Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. | foto: Milan Nosek, iDNES.cz

Na 110 km/h mohou zrychlit i výpadovky z Brna, odborníci jsou spíš proti

  • 23
Novela zákona, podle níž by se výhledově měl zrychlit provoz na vybraných silnicích, se dotkne i dopravy v Brně a okolí. Na silnicích spojujících velký městský okruh s vjezdem na dálnice a rychlostní komunikace směrem na Olomouc, Prahu a Svitavy se zvýší povolená rychlost z 90 na 110 km/h.

Názory, zda je toto rozhodnutí správné, se různí. „Tato změna nepřispěje k plynulosti dopravy a to zvlášť ve velkých dopravních špičkách, kdy jsou nájezdy na dálnice pod velkým náporem,“ domnívá se vedoucí odboru dopravy magistrátu Vladimír Bielko.

Kde se zvýší rychlost v Brně

I/23 Brno, Pražská radiála

I/43 Brno, Svitavská radiála

I/50 Brno, Olomoucká radiála

Za příliš šťastné nevnímá rozhodnutí poslanců ani brněnský instruktor autoškoly Milan Kubis.

„Řidiče v drahých autech s peněženkou plnou peněz zvýšení povolené rychlosti ještě více navnadí. Budou dorážet na vozidla, která jezdí pomaleji. Jim nezáleží, jestli dostanou pokutu, peněz mají dost,“ kritizuje změnu zákona.

Naopak instruktor Dalibor Petr zvýšení rychlosti vítá a říká, že v některých úsecích je logické.

Změny se ale netýkají jen tří brněnských silnic první třídy I/23, I/43 a I/50, které navazují na takzvané radiály, jež vedou řidiče na dálnice a rychlostní silnice první třídy. Pokud novou podobu zákona o provozu na pozemních komunikacích schválí senátoři a podepíše prezident, může se zvýšit povolená rychlost i na některých úsecích D1. A to ze 130 na 150 km/h.

Podle odborníka na bezpečnost na silnicích Jiřího Ambrose z Centra dopravního výzkumu v Brně v řadě zemí, kde došlo ke zvýšení nejvyšší dovolené rychlosti, stoupl i počet úmrtí na silnicích.

„Naopak snížením rychlosti se bezpečnost zlepšila. Dálnice v České republice jsou navržené pro rychlost nejvýše 130 km/h,“ podotkl Ambros.