Pražští galeristé odvezli 10. listopadu 2011 posledních pět pláten Muchovy

Pražští galeristé odvezli 10. listopadu 2011 posledních pět pláten Muchovy Slovanské epopeje. Na snímku místostarosta Moravského Krumlova Zdeněk Juránek (vlevo) a starosta Tomáš Třetina (vpravo). | foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA

Praha vzala Krumlovu možnost důstojného rozloučení s Muchovými plátny

  • 47
Ze stěhování posledních pěti pláten Slovanské epopeje z moravskokrumlovského zámku do Prahy se stala fraška. Pražští galeristé totiž odmítli říct, kdy Krumlov zůstane bez Epopeje. Místním tak vzali šanci se s dílem, které před půl stoletím zachránili, důstojně rozloučit.

Šéf Galerie hlavního města Prahy Milan Bufka nechal zbytek Muchova díla z historie Slovanů v tichosti převézt do Prahy ve čtvrtek odpoledne. Podobně už učinil minulý týden s deseti malbami.

Ve středu navečer se už objevily informace, že galeristé chtějí odvézt zbytek pláten v noci (článek zde). Večer pracovníci pražské galerie do areálu zámku skutečně přijeli a podle svědků tam v noci zamířily i nákladní vozy.

Bufka ovšem noční odvoz popřel. "My jsme nikdy noční transport neplánovali. Ta plátna tam ještě jsou," prohlásil ve čtvrtek v poledne.

Epopej překládají na kamiony

Pracovníci pražské galerie odváželi již minulý týden z Krumlova desítku monumentálních pláten Muchovy Epopeje. Využili času, kdy Krumlovští mířili s protestním pochodem za Epopej do hlavního města (čtěte dále).

Slovanská epopej v Krumlově

Plátna galeristé převáželi ve dvou nákladních autech za město, kde ty větší přeložili na větší nákladní vůz. Ten totiž váží víc než dvanáct tun a galeristé by museli krumlovskou radnici žádat o povolení pro vjezd do města, což by mohlo celé stěhování zbrzdit.

Převozem pláten, která jsou národní kulturní památkou, však pražští galeristé podle vedení Krumlova nedodrželi podmínky dané Národním památkovým ústavem.

"Podali jsme proto podnět k zahájení správního řízení," řekl krumlovský starosta Tomáš Třetina (TOP 09).

Tomu se nelíbí, jak galeristé s dílem zacházejí. "Nevím, jakým způsobem byla plátna smotána, protože galerie k tomu nikoho nepouští. Ale jak s nimi zachází venku, tak to je velká neúcta k dílu," dodal Třetina.