VIDEO: Fotbalová Zbrojovka čaruje s počty diváků, aby bylo číslo vyšší

  10:23aktualizováno  10:23
Pro pravidelné návštěvníky domácích zápasů fotbalové Zbrojovky je to veřejné tajemství. Vědí, že když hlasatel říká, kolik diváků utkání sleduje, uvádí vyšší cifru, než jaká odpovídá skutečnosti. MF DNES se proto pokusila zjistit, jak moc se skutečný počet diváků liší od oficiálně nahlášeného údaje.

Při sobotním duelu s Karvinou zachytila fotografka kolem 60. minuty všechny tribuny, na nichž následně redaktoři spočítali přítomné diváky včetně dětí. Mimo součet zůstali jen přihlížející ukrytí v prostorech VIP a pořadatelé označení vestou.

Výsledkem bylo necelých 1 700 návštěvníků. Zbrojovka přitom uvedla 3 093 diváků, tedy téměř dvojnásobek.

Fotogalerie

Jak je možný takový rozdíl? Zbrojovka je jen jedním z mnoha klubů, který se při oznamování návštěv opírá o zvláštní fígl. Nepočítá totiž diváky, kteří skutečně dorazí na stadion, ale vychází z toho, kolik prodala lístků.

„Zjednodušeně se jedná o počet prodaných vstupenek (respektive i vydaných vstupenek, ať už partnerům, nebo při marketingových akcích), počet VIP vstupenek a permanentek,“ vysvětluje určování brněnských návštěv mluvčí klubu Martin Lísal.

V nadsázce tak stačí rozdat haldy vstupenek, a přestože s nimi nikdo nedorazí, stadion se alespoň virtuálně zaplní mnohem víc než ve skutečnosti.

Vyšší návštěvy dělají lepší dojem

Ligová fotbalová asociace (LFA), která řídí tuzemskou nejvyšší soutěž, se podle svého mluvčího snaží apelovat na jednotlivé kluby, aby počty diváků zveřejňovaly poctivě.

„Nejsme v pozici, abychom klubům nařizovali, ale chceme, aby v tomto ohledu panovala jistá transparentnost. A věříme, že se to v drtivé většině děje. Kluby mají turnikety, elektronický ticketing, doba se v tomto směru posouvá,“ tvrdí ředitel komunikace LFA Daniel Hajný.

A co když je stadion poloprázdný a ohlášená návštěva se přitom snaží vyvolat dojem, jako by bylo plno, jak se to řešilo před necelými třemi lety v případě Plzně? „Důležité je vnímat metodiku, jak jednotlivé kluby s počtem diváků pracují,“ poukazuje Hajný na výše zmíněný postup o prodaných vstupenkách a permanentkách.

Ten přitom zřejmě není jediným způsobem, jak počet diváků „přifouknout“. „Některé kluby čísla prostě automaticky navyšují. Mají svoje koeficienty, kterými násobí reálnou návštěvnost, o které samy mají velmi dobrý přehled,“ míní odborník na sportovní marketing Tomáš Janča.

Důvod, proč kluby podobně ča(ch)rují s počty diváků, je přitom zřejmý. „Hlavní motivací je samozřejmě vzbuzovat dojem, že je zájem o daný klub větší než ve skutečnosti. Je to mířeno k partnerům klubu i místní politické reprezentaci, která na počet diváků může brát ohled při přidělování veřejných prostředků,“ sděluje Janča.

„Částečně v tom hraje roli i setrvačnost. Lidé z klubů jsou takto zvyklí přemýšlet a neberou to tak, že by dělali něco, co by neměli,“ podotkl Janča.

Řešením jsou turnikety

I když se to složitě dokazuje, podle Janči takto postupuje většina klubů na nejvyšší úrovni.

„Jednou ze světlých výjimek je třeba fotbalová Sparta, která zavedla elektronické turnikety. Klesla jí tím návštěvnost, ale paradoxně vzrostly tržby, protože zmizely čachry s lístky nebo předávání permanentek přes plot. To ukazuje, že to byl správný krok. A návštěvnost teď u Sparty odpovídá realitě,“ vysvětlil Janča.

Na Zbrojovce funkční turnikety chybí, což však není chyba klubu. Vlastníkem stadionu v Srbské ulici je totiž město.

Dokud nedojde k nápravě, bude skutečný počet fanoušků v Brně zahalen tajemstvím. „Ve finále většina lidí vidí, jaká je realita. Ale u některých klubů jsou nůžky mezi skutečností a oficiálními čísly tak otevřené, že je to absurdní,“ podotýká Janča.

Zbrojovka se tak jako v sobotu proti Karviné může tvářit, že přes notně prořídlé tribuny, či ty zcela prázdné za brankou, je stadion zaplněn z 29 procent. I když ve skutečnosti na něj nedorazilo ani 1 700 diváků.

Autor:

Nejčtenější

Na Kyjovsku zuří prachové bouře jako v poušti, na polích vznikají duny

Prachové bouře na Kyjovsku odnáší z polí nejvzácnější vrchní vrstvu zeminy,...

Silný vítr zvedá oblaka prachu a písku a metá jimi desítky metrů daleko. Na vyprahlé zemi se tvoří malé duny. Není to...

Kometa dál posiluje. Uloví i Plekance, který už trénoval s Kladnem?

Tomáš Plekanec z Montrealu střílí na branku Detroitu ve svém 1000. duelu v NHL.

Hukot kolem hokejové Komety nabral nové obrátky. Brněnské mužstvo posílil brankář Libor Kašík, ve středečním duelu...

Mladá žena dala v tramvaji facku starší cestující, vadil jí její úsměv

Prostor před brněnským hlavním nádražím.

Facku od výrazně mladší cestující dostala v jedné z brněnských tramvají čtyřiašedesátiletá žena. Důvodem byl údajně...

Proti svým. Tak trochu. Jak brněnská rodačka Nicole bojuje za USA

Nicole Melicharová (vlevo) se raduje s Květou Peschkeovou ze zisku fiftýnu.

Oproti řadě samozvaných světáků neprokládá věty anglickými výrazy. Jen jednou lehounce mine, když tenisový žebříček...

VIDEO: Mladík v dodávce ignoroval výstražná světla, jen těsně uhnul vlaku

Dodávka na přejezdu uhnula vlaku

Na poslední chvíli stihla dodávka na železničním přejezdu v Blansku uhnout projíždějícímu vlaku. Devatenáctiletý řidič...

Další z rubriky

Prodej bytů jde vyřešit aukcemi, říká nový starosta největší části Brna

V letech 2006 až 2014 byl Vojtěch Mencl uvolněným zastupitelem pro rozvoj...

Do vedení Brna-střed se vrací ODS. Rozvoj největší městské části bude čtyři roky řídit urbanista Vojtěch Mencl, který...

Lékaři chtějí čím dál víc peněz za pohotovost, až tisíc korun za hodinu

Ilustrační snímek

Pro nemocnice a Jihomoravský kraj je rok od roku větší problém přesvědčit lékaře, aby brali služby na pohotovosti....

Místo graffiti maloval brněnský výtvarník Timo letošní vánoční hrníčky

Ředitelka Turistické informačního centra Brno Jana Janulíková ukazuje letošní...

Příští týden v Brně startují adventní trhy, ovšem už tuto sobotu dorazí na náměstí Svobody vánoční strom. Jasná už je...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz