Policie však upozorňuje, že z lednových čísel statisticky nejde vyvozovat závěry, může jít o shodu okolností. „Může se stát, že několik týdnů nedojde k žádné smrtelné nehodě, a statistiky se tak ‚srovnají‘. Nehodovost ovlivňuje také počasí,“ řekla k číslům jihomoravská policejní mluvčí Petra Vedrová.
Mrtví v lednu na jihomoravských silnicíchrok - počet úmrtí při nehodách
Zdroj: Policie ČR |
Nejtragičtější byl uplynulý víkend. V pátek na silnici z Břeclavi do rakouského Reinthalu nezvládl řidič zatáčku, vyletěl s autem z vozovky a narazil do plotu (více čtěte zde).
Další smrtelná nehoda se stala o den později na silnici z Kyjova do Svatobořic-Mistřína. Šofér při předjíždění dostal smyk a narazil do stromu. Zemřel po převozu do nemocnice, jeho spolujezdec ještě na místě.
Na stejném místě, jen o dva dny později, v pondělí, havaroval další automobil. Řidič při jízdě ve směru na Kyjov v zatáčce nesnížil dostatečně rychlost a dostal se do smyku a vyjel do příkopu. Tato nehoda již byla bez obětí, šofér skončil s lehkým zraněním v nemocnici. (o obou nehodách ve stejné zatáčce si můžete přečíst zde)
Zima je nepříznivá hlavně pro chodce, nejsou vidět
Poslední víkendová nehoda se stala v neděli večer. Rušný tah z Brna na Znojmo přecházel senior, aby se dostal na autobusovou zastávku. Projíždějící řidič si ho ale nevšiml. Šestasedmdesátiletý muž na místě zahynul.
Roli v těchto případech hrálo nezvládnutí stylu jízdy i nepozornost. Letos se policisté chtějí mimo jiné zaměřit na nemotorizované účastníky silničního provozu. Chystají například preventivní akci Zebra se za tebe nerozhlédne nebo Vidět a být viděn.
„Toto roční období je velmi nepříznivé hlavně pro chodce, zejména proto, že jsou horší klimatické podmínky a řidiči mají menší rozhled. Chodci se tak pro ně stávají hůře rozpoznatelnými,“ doplňuje k tomu Jiří Ambros z Centra dopravního výzkumu. Lidé podle centra zbytečně riskují, když nemají reflexní prvky na oblečení a často nezodpovědně přebíhají silnice.
Úmrtí chodce vyšetřuje i policie v Brně, kde minulou středu na přechodu v ulici Kluchova srazil řidič staršího muže. Zde však není příčina zatím jasná.
„Vyšetřovatelé narazili na některé nesrovnalosti, a proto žádají svědky, kteří nejsou v kontaktu s policií, aby se ozvali na telefonní linku 158. Především jde o pohyb auta před nehodou a do příjezdu záchranné služby,“ vyzval svědky policejní mluvčí Pavel Šváb.
Za nehody může nepozornost, za úmrtí i neschopnost pomoct
Nejčastějšími příčinami nehod jsou vysoká rychlost, jízda v protisměru a nedostatečná pozornost. Šoféři často při jízdě nejen telefonují, ale také ovládají tablety a smartphony. „Někteří řidiči kamionů za volantem i obědvají nebo si pouští filmy pro ukrácení cesty,“ zmínil dokonce vedoucí oddělení BESIP Martin Farář z ministerstva dopravy.
Jako zásadní problém to vnímá i šéf Ředitelství služby dopravní policie Tomáš Lerch. „Vlivem doby si lidé často z automobilů dělají kanceláře, nevěnují se tak plně řízení, nesledují situaci v provozu a dopravní značení a často pak v místech, kde je potřeba ubrat plyn, naopak zrychlí, a při takto vzniklých dopravních nehodách se pak objevují ty nejtragičtější následky,“ uvedl Lerch.
Tragické následky nehod jsou navíc mnohdy zbytečné. „Mezi tyto případy patří řidiči s otřesem mozku, kteří v bezvědomí leží na volantu. Stačilo by jim jen hlavu zaklonit a uvolnit dýchací cesty a ve velkém počtu případů by přežili,“ uvedla mluvčí jihomoravské záchranné služby Barbora Zuchová.
Řidiči, kteří si nejsou zcela jisti s poskytnutím první pomoci, se mohou obrátit na tísňovou linku. „Naši operátoři je budou navigovat krok za krokem, velmi často se podaří první pomoc účinně poskytnout,“ dodala Zuchová.