Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


VIDEO: Fotbalová Zbrojovka čaruje s počty diváků, aby bylo číslo vyšší

  10:23aktualizováno  10:23
Pro pravidelné návštěvníky domácích zápasů fotbalové Zbrojovky je to veřejné tajemství. Vědí, že když hlasatel říká, kolik diváků utkání sleduje, uvádí vyšší cifru, než jaká odpovídá skutečnosti. MF DNES se proto pokusila zjistit, jak moc se skutečný počet diváků liší od oficiálně nahlášeného údaje.

Při sobotním duelu s Karvinou zachytila fotografka kolem 60. minuty všechny tribuny, na nichž následně redaktoři spočítali přítomné diváky včetně dětí. Mimo součet zůstali jen přihlížející ukrytí v prostorech VIP a pořadatelé označení vestou.

Výsledkem bylo necelých 1 700 návštěvníků. Zbrojovka přitom uvedla 3 093 diváků, tedy téměř dvojnásobek.

Fotogalerie

Jak je možný takový rozdíl? Zbrojovka je jen jedním z mnoha klubů, který se při oznamování návštěv opírá o zvláštní fígl. Nepočítá totiž diváky, kteří skutečně dorazí na stadion, ale vychází z toho, kolik prodala lístků.

„Zjednodušeně se jedná o počet prodaných vstupenek (respektive i vydaných vstupenek, ať už partnerům, nebo při marketingových akcích), počet VIP vstupenek a permanentek,“ vysvětluje určování brněnských návštěv mluvčí klubu Martin Lísal.

V nadsázce tak stačí rozdat haldy vstupenek, a přestože s nimi nikdo nedorazí, stadion se alespoň virtuálně zaplní mnohem víc než ve skutečnosti.

Vyšší návštěvy dělají lepší dojem

Ligová fotbalová asociace (LFA), která řídí tuzemskou nejvyšší soutěž, se podle svého mluvčího snaží apelovat na jednotlivé kluby, aby počty diváků zveřejňovaly poctivě.

„Nejsme v pozici, abychom klubům nařizovali, ale chceme, aby v tomto ohledu panovala jistá transparentnost. A věříme, že se to v drtivé většině děje. Kluby mají turnikety, elektronický ticketing, doba se v tomto směru posouvá,“ tvrdí ředitel komunikace LFA Daniel Hajný.

A co když je stadion poloprázdný a ohlášená návštěva se přitom snaží vyvolat dojem, jako by bylo plno, jak se to řešilo před necelými třemi lety v případě Plzně? „Důležité je vnímat metodiku, jak jednotlivé kluby s počtem diváků pracují,“ poukazuje Hajný na výše zmíněný postup o prodaných vstupenkách a permanentkách.

Ten přitom zřejmě není jediným způsobem, jak počet diváků „přifouknout“. „Některé kluby čísla prostě automaticky navyšují. Mají svoje koeficienty, kterými násobí reálnou návštěvnost, o které samy mají velmi dobrý přehled,“ míní odborník na sportovní marketing Tomáš Janča.

Důvod, proč kluby podobně ča(ch)rují s počty diváků, je přitom zřejmý. „Hlavní motivací je samozřejmě vzbuzovat dojem, že je zájem o daný klub větší než ve skutečnosti. Je to mířeno k partnerům klubu i místní politické reprezentaci, která na počet diváků může brát ohled při přidělování veřejných prostředků,“ sděluje Janča.

„Částečně v tom hraje roli i setrvačnost. Lidé z klubů jsou takto zvyklí přemýšlet a neberou to tak, že by dělali něco, co by neměli,“ podotkl Janča.

Řešením jsou turnikety

I když se to složitě dokazuje, podle Janči takto postupuje většina klubů na nejvyšší úrovni.

„Jednou ze světlých výjimek je třeba fotbalová Sparta, která zavedla elektronické turnikety. Klesla jí tím návštěvnost, ale paradoxně vzrostly tržby, protože zmizely čachry s lístky nebo předávání permanentek přes plot. To ukazuje, že to byl správný krok. A návštěvnost teď u Sparty odpovídá realitě,“ vysvětlil Janča.

Na Zbrojovce funkční turnikety chybí, což však není chyba klubu. Vlastníkem stadionu v Srbské ulici je totiž město.

Dokud nedojde k nápravě, bude skutečný počet fanoušků v Brně zahalen tajemstvím. „Ve finále většina lidí vidí, jaká je realita. Ale u některých klubů jsou nůžky mezi skutečností a oficiálními čísly tak otevřené, že je to absurdní,“ podotýká Janča.

Zbrojovka se tak jako v sobotu proti Karviné může tvářit, že přes notně prořídlé tribuny, či ty zcela prázdné za brankou, je stadion zaplněn z 29 procent. I když ve skutečnosti na něj nedorazilo ani 1 700 diváků.

Autor:



Nejčtenější

Třinácté zlato pro Kometu! Brno suverénně obhájilo mistrovský titul

Jakub Krejčík zvedá Masarykův pohár nad hlavu. Kometa ovládla hokejovou...

Efektivní v koncovce, precizní v defenzívě. Hokejisté Brna ovládli páté finále extraligového play off, na ledě třinecké...

Na jižní Moravě jsou vyšší mzdy než v Praze. Firmy si přetahují lidi

Ilustrační snímek

Platy na jižní Moravě jdou do extrému, firmy totiž dorovnávají nejvyšší platy konkurentů. Hospodářská komora před...



Amálka se musí vyhýbat slunci, nemoc ji denně připraví o kbelík kůže

Tříletá Amálka Ježková se narodila s vzácnou nemocí kůže. Ichtyózou...

Podobně jako princezna Jitřenka z pohádky O bílé laňce se musí vyhýbat slunečním paprskům. Na rozdíl od ní však...

Kudy k Macoše? ptal se v noci muž recepční. Zachránila mu život

Propast Macocha.

Všímavosti hotelové recepční vděčí za svůj život osmatřicetiletý muž, který se chystal skočit do propasti Macocha...

Vítězství od titulu. Kometa potřetí zdolala Třinec a sahá po obhajobě

Hokejisté brněnské Komety slaví úvodní gól čtvrtého finále - zleva Tomáš...

Už jen poslední krok zbývá hokejistům Brna k tomu, aby získali rekordní třináctý mistrovský titul. Ve čtvrtém finále...

Další z rubriky

Hokejová hala pro Kometu vznikne na výstavišti. Zřejmě do roku 2022

Studii nového hokejového stadionu za Lužánkami už dříve vypracovala...

Multifunkční hala pro hokejovou Kometu vznikne na výstavišti v Brně. Podle primátora Petra Vokřála (ANO) by mohla být...

Významný sociolog jako skřítek. Iva Možného uctili „rošťáckou“ sochou

V atriu Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně odhalili sochu...

Přesně dvacet let od založení Fakulty sociálních studií (FSS) Masarykovy univerzity poctili v Brně jejího zakladatele a...

Exkurze do vesmíru. Brno přivítá největší světovou výstavu o kosmonautice

Na brněnském výstavišti se představí největší putovní expozice o kosmonautice...

Brněnské výstaviště od května na čtyři měsíce přivítá největší putovní výstavu o kosmonautice na světě. Organizátoři...

Najdete na iDNES.cz