Jak je nová technologie účinná, zjistí Dopravní podnik města Brna (DPMB) za dva měsíce, až bude hotový mikrobiologický rozbor.
„Denně převezeme milion lidí a chceme, aby pro ně byla hromadná doprava bezpečným místem. Na základě výsledků mikrobiologických rozborů Krajské hygienické stanice Jihomoravského kraje vyhodnotíme, zda by tato technologie mohla mít pozitivní vliv na prostředí, kde se přirozeně shromažďuje větší množství lidí,“ uvedl generální ředitel DPMB Miloš Havránek.
Dodal, že pokud by testy prokázaly dlouhodobý efekt, uvažoval by dopravní podnik o aplikaci i v dalších vozech. Nástřik má podle odborného posudku vydaného Státním zdravotním ústavem eliminovat zejména výskyt bakterií a kvasinek.
Podnik pro testování vybral dvě velkokapacitní tramvaje – KT8 a Škoda 13T známou jako Porsche. Evidenční čísla testovaných tramvají jsou 1703 a 1919. Cestující na ně nejčastěji narazí na linkách 8 a 6.
Z míst, kterých se cestující nejvíce dotýkají a na kterých bakterie nejvíce ulpívají, odebrali pracovníci laboratoře vzorky pro mikrobiologické rozbory. Ty se budou znovu opakovat po dvou měsících plného provozu vozů.
Před aplikací ochranné antibakteriální vrstvy bylo nutné důkladné očištění a odmaštění interiéru vozů, aby nástřik k povrchu pevně přilnul. Samotný nános na okna, madla, sedačky i jejich rukojeti v jedné tramvaji trval 45 až 60 minut.
„Podobnou technologii, ale na jiném principu, už jsme v minulosti testovali. Efekt se dostavil, ale bohužel byl pouze krátkodobý,“ podotkl Havránek. Pro větší ochranu cestujících podnik pravidelně v době chřipkové epidemie používá na čištění vozů koncentrovanější dezinfekci.
Dopravní podnik zkouší moderní trendy i v dalších oblastech. V současné době čeká na vyhodnocení účinnosti třeba prostředků, které by zabránily ulpívání vody a nečistot na vozech. Používají se ve vozovně Slatina zejména při mytí autobusů v myčkách nebo se nanášejí samostatně.