Odstraňování následků nehody na železnici u Topolan na Vyškovsku, kde v neděli...

Odstraňování následků nehody na železnici u Topolan na Vyškovsku, kde v neděli 5. června vykolejil nákladní vlak. | foto: Petra Mášová, MF DNES

Poškozenou trať z Brna do Ostravy čeká oprava, vlaky týden nepojedou

  • 1
Trať spojující největší moravská města Brno a Ostravu na několik dní utichne a cestující budou muset přesedat na autobusy. Správa železniční dopravní cesty musí utáhnout na zchátralé jednokolejce šrouby. Nedávno se tam kvůli tomu převrátil nákladní vlak.

Přestože od nehody poblíž Vyškova uplynuly více než dva měsíce, s důsledky se budou potýkat cestující téměř celý příští týden.

"Nejvíce poškozené úseky po této mimořádné události byly alespoň provizorně opraveny během dvoudenní výluky na konci června. Nyní dokončíme práce, jež zahrnují například svařování kolejnic," sdělil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla.

Nehoda vlaku u Vyškova

Nákladní vlak, který jel z Vyškova směrem na Ivanovice na Hané, vykolejil 5. června poblíž obce Topolany. Mimo koleje skončilo celkem 13 z 25 vagonů.

Z dosavadních výsledků šetření vyplývá, že havárii podle všeho způsobily uvolněné šrouby, jež spojují kolejnice s pražci.

Následná kontrola prokázala, že se nejen zde, ale i na řadě dalších tratí v Jihomoravském a Zlínském kraji používá nevhodný materiál, u něhož po čase dochází k uvolňování.

Provoz bez vlaků využije firma k opravám a údržbě. Půjde zejména o podbíjení a čištění štěrku mezi kolejnicemi, opravy malých mostů, odvodnění a vyřezávání keřů a stromů. Kontrolovat se bude také správná poloha kolejnic a dělníci utáhnou přítlačné matice k pražcům.

Za každý rychlík vyjedou čtyři autobusy

Vlaky se zastaví v pondělí krátce po půl osmé ráno, nepřetržitá výluka potrvá až do páteční osmnácté hodiny. Pro cestující ve směru na Olomouc vyjedou autobusy z Brna do Nezamyslic, spoje na Přerov a Ostravu vystřídá náhradní linka z Brna do Kojetína.

"Za každý rychlík je potřeba vypravit čtyři autobusy. V pátek jich tak včetně zálohy budeme potřebovat celkem 33, v ostatní dny to bude o něco méně," popisuje mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Cestující si již na občasné výluky zvykli, potvrzuje to i názor důchodkyně Marie Mirianové z Brna. "Když se opravuje něco na trati, člověk se s tím prostě musí smířit. Už se mi to stalo, když jsem jela před časem vlakem na Křenovice. Také jsem musela přesednout na náhradní autobus."

Dráhy mají připravený projekt na modernizaci trati

Trať z Brna do Nezamyslic patří mezi nejvytíženější na Moravě. Kapacitně však neodpovídá současným požadavkům. Sbíhají se na ní trasy dálkových vlaků z Brna do Olomouce a do Ostravy, mezi největšími moravskými centry se jezdí často i v hodinovém intervalu.

Do toho se musí vejít také několik nákladních vlaků. Přitom v úseku mezi Holubicemi a Nezamyslicemi lze využít pouze jednu kolej. To komplikuje situaci při každé mimořádné události.

Čím dál častěji se hovoří o tolik potřebné rekonstrukci historických kolejí. "Projekt modernizace tratě Brno - Přerov je již připraven, počítá s jejím zdvoukolejněním a rychlostí vlaků 200 kilometrů za hodinu. Zatím ale není známo, kdy na něj přijde řada," poznamenal Halla. Důvodem je podle něj stále se snižující přísun peněz na investice. Přednost dostává v tomto případě dokončení koridorových tratí.

Špatný stav jednokolejky mohou zaznamenat i cestující. Třeba když rozlijí kávu kvůli tomu, jak se rychlík při jízdě třese. "Někdy se stane, že sedím ve starším typu vagonu se špatným odpružením a všichni se kymácíme jako na pérku. Když ale vyjedeme z Přerova, najedeme na opravený koridor a vlak se téměř nehne," podotkl pasažér Jan Hron.