Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Zkoumají hrozny, traktory i Facebook. O vinařích zjistí za 90 minut vše

  16:33aktualizováno  16:33
Vinařské soutěže většinou hodnotí jen víno, klání Vinařství roku jako jediné zkoumá výrobce od A do Z. Porotci právě teď objíždí finalisty a ptají se třeba na reklamní fígly, jitrocel ve vinicích i značku traktorů.

Čejkovický vinař Jakub Šamšula měl pouhou hodinu a půl, aby odborné porotě soutěže Vinařství roku představil svůj podnik. Došlo i na ochutnávku vína samotného, ale porotci v oněch 90 minutách používali spíše deníky a tužky. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Přesně devadesát minut mají finalisté soutěže Vinařství roku na to, aby přesvědčili porotu, že titul by měl být jejich. Poté už předseda poroty František Mádl zvedá ruce do písmene T. Timeout poroty.

Fotogalerie

A pro vinaře možná i velký oddech. V uplynulé hodině a půl totiž nalévali víno, ukazovali vinohrad, vypočítávali účast na zahraničních soutěžích vín, mluvili o designu etiket, tvorbě reklamy i o akcích, na které zvou veřejnost.

Od jiných tuzemských soutěží se totiž Vinařství roku podstatně liší. Zatímco jinde se posuzuje pouze výsledný produkt, tady se na výrobce pohlíží komplexně.

„Nehodnotíme jen víno, ale i přístup k přírodě, celkovou filozofii, na jaké zákazníky vinařství cílí, jak dělá marketing,“ vyjmenovává jen malý výsek toho, na co musí šéfové vinařství odpovídat, porotce a vinař Mádl.

U hodnocení vládne nervozita

Například v úterý objela komise složená ještě ze sommeliéra, enologa, člena Státní zemědělské a potravinářské inspekce, odborníka na design i novinářů píšících o víně celkem pět vinařství. Ve středu její spanilá jízda, na niž ji vyslal Svaz vinařů, pokračovala v dalších čtyřech. Vítěz bude znám 2. června.

Finalisté soutěže Vinařství roku

Malá vinařství (produkce do 50 tisíc litrů)

Jakub Šamšula vinařství
Víno J. Stávek
Vinum Moravicum

Střední vinařství (produkce 50 tisíc – 250 tisíc litrů)

Gotberg, a. s.
Sonberk, a. s.
Vinařství Štěpán Maňák

Velká vinařství (produkce nad 250 tisíc litrů)

Château Valtice – Vinné sklepy Valtice, a. s.
Šlechtitelská stanice Velké Pavlovice, a. s.
Zámecké vinařství Bzenec, s. r. o.

Vítězové budou vyhlášeni 2. června v Městském divadle Brno.

„To, jak je složená porota, obsáhne veškerou činnost vinařství. Hodnocení je velmi hloubkové,“ potvrdil Jakub Šamšula ze stejnojmenného čejkovického vinařství, který se do soutěže přihlásil poprvé.

A oceňuje na ní i rozčlenění do kategorií podle velikosti vinařství. V jedné jediné by totiž malí vinaři zřejmě velkým firmám konkurovat nemohli. „Rozdělení ale dobře zohledňuje rozmanitost na trhu,“ podotýká.

Trocha nervozity je při hodnocení patrná. Dotazy poroty jsou totiž až překvapivě podrobné. Ptají se na byliny vysazené v meziřadí vinohradů, na investice do technologií, na aktivitu na sociálních sítích, ba i na značku pořízeného traktoru. A samozřejmě chutnají víno – střídmě, degustační doušek poctivě vyplivávají, aby jim nezakalil úsudek.

S fotoaparátem se po vinařstvích pohybuje Petr Vlasák, odborník na design a marketing. „Dívám se po místnostech, hledám zajímavosti. Na vinařství se dívám pohledem někoho, kdo se dvacet let zabývá komunikací. A hledám nějakou unikátnost na trhu. Ne ve víně, ale třeba ve vzhledu lahví, etiket, v nabídce pro turisty. Člověk nemusí mít zážitek jen z vína, ale i z toho okolo,“ vysvětluje.

Soutěžit si troufne jen pár vinařů

Letos se do soutěže přihlásilo 27 vinařství. Z nich pak čtyři odborné komise vybraly devět finalistů.

Podle Františka Mádla by si soutěž zasloužila i hojnější účast. „Spousta vinařů si nevěří. Nebo nechtějí, aby jim někdo nakukoval pod pokličku,“ podotýká.

O to příjemnější je podle něj cestování po finálových vinařstvích. „Je u nich vidět velice šetrný přístup ke zpracování hroznů. A takové sebevědomí založené na tom, jak dělají víno poctivě, přestože je to samozřejmě náročné,“ uvedl.

Popický Sonberk, který si v úterý porota vzala na paškál jako třetí v pořadí, už se titulem Vinařství roku pyšní. Konkrétně za rok 2013. Ve finále je přitom téměř každoročně.

„Je těžké prezentovat se každý rok s něčím jiným. Zvlášť pro naše konzervativní vinařství, jehož cílem je dělat stále stejné víno. Ale štěstí severních oblastí je v tom, že ročník vždy ukáže nějakou specifičnost, se kterou se musí porvat vinohradník i vinař,“ směje se Vladimíra Mrázová, ředitelka obchodu a marketingu.

Podle předsedy poroty Františka Mádla je vítězství velká prestiž, která vinařství udělá v odborném světě i mezi zákazníky jméno. „Ale vše, co pak děláte, je najednou pod větší lupou. Jak fungování firmy, tak kvalita vína. Aby měl titul dlouhodobou váhu, vítěz s ním musí umět pracovat,“ podotkl.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vítězný most ze špejlí unesl váhu 26 kilogramů.
VIDEO: Studenti postavili most ze špejlí. Unesl 26 kilogramů

Studenti brněnské průmyslovky se utkali v klání, které není právě typické. Stavěli mosty ze špejlí. Soutěž se na škole stává již tradicí a studenti si při ní...  celý článek

Židovský hřbitov
Soudce chce závěrečné řeči v případu hocha zraněného náhrobkem písemně

Rozsudek v případu, kdy se v roce 2011 při exkurzi na židovském hřbitově v Rousínově na Vyškovsku zřítil náhrobek na jednoho z žáků a těžce ho zranil, padne...  celý článek

Z Liberce by se cestující mohli dostat vlakem do Prahy za 35 minut.
Z Liberce do Prahy za 35 minut. Stát plánuje rychlotrať do Polska

Zatím to zní jako sci-fi, stát se ale vážně zabývá otázkou vysokorychlostní železnice z Prahy k polským hranicím a dál do Wroclawi. Mezinárodní koridor by...  celý článek

BMW 750 Li
BMW 750 Li

r.v. 2012, naj. 200 100 km, benzín
669 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.