavní je, že z vlaku lidé sednou na trolejbus a pojedou pohodlně do kampusu," dodal Bielko.

Právě univerzitní kampus v Bohunicích nyní představuje z hlediska hromadné dopravy největší problém. "Ve výsledku tam bude denně až čtyřicet tisíc lidí, to je jako celý Přerov. Všechny spoje směr kampus jsou přeplněné, ale víc jich už jezdit nemůže," zhodnotil Bielko.

Na tramvaj do kampusu chybí miliarda korun

Problém obslužnosti kampusu má vyřešit nová tramvajová trať vedená ze zastávky Osová k Fakultní nemocnici. Od Osové by až po novou zastávku Jihlavská jezdily tramvaje v pětisetmetrovém tunelu. "Věc se projektuje, ale chybí nám potřebná miliarda korun," uvedl Kotzian.

Podle Bielka je možné, aby na projekt město dostalo peníze z Evropské unie. "Zatím ale není jasné, jaká pravidla pro dotace budou platit po roce 2014," upozornil Bielko.

Tramvaj má v budoucnu jezdit také na Lesnou, odvážná studie chce navíc obnovit koleje na trase Staré Líšeňky, a přivést tak tramvaje i do lokality Holcova. Nyní odborníci zpracovávají i projekt, který usnadní přestupování z trolejbusu na tramvaj u brněnské zoologické zahrady.