Takto vystoupili Plastic people of the Universe v roce 2012 na trutnovském Open Air Music Festivalu. Ve čtrvtek a v pátek zahrají společně s brněnskou filharmonií. Další podobný koncert plánují už jen v Praze. archivní snímek

Takto vystoupili Plastic people of the Universe v roce 2012 na trutnovském Open Air Music Festivalu. Ve čtrvtek a v pátek zahrají společně s brněnskou filharmonií. Další podobný koncert plánují už jen v Praze. archivní snímek | foto: David Webr

Střet hudebních světů. Brno se těší na koncert Plastiků a filharmonie

  • 0
Richard Adam Gallery v brněnské Vaňkovce se stane ve čtvrtek a pátek svědkem unikátního hudebního spojení. Brněnská filharmonie zahraje s legendou českého undergroundu Plastic People of the Universe. Právě kvůli uvěznění členů kapely vznikla v roce 1976 Charta 77.

Plastici společně s filharmoniky zahrají undergroundové dílo Co znamená vésti koně od hudebníků z legendární "protinormalizační" kapely Milana "Mejly" Hlavsy, a Michala Nejtka s texty Vratislava Brabence a v orchestrálním aranžmá Michala Nejtka zazní v podání nynějších členů kapely a Filharmonie Brno. Dirigentské taktovky se ujme Marko Ivanovič.

Plastic People a filharmonie

Legendární undergroundová kapela a Filharmonie Brno zahraje 6. a 7. března, vždy od 19.30 hodin v Richard Adam Gallery v brněnské Vaňkovce. Na programu je skladba Co znamená vésti koně, dirigentem bude Marko Ivanovič. Vstupenky v předprodeji jsou dosud k dispozici na oba koncerty.

"Jen pro tuto příležitost bude album Co znamená vésti koně interpretováno ve zcela novém aranžmá," zdůrazňuje manažer "Plastiků" Romek Hanzlík a připomíná, že spojení nekonformní skupiny se symfonickým orchestrem se stalo už v roce 2012 při uvedení Pašijí výjimečnou událostí.

"Ani toto vystoupení se už nikdy nebude opakovat, odehraje se jen třikrát, z toho nyní dvakrát v Brně," doplňuje manažerka brněnské filharmonie Lenka Němcová.

Členové kapely byli v sedmdesátých letech režimu nepohodlní

Dílo Mejly Hlavsy, zesnulého v roce 2001, bylo poprvé nahráno v první půli 80. let 20. století v domě dramatika a prvního polistopadového prezidenta Václava Havla na Hrádečku. Komunistickou mocí pronásledovaná kapela totiž tehdy nesměla hrát oficiálně.

Členové kapely byli coby svobodomyslní, tedy režimu principiálně nepohodlní umělci v roce 1976 obviněni z výtržnictví, uvězněni a saxofonista Vratislav Brabenec byl následně odsouzen k nepodmíněnému osmiměsíčnímu trestu.

Manažer a také jeden z textařů "Plastiků", Martin Magor Jirous, dostal osmnáctiměsíční trest. Z republiky moc vyhostila i bývalého zpěváka skupiny Paula Wilsona.

Díky vzedmuté vlně protestů proti věznění Plastiků, ale i dalších hudebníků a nezávislých umělců, se pak opozice dokázala spojit v iniciativu Charta 77. Signatáři jejího základního prohlášení byli až do konce komunistického režimu rovněž pronásledováni a vězněni.

Hudební útěk od reality i rockového ducha

Skladbu Plastiků připravovanou nyní k provedení s klasickým symfonickým tělesem považují hudební odborníci za vrchol spolupráce Hlavsy s Brabencem.

"Jakoby kapela v nejtěžším období své existence, kdy nemohla hrát veřejně, ale ani soukromě, reagovala na situaci vnitřním exilem a útěkem od rockového ducha i rockové matérie ve stylu: nedovolíte-li nám hrát písničky, uděláme oratorium," myslí si hudební skladatel Michal Nejtek.