Brněnské zastupitelstvo bude schvalovat záměr na koupi pozemků za 130 milionů korun. Ilustrační snímek

Brněnské zastupitelstvo bude schvalovat záměr na koupi pozemků za 130 milionů korun. Ilustrační snímek | foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA

Brněnská koalice prosadila odkup pozemků pro odsun nádraží za 130 milionů

  • 35
V úterý dopoledne se v Brně uskutečnilo poslední zastupitelstvo ve stávajícím složení. ČSSD společně s ODS ještě na poslední chvíli předložily a schválily návrh na koupi pozemků k výstavbě přesunutého nádraží za 130 milionů. Opozice byla proti, podle ní schválení zaváže město k odsunutí nádraží.

„Budeme podporovat nádraží v té poloze, která bude v souladu s rozhodnutím subjektu, jenž tuto ohromnou investici bude financovat a uskutečňovat,“ dočte se volič v programu ČSSD pro brněnské komunální volby. Tím „subjektem“ je přitom myšleno Ministerstvo dopravy, které v tom, jestli nádraží odsune za Zvonařku, nebo ponechá v centru, bude mít jasno nejdříve začátkem roku 2016. Po dokončení potřebné studie.

Odsun nádraží

O modernizaci vlakového nádraží se v Brně dlouho diskutuje.

Koalice složená z ODS a ČSSD a některé jiné politické strany se přiklání spíš k odsunu o 800 metrů k řece naproti Zvonařce, zelení a aktivisté chtějí zachovat nádraží v centru pod Petrovem.

Aktivisté se snažili zároveň s komunálními volbami o konání referenda, avšak kvůli problémům s podpisy se jim to nepodařilo.

Tři dny před volbami ale přesto ta samá vládnoucí sociální demokracie předložila na poslední chvíli do zastupitelstva návrh, aby město odkoupilo pozemky za 130 milionů. Na stavbu nádraží jen pro jedinou variantu - tu odsunutou.

V programu zastupitelstva byl přitom návrh schovaný. Projednával se až pod číslem 93. Mezi běžnými rozhodnutími o privatizacích bytů a drobných směnách pozemků.

„Potvrzuje se, že vyjádření představitelů vládnoucí pravolevé koalice o tom, že budou ve věci polohy nádraží respektovat rozhodnutí Ministerstva dopravy na základě odborných analýz, jsou jen předvolební divadlo. Ve skutečnosti navrhují zavázat město k obchodu s pozemky už teď, bez ohledu na to, že jsou využitelné pouze pro variantu odsunutého nádraží,“ burcoval šéf klubu Strany zelených Martin Ander.

Magistrátní koalice ODS a ČSSD přitom dlouhodobě prosazuje právě přesun nádraží. Jestli bude mít stejný názor - a tedy využije pozemky - i nová koalice, ale není vůbec jasné.

Schválení odkupu ušetří městu čas

Podle primátorova náměstka Roberta Kotziana (ODS) smlouvy o smlouvách budoucích ke koupi nemovitostí ve vlastnictví společností ČSAD Brno holding, Tourbus a Torea Plus pouze ušetří městu čas.

„Pokud ministerstvo zvolí variantu u Zvonařky, město bude mít právo na uzavření kupních smluv. Nebude k tomu mít ale povinnost pro případ, že by ministerstvo zvolilo variantu druhou,“ řekl Kotzian. Podle něj by v případě výstavby nádraží pod Petrovem smlouva buď uplynula, nebo by se strany dohodly na jejím ukončení.

Kotzian tak vyvracel tvrzení zelených, že město pozemky koupí v každém případě, i když neví, jaké bude rozhodnutí ministerstva o poloze nádraží.

„Pokud bude nakonec vhodnější varianta pod Petrovem, město nakoupí pozemky zbytečně. Většinu z nich ani potřebovat nebude a cena bude nižší,“ upozornil předseda brněnských zelených Martin Ander. Podle něj by bylo vhodnější počkat.

Předvolební obchod se společnostmi ČSAD Brno holding, Tourbus a Torea Plus už zkritizoval volební lídr hnutí ANO Petr Vokřál i kandidátka na primátora křesťanských demokratů Klára Liptáková, která jinak s přesunem souhlasí. „Prosazujeme odsunuté nádraží, ale s rozhodnutím o koupi pozemků se mělo počkat až na nové zastupitelstvo,“ sdělila ČTK Liptáková.

Přesto zastupitelé návrh schválili. Pro jich bylo 34, dva byli proti a devět se zdrželo hlasování.

Smlouvy žádnou fixaci ceny neobsahují

Primátor Roman Onderka (ČSSD) však hlasování bránil jako krok, který je pro město jen a jen výhodný. „Jde o návrh smlouvy o smlouvách budoucích, což znamená, že pokud město tyto pozemky bude potřebovat, tak je bude moci koupit, a to za zafixované ceny. Smlouvy garantují, že ceny nebudou následně šroubovány nahoru, ale nejsou jakkoli zavazující pro případ, že město pozemky potřebovat nebude,“ bránil se Onderka.

A podobně mluvil i jeho náměstek Kotzian, který za takzvané nádraží u řeky dlouhodobě bojuje. Opozice ale jejich tvrzení popírá.

„Například podsmlouva se společností Tourbus žádné stanovené ceny neobsahuje. Žádná pro město výhodná fixace cen tak není možná. Změť smluv je navíc tak nepřehledná, že není možné zaručit, zda městu nějaké závazky do budoucna vzniknou, či nevzniknou. Materiál navíc v rozporu se zvyklostmi neposoudil ani majetkový odbor a odbor územního plánování,“ dodal Ander.

Kotzian ale ve schválení balíku za 130 milionů problém nevidí. „Někomu se to může jevit jako nestandardní postup, ale není to poprvé, takto město usilovalo třeba o koupi továrního areálu v Plotní ulici. Počítáme s tím, že stát si nemusí vybrat jako řešení nádraží variantu u řeky nebo nebude získáno územní rozhodnutí. V obou případech smlouva skončí a nebude platná,“ konstatoval Kotzian.

Ten zároveň oznámil, že na jaře příštího roku by měla začít rekonstrukce zanedbaného prostoru před stávajícím nádražím. Opravy mají zahrnovat chodník nebo nové nerezové lavičky.

, ,