Tak trochu jiná kancelář. Vyhledávač letenek láká na houpačky či masáže

  • 21
Celosvětově oblíbený vyhledávač letenek Kiwi.com, který vznikl a sídlí v Brně, se rozpíná. Založil pobočku v Oceánii a do jihomoravské centrály shání stovky zaměstnanců. Brněnské sídlo přestěhoval ze secesní vily a láká na moderní a netradiční kanceláře.

Při poradách sedí na futuristických houpačkách, k dispozici mají saunu nebo posilovnu, do práce si s sebou vodí čtyřnohé mazlíčky. A nechybí ani masážní koutek nebo odpočinková zóna s herními konzolemi. Kiwi.com se v září přestěhoval ze secesní vily do nové budovy u bohunického kampusu.

Jeho zaměstnanci zatím obývají dvě patra moderně zařízených kanceláří, na začátku příštího roku přibudou další. Do netradičně pojatých prostor, nad kterými vzdychne každý, kdo zažil klasický open-space, shání celosvětový vyhledávač letenek stovky lidí. A stejně neortodoxně je láká – třeba tak, že k oknům jiných kanceláří vypouští dron s vnadícím plakátem.

Firma založila svůj úspěch na kombinování aerolinek, které normálně nespolupracují. První letenky prodala na začátku roku 2013, brzy se z ní stala společnost s téměř miliardovým měsíčním obratem.

„Chceme přinášet takové kombinace možností leteckých spojení, které standardní vyhledávače nenabízejí a které jsou navíc příznivé pro zákazníkovu peněženku,“ vysvětlil své cíle zakladatel a ředitel Kiwi.com Oliver Dlouhý.

Pro společnost nebylo stěhování první radikální změnou v tomto roce, v květnu už prošla přejmenováním ze Skypickeru na jednodušší Kiwi. Obavy, že by rebranding mohl firmu poškodit, se ukázaly jako liché. Za poslední tři měsíce se tržby zvedly téměř o třetinu. Nejúspěšnější brněnský startup ve třetím čtvrtletí utržil téměř 2,5 miliardy korun, víc než za celý minulý rok.

Letos už přibylo přes 370 zaměstnanců

„Kiwi je pěkné slovo, Skypicker lidé velmi komolili,“ popsal výhody Dlouhý. Zákazníci ale podle něj nejsou loajální ke značkám. „Spíše se řídí cenou a letenky považují za komoditu,“ podotkl. Tvrdí, že hned po změně názvu tržby skokově vzrostly o několik procent. Rekordní zisky připisuje také vstupu na nové trhy a vytvoření ucelenější nabídky.

V brněnském sídle momentálně pracuje 800 lidí, jen za letošek jich přibylo více než 370 a přicházet by měli další.

„Nové členy týmu hledáme zejména do zákaznického centra, kde potřebujeme lidi, kteří umí výborně komunikovat a bez problémů se domluví s našimi zákazníky alespoň v jednom z cizích jazyků,“ uvedla personální ředitelka Kateřina Gábová.

Zdroje v České republice ale podle ní už vysychají. Přispívá k tomu nízká nezaměstnanost, lidé jsou spokojení a nemají potřebu pracoviště měnit. Vyhledávač se proto snaží cílit i na cizince. „Lákáme lidi ze zahraničí, pomáháme jim se zařizováním pracovních víz a povolení,“ řekla Gábová.

Nedostatek německy hovořících

Momentálně řeší nedostatek německy hovořících pracovníků, chybí i japonština nebo korejština. Cizinci tvoří zhruba třetinu všech zaměstnanců. Že se společnosti daří, potvrzuje nová pobočka, kterou v úterý otevřela v Oceánii.

„Fidži má pro nás strategický význam kvůli americkým a asijským trhům. Časové pásmo je výhodné. Navíc jazyky nutné ke komunikaci s tamními zákazníky jsou lépe dostupné v Asii a Pacifiku,“ vysvětlila důvody vzniku nových kanceláří výkonná ředitelka Lucie Brešová.

Společnost, která začínala s nabídkou letenek nízkorozpočtových aerolinií, se teď zaměřuje i na klasičtější dopravce, jako jsou České aerolinie nebo Air France.

„Naším cílem je v prvním čtvrtletí příštího roku spustit ucelenou nabídku všech dopravců,“ uvedl Dlouhý. Vylepšování čeká i systém propojení letišť taxíky, které služba v některých velkých městech nabízí.

Nejsilnějším trhem jsou pro Kiwi.com Spojené státy a další anglofonní země, které dohromady tvoří více než třetinu tržeb. Úspěchy firma slaví například i ve Skandinávii či Německu. Očekává, že pokud se jí podaří udržet stávající vývoj, letošní rok by mohla uzavřít tržbami mezi 8 až 10 miliardami korun.