Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Poloha nádraží rozhádala koalici, Zelení a Žít Brno jsou na odchodu

  11:48aktualizováno  15:22
Průzkum veřejného mínění, podle něhož většina Brňanů preferuje moderní vlakové nádraží v centru města, názory politiků nezměnil. Výrazně však přiostřil už tak napjatou atmosféru ve vládnoucí koalici.

Brněnské hlavní nádraží. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

K opozici a vládnoucímu hnutí ANO s TOP 09 se v pondělí přidali i lidovci a společně tak drží většinu pro odhlasování záměru odsunout nádraží o zhruba kilometr na jih k řece Svratce.

Naopak koaliční Žít Brno s Piráty a Zelení berou výsledky průzkumu jako důkaz svého stanoviska, že by nádraží mělo stát pod Petrovem.

Dnes zasedla rada města a  přinesla klíčové doporučení pro rozhodnutí mimořádného zastupitelstva, které je na programu příští úterý. Podle očekávání zvítězila varianta „Řeka“, což znamená jediné - rozpad stávající koalice.

Žít Brno s Piráty a Zelení totiž trvají na tom, že takový verdikt rady v rozporu s výsledkem průzkumu považují za porušení koaliční smlouvy. S tím však hnutí ANO nesouhlasí. Podle jeho lídra a brněnského primátora Petra Vokřála je optika, kterou tyto strany průzkum hodnotí, zkreslená.

„Ukázal, že téměř polovina lidí ani neví, co které varianty obnášejí, rozhodují pocitově. To pro mě neznamená, že jsou pro tu či onu variantu, a my musíme zvážit všechny, tedy i technické argumenty. A ty hovoří pro Řeku,“ uvedl primátor Vokřál.

Rozpad koalice není nic fatálního, míní politolog

Pro Martina Andera, náměstka primátora za Zelené, kteří si polohu v centru vytyčili jako svoje téma před volbami, je signál od lidí jasný a ustoupit nemíní.

„Koaliční smlouvu podepsali všichni partneři a stojí v ní, že se budou řídit názorem veřejnosti. Vyvoláme dohadovací řízení a budeme se bavit o tom, jak si dál představujeme společnou existenci v koalici,“ uvedl Ander.

ANO tvrdí, že smlouvu neporuší, a chce stávající koalici udržet. „Podmínky smlouvy normálně plníme. Čekali jsme na průzkum a přihlédli k němu. Podle nás je koalice funkční a rozhodně se rozcházet nechceme,“ podotkl v pondělí Vokřál.

Ten už však minulý týden připustil, že rozpad koalice přijít může a že v takovém případě by hnutí ANO menšinově vládlo společně s partnery, kteří zůstanou.

Bez Zelených a Žít Brno, které se s nimi na výsledcích průzkumu shoduje, by koalice ztratila většinu v zastupitelstvu. V radě mají tyto dvě strany tři zástupce, ANO, KDU-ČSL a TOP 09 celkem osm.

Podle politologa Lubomíra Kopečka z Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity by odchod tří členů rady a dvou klubů do opozice neměl pro město žádný fatální význam.

„Radu doplní někým ze zbylých členů. Do komunálních voleb zbývá jen sedm měsíců, do toho spadají dva měsíce prázdnin, kdy se už nic neděje, a pak kampaň, která tak jako tak vztahy v koalici nějak naruší,“ podotkl Kopeček.

Nedomnívá se ani, že by vládnoucímu ANO při podzimních volbách uškodil fakt, že se zachová jinak, než vyzněl průzkum.

„Ve volbách se projevuje víc faktorů. ANO nevolí lidé jen kvůli postoji k nádraží, ale kvůli dalším věcem, například proto, že jde o stranu Andreje Babiše. Navíc tu máme tři a půl roku, na kterých se nedá najít nějaký super důvod, proč říct, že byla koalice neúspěšná,“ popsal Kopeček.

Současné nádraží by mohlo být zastávkou

Navíc zásadní věc podle něj naznačila dvě referenda o poloze nádraží, k nimž nepřišel dostatek voličů na to, aby se jimi město muselo řídit – tedy že většinu lidí toto téma až tak nezajímá.

„Na druhou stranu pro Zelené je to téma mnohem důležitější. Pokud by seděli v koalici, která schválila Řeku, měli by ve volbách problém. Je to signál, že strana drží principiální postoj. Je otázka, jak to bude fungovat u voličů Žít Brno a Pirátů,“ doplnil Kopeček.

S teoretickou možností, jak koalici udržet, přišli v pondělí lidovci. Ti jsou sice pro variantu nádraží u řeky, ale ideálně v kombinaci s takzvaným severojižním kolejovým diametrem. Tedy plánovanou železniční páteřní trasou, do níž by chtěli zapojit i stávající nádraží jako jednu ze zastávek. Tuto možnost zvažuje i Žít Brno s Piráty.

„Pokud to bude stanovené jako podmínečná investice modernizace uzlu a zároveň zohlední výsledky průzkumu, budeme se o tom bavit. Jednání pokračují, uvidíme,“ poznamenal náměstek primátora pro dopravu Matěj Hollan (Žít Brno).

Radní dnes skutečně zastupitelstvu doporučili schválit nádraží u řeky s podmínkou, že mají začít jednání o severojižním kolejovém diametru, což je obdoba metra. Diametr by měl výrazně zrychlit dopravu od severu k jihu a odlehčil by tak přetíženým tramvajovým linkám v tomto směru.



Nejčtenější

Tohle už bude běžné, říká muž, který do koncertu na náměstí pustil sirénu

Jiří Novák dlouhodobě bojuje proti hluku na náměstí Svobody.

Kvůli hlučným akcím na náměstí Svobody válčí Jiří Novák s Brnem roky. A úspěšně. Soudy se přiklonily na jeho stranu,...

Jsme připraveni přijmout zachráněné migranty, píše hnutí Žít Brno do Itálie

Migranti čekají na vylodění z lodi italské pobřežní stráže Diciotti.

Hnutí Žít Brno zareagovalo na výzvu italského premiéra Giuseppe Conteho a nabídlo, že by město mohlo přijmout několik...



Děti zaútočily tyčemi na muže, který spal v autě. Rozbily mu hlavu

Opilec při nehodě hlavou rozbil čelní sklo vozu, nic vážnějšího se mu však

Jeden patnáctiletý a dva třináctiletí násilníci napadli v blízkosti centra Brna staršího muže, který spal v autě....

VIDEO: Brněnský bojovník proti hluku spustil při koncertu na náměstí alarm

Koncert na náměstí Svobody narušil alarm

Přestupková komise v Brně se bude zabývat narušením koncertu amerického kytaristy Billa Frisella na brněnském náměstí...

Draft byl facka přes hubu, přiznává hokejový obránce Zábranský

Stejně jako jeho otec hraje i Libor Zábranský mladší za reprezentaci. Její dres...

Otec na tribuně, státní znak na hrudi, domácí led pod nohama. Libor Zábranský mladší prožil emotivní start do nové...

Další z rubriky

Díly karoserie škodovek lisují podle forem z blanenské slévárny

Slavnostní tavba při příležitosti 100. výročí vzniku slévárny Alfe Brno

Blanenská slévárna Ernst Leopold začala loni spolupracovat s německou automobilkou Volkswagen. Nově je výhradním...

Nezastavitelní míří do Českého Švýcarska. Pomozte pohybem handicapovaným

Jen loni prošlo Birell bránou na různých místech v České republice více než 200...

Nepřízeň osudu, ale zároveň obrovská vůle a touha pokračovat v aktivním životě, sportovat, být i nadále přínosem svému...

Nevzhledné Mendlovo náměstí v Brně zkrášlil park i s moderní kavárnou

Nově otevřený park na Mendlově náměstí v Brně.

Na rušném Mendlově náměstí v Brně si teď lidé nově mohou v klidu vychutnat kávu nebo posedět v parku. Mezi ulicemi...

Najdete na iDNES.cz