Evoluce ve vývoji popelářských vozů - nový vůz Renault Truck představila firma Sita Cz

Evoluce ve vývoji popelářských vozů - nový vůz Renault Truck představila firma Sita Cz | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Popeláři chtějí svážet odpad v ekologických kukavozech

  • 0
Popelářské vozy prodělaly svou vlastní evoluci – od koňských povozů přes oranžové kukavozy až po moderní kukačky s výkonnější technologií stlačování odpadků. O pozornost firem, které se v Brně zabývají svozem odpadu, se nyní ucházejí kukavozy na ekologický pohon - stlačený zemní plyn (CNG).

"Znamená to až o třicet procent nižší náklady na paliva pro firmy svážející odpad a čistší ovzduší pro obyvatele města. Ekologické kukavozy vypouští do ovzduší až o patnáct procent oxidu uhličitého méně než ty na klasický naftový pohon," řekl René Skuček, projektový manažer společnosti Renault Trucks, která se výrobou těchto užitkových vozidel zabývá.

Odvoz komunálního odpadu v Brně zastřešuje městská společnost SAKO, která obhospodařuje tři čtvrtiny města. O zbývající čtvrtinu se rovným dílem dělí dvě soukromé firmy SITA CZ a Gansenwinkel, které do spalovny vozí odpadky z okrajových částí Brna.

Jako první zkoušela v Brně kukavůz na ekologický pohon společnost SITA CZ. Popeláři vůz testovali v brněnských ulicích tři týdny.

Nemají kde tankovat

"Zjistili jsme, že nám přinese dvaadvacetiprocentní úsporu nákladů ve spotřebě paliv. Zatím vidíme problém v tom, že v Brně je pouze jedna plnicí stanice stlačeného zemního plynu, takže bychom museli složitě upravovat trasy popelářů tak, aby kvůli dočerpávání paliva nenajížděli zbytečné kilometry," uvedl ředitel brněnské pobočky společnosti SITA CZ Pavel Huták.

Evoluce ve vývoji popelářských vozů - nový vůz Renault Truck představila firma Sita Cz

Vedení společnosti musí ještě zvážit další otázky, jako je třeba návratnost investice. Podle zástupce Skučka se ekologický kukavůz oproti vozidlům na klasický pohon prodraží zhruba o tři čtvrtě milionu korun.

"Nelze všechno přepočítávat na peníze. Už vůbec ne v případě ekologie. Uvažujeme o tom, že bychom během čtyř let nakoupili tři popelářské vozy na plyn," dodal Huták.

Na "zelené vlně" se sveze i SAKO

O nákupu "zelených" kukavozů uvažuje také SAKO. "Zatím zkoumáme dostupnost těchto vozidel na trhu. Kvůli omezené nabídce jsme si donedávna nemohli udělat srovnání. Momentálně nás ale hodně finančně zatěžuje rekonstrukce spalovny. Výběrové řízení na pořízení prvních vozů bychom rádi vypsali už v příštím roce," poznamenala předsedkyně představenstva Jana Drápalová.

Kvůli plnění vozidel plynem své "zelené" plány koordinuje s brněnským dopravním podnikem, který zase uvažuje o nákupu autobusů na zemní plyn. V Brně je zatím jediná plnicí stanice v areálu Jihomoravské plynárenské na Špitálce.

Naposledy jezdili brněnští popeláři na ekologický pohon za první republiky, kdy odpadky tahaly koňské povozy. Historii ale dnes patří i oranžové popelářské vozy, které chtěl řídit snad každý malý kluk.

BOBR na moderní vozy nestačil

Možná si dnes některý z nich ještě pamatuje model BOBR, který vyráběly Brandýské strojírny. Klukovskému nadšení vyšel v osmdesátých několikrát vstříc časopis ABC, který vydal skládačku tohoto popelářského vozu. V Brně se oranžové kukavozy začaly používat v padesátých letech.

"Likvidovali jsme je asi před deseti lety. V té době se měnila také image celé firmy. Oranžové nahradila bílá auta s duhovým logem a modráky popelářů jsou červeno-černé," popsal ředitel divize Svoz společnosti SAKO Radmil Protivánek.

Díky novému způsobu stlačování odpadu dokáže nádrž o stejném objemu pobrat dvakrát tolik odpadků. Oranžové kukavozy byly postavené na škodováckém podvozku nebo upraveném podvozku nákladního automobilu Liaz.

Oranžová se popelářům nelíbila

Ty nové používají podvozky automobilek Renault nebo Mercedes. Rotující bubny nahradily hydraulikou poháněné lisovací desky, schopné stlačit odpad až pětinu původní velikosti.

Popelářům se oranžová líbila na autech, na sobě ji nemohli vystát. "Na silnici jsme byli vidět, což bylo dobré, ale hadry, svítící na dálku, jsme často odbarvovali," popisuje Stanislav Havlík, který pro SAKO pracuje téměř čtyřicet let.

Nové kukavozy nelze podle něj se starou technikou vůbec srovnávat. "V ovládání jsou jednodušší a pohodlnější, můžeme do nich nakládat dvě popelnice naráz, což práci urychluje," dodal popelář.