Právní zástupkyně brněnské cestovní kanceláře Atlas Adria Alice Jelínková.

Právní zástupkyně brněnské cestovní kanceláře Atlas Adria Alice Jelínková. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Cestovka pomůže s odškodněním za Chorvatsko, čeká na seznam obětí

  • 3
Právničce Alici Jelínkové drnčí v kanceláři celý den telefon. Brněnská cestovní kancelář Atlas Adria ji zmocnila, aby se postarala o právní pomoc lidem, kteří v sobotu seděli v autobusu, jenž havaroval na chorvatské dálnici.

Jak můžete cestujícím a pozůstalým nyní ulehčit?
Pomůžeme jim s vyřízením odškodného. Kontaktovali jsme pojišťovnu Allianz, kde měl havarovaný autobus firmy JH Bus povinné ručení. Až budeme mít od ministerstva zahraničí oficiální seznam zemřelých, můžeme začít řešit náhradu škody pro zraněné i pozůstalé.

Seznam ani po třech dnech od nehody není k dispozici?
Bohužel ne. My samozřejmě podle soupisu cestujících víme, kdo byl v autobuse a koho ošetřili v nemocnici. Ale musíme počkat, až chorvatská strana oficiálně určí podle pasů zemřelé.

Na jaké odškodnění mají cestující nárok?
Zranění dostanou bolestné, náhradu za ztrátu výdělku a za majetkovou škodu, protože mnoho lidí přišlo o zavazadla. Případně se vyplácí i náhrada za trvalé následky. Pozůstalým pojišťovna poskytuje jednorázové odškodnění 240 tisíc korun, na které mají nárok manželé, rodiče a děti. Sourozenci mohou žádat o 175 tisíc korun. Vyplácí se i náklady na pohřeb a pomník. Cestovní kancelář samozřejmě bude vracet lidem plnou částku za neuskutečněnou dovolenou.

Mohou nastat nějaké problémy při vyplácení odškodného?
Problémem mohou být bezpečnostní pásy. Předpokládám, že když většina lidí v okamžiku nehody spala, nebyla připásaná, byť autobus pásy vybavený je. Na druhou stranu byl vůz tak zdemolovaný, že by ani pásy cestujícím nepomohly.

Už jste mluvili se všemi lidmi, kteří se z Chorvatska vrátili?
Zástupci firmy byli přímo na letišti v Brně. Dnes už někteří lidé volali o právní radu. Každého jsme informovali, že chystáme balíček, kde budou mít všechny tiskopisy a číslo na nás, aby mohli kdykoliv zavolat. Všechny dotyčné budeme ještě sami kontaktovat.

Nechtěli někteří z klientů, kteří mají v příštích týdnech s Atlas Adria odjet do Chorvatska, zájezd zrušit?
Ne, zatím ani jeden. Naopak dva noví klienti v pondělí přišli. Podobná havárie je ojedinělý případ, stát se může kdykoliv cokoliv. Ale každý má právo zájezd zrušit.

Spolupracuje cestovní kancelář s firmou JH Bus už dlouho?
Ano, máme s nimi dlouholeté zkušenosti. Vždy posílali do zahraničí řidiče, kteří mají za volantem autobusu odježděno několik let. A vozy byly vždy v dobrém technickém stavu. Příčinu nehody ale ukáže až vyšetřování.